näthandel för fantasyböcker?

3
Hej!

Har funderingar ifall jag ska dra igång ett företag som säljer fantasyböcker...

Tanken med själva idén är att sälja fantasyböcker som är begagnade och i stort inte finns på dagens marknad längre. Här talar jag om igenkända titlar inom fantasygenren som många känner till men ännu inte hunnit läsa och ej kan få tag i.

Jag har kommit fram till att jag vill jobba via en näthandel.

Där det brister och vart jag vill komma med denna tråd är följande, se nedan:

- Är fantasyböcker aktuellt 2012?
- Hur är intresset överlag i Sverige? eller är det scfi som gäller?


Känns detta trovärdigt eller bör jag titta på en annan marknad? några förslag eller hjälp på vägen skulle vara guld värt så vad säger ni?


Xorton
17
Sciene fiction bokhandeln har ju funnits sedan länge, dock inte begagnade böcker vad jag vet. Men det är nog lika aktuellt som förut, den största målgruppen är väl yngre personer. Så tror jag också att HBO's Game of Thrones-serie har öppnat upp ögonen för många. Det finns otroligt många fantasyböcker (främst på engelska) på second hand-butiker som Myrorna och Stadsmissionen. På det sättet skulle jag köpa in i alla fall, brukar väl kosta 10-20 kr styck ink moms. Så ex. moms kan du ju köpa 150-300 böcker för 2000kr. :) Om du bor i Stockholm är det ju inga problem att åka runt lite, finns ju butiker överallt. Så kan du testa den nyöppnade tjänsten https://tictail.com/ som är en gratis och enkel webbshop. Det är ju inte så mycket pengar för att göra ett försök!
3
Hej Sol och tack för ditt svar! Kul att höra dina reflektioner angående min idé :) Det känns realistiskt att man skulle kunna göra inköp på exempelvis Myrorna. Frågan är om man ska tänka smart och kanske bara köpa enbart pocketböcker för att tänka 2012 och hålla nere inköpskostnader. Självklart är jag medveten om att man ska investera och satsa på sitt företag för att komma någonstans, men gäller nog även att vara lite kostnadsmedveten från start. Har tänkt mig en enskild firma till att börja med. Tictail.com/ är fortfarande en beta version men absolut en bra sida att ha ögonen öppna för. Letar fortfarande efter ett lämpigt webbshop-program online så man slipper göra programmeringen. Förslag på bra sidor som erbjuder e-handelslösningar skulle gärna uppskattas nu när vi ändå är inne på detta ämne. Har kollat runt lite och hittar bland annat hemsida24.se som jag även besök på en mässa och som verkar bra. Mer förslag och tips angående den här idén? Uppskattas mer än gärna! Xorton
13
Varför testar du inte först att hitta någon som har böckerna och sedan komma överens om att du ska sälja DERAS böcker så du kan se om de överhuvudtaget säljer? Sedan kan du börja köpa in. Helt hjärndött att börja köpa in något innan du har börjat sälja [och vet att de säljer].
Få en webbplats med drift, utveckling och ebutik med flera betalningslösningar. Börja sälja dina saker online - det lönar sig. Skicka mig PM för offert.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.