Eget företag - 16 år?

2
Goddag.

Det är så att jag över en tid blivit relativt intresserad i eget företagande, jag kan inte säga att jag tänkt speciellt långt när det kommer till hur företaget ska utformas eller dylikt, dock har jag en liten idé med en träningsbutik med fokus på gymtillbehör och löparsaker då jag själv har ansett att det skulle behövas en sådan butik i min stad, och jag tror själv att idén kommer att fungera relativt bra då jag även sett ett väldigt stort träningsintresse på sistone, och jag tycker själv att det skulle vara en grymt rolig upplevelse.

Men hur går jag tillväga? Hur tar jag det här från skrivbordet ut i verkligheten? Jag läste på någonstans om "Ung Företagsamhet" som verkar ge en chansen att prova sin idé ute i verkliga livet, jag tror även att det finns på min gymnasieskola också.

Jag har absolut ingen erfarenhet av det här tidigare, förutom en mamma som drev eget förut som jag kan be om råd från och lite erfarenhet ute i arbetslivet då jag arbetar på ett café på sommar och helger.

Skulle uppskatta några svar!
Tack.
2
Kollade med UF, och då jag inte går handel eller dylikt så är möjligheten att driva UF företag nu i 1:an väldigt svårt då jag inte kan välja till några kurser som krävs för att göra det. Alltså får jag vänta tills 2:an med att gå UF om jag nu vill det, känns dock lite tråkigt att behöva vänta ett helt år för att kunna göra det. Dock blir det väl lite svårt att lära sig allt på egen hand :/ Några tips?
13
För att komma runt det där med din låga ålder bör dy engagera någon förälder eller vän. Att starta upp en butik kräver ju rätt mycket startkapital så jag föreslår att du börjar sälja via internet. Du kan få en färdig webbutik via e-butik eller liknande ganska billigt. Du får hela Sverige som marknad och kan starta med ett fåtal produkter utan att ha något större lager. Hälsningar P-O
P-O Larsson
http://www.podata.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.