Har affärsidé, behöver kapital

11
hej! Jag har en affärsidé som jag tror kan vara en bra en. Nu är det så att jag inte har något direkt kapital till detta då jag inte har jobb för tillfället.

Jag vet att arbetsförmedlingen har en starta eget kurs och där kan man då få ett bidrag från dem (om de då anser att det är en gynnande affärsidé). Men jag är "för ung" för att gå den kursen.

Jag har haft lite kontakt med ALMI innan och jag vet att de hjälper folk som vill starta eget. Iallafall, Jag skulle vilka ha ett möte med dem på ALMIs riskkapital MEN nu är det så att jag är lite orolig. Jag har inte ens råd att ta patent på min idé så jag (för att jag tror att den är så bra) lite orolig att ifall de gillade min idé skulle tacka nej och säga att det inte är genomförbart och sedan själva ta idén. haha jag vet att jag kanske låter lite paranoid, men man kan inte vara för säker liksom.

Så, vad skulle ni rekommendera mig till:
1) Ha ett möte med dem ändå, de kommer inte ta min idé - även om den är bra och de kan då ge kapital som även inkluderar patent.
2) Spara tills jag har pengarna till patent, även vetandes om risken att det KAN vara någon som kommer på EXAKT samma idé som mig och då spelar det ingen roll om jag va först.
3) Annat: "Skriv motivering här"

Helst av allt vill jag bara att det ska gå snabbt för jag vill verkligen komma igång med det, så jag ser nackdelar med både 1 och 2 så jag behöver andras åsikter. Andra som vet mer än de jag frågat om hur verkligheten ser ut.

Tack på förhand!
/ Mici
2
Hej Kan du inte presentera idén för någon som har kapital? Hur mycket kapital behöver du? Mvh Sebastian
338
25
Kör på ettan! Du behöver inte var rädd att de ska ta din idé. Först och främst så finns det fullt av affärsideer överallt men allt för få som kan få dem att bära. Så du kan i stort sett presentera din ide för vem som helst utan att någon tar den ifrån dig. För det andra så jobbar de på almi av en anledning. De har ingen plan på att starta eller driva ett företag och kommer till största säkerhet aldrig göra det. Då hade de antagligen inte jobbat där de gör. Men de gör ofta ett bra jobb och kan ge bra feedback! Ett tredje förslag är att berätta mer om din affärsidé här och låta andra tycka till. Jag vet att det kan kännas lite konstigt men jag tror du får mycket mer ut av det än att inte göra det. Du behöver ju inte berätta alla dina snaskiga detaljer som gör sin ide till något alldeles extra. Förutsatt att de andra medlemmarna kommer med konstruktiv kritik förstås. Men om din affärsidé är så bra som du säger så ska den tålas att stötas och blötas och hoppas på ett tag och ändå överleva :cheer:
11
SEkman: Jag känner ju ingen som skulle kunna ha kapital. JAg vet faktiskt inte, jag skulle vilja hitta någon som kan ge mig kapital, så har jag en vän som jag då kommer få hjälp av när vi ska fixa de sista detaljerna.. janeo: Jag tror inte min ide kräver en speciell typ av människa, tror den skulle passa alla som vill tjäna pengar :P Vill inte berätta om den, absolut inte på internet innan jag fått patent på det :P
/ Mici
2
För att hitta någon med kaptial / för att få kapital så måste du ju veta hur mycket kapital du behöver?
11
Jo jag vet, men just nu har jag inte kollat upp det än och jag vet ju inte hur jag ska göra med min paranoia att nån kommer stjäla min idé. Och jag vet inte riktigt ens hur jag ska få reda på hur mycket som behövs - det ska min vän hjälpa mig med när vi ses.. Så jag kommer ju hinna kolla upp sådant (Eller annars ta mig tid innan möte med almi) så jag har siffror och allt som kan tänkas fråga om vid detta då eventuella möte.
/ Mici
2066
2
Svårt att säga så mycket mer. Det låter som du vet hur du ska gå vidare. Du är välkommen att kontakta mig om du vill ha feedback på din idé men inte skriva publikt om det. Jag har varken tid eller behov av att sno någon idé :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
bolt3010
Du är välkommen att bollar idéer med mig. Jag söker alltid efter idéer och företag att investera i. Förstår dilemmat med att du inte vill avslöja något men ändå få kapital för att du själv tror starkt på din idé/uppfinning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.