Butik i turistort

13
Hej. Jag har blivit erbjuden att ta över en butik som ligger i ett turistområde. Turistområdet blomstrar på sommaren och på vintern är det ganska så dött. Jag har redan ett företag i dagsläget som gör olika hantverksprodukter och detta säljer jag året om via webshop.

Det är riktigt turistigt... och mina produkter är inte helt ämnade för turism så jag har tänkt att ta in annat i butiken också. Dels för butiken är stor och dels för att ha lite mer turistvänliga prylar. Turistvänligt... ja, då menar jag att det är lite billiga saker som passar sig för impulsköp helt enkelt.

Jag undrar egentligen om det är någonting speciellt man ska tänka på när man har butik på en sådan plats där det nästan bara är besökare sommartid (omsättningen vintertid är ungefär 50k / mån så ingen dunderomsättning då). Är jag på rätt spår när jag tänker att jag ska ha produkter som lockar med lägre priser så det gagnar impulsköpen? Är det rätt att behålla mina andra "dyrare" produkter i samma butik, kan man dela av en butik på sådant sätt eller är det bättre att fortsätta kränga dom dyrare produkterna i storstaden och låta dom billigare produkterna finnas på turistorten? Jag vill ju helst egentligen ha hantverk, men jag tror att solglasögon och andra sommarprodukter skulle sälja bättre.

Idéer kring detta?

mvh Jonas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.