Ska jag våga??

43
3
Jag är en 32-årig polis som för några veckor sedan fick tillökning i familjen med en liten flicka. Vi bor i ett nybyggt hus och har huset, precis som många andra, relativt högt belånat. Jag trivs bra med mitt jobb, jag älskar min familj och livet. Dock så har jag så länge jag kan minnas haft ett "driv" att skapa nåt. Ett driv jag inte riktigt kan förklara eller sätta fingret på. Ett driv som gör att jag inte känner mig helt tillfredsställd. Det finns konstant en liten "jäkel" inuti mig som hela tiden producerar affärsidéer och jag ser möjligheter omkring mig i vardagen. Givetvis är det bara ett fåtal av dessa som jag efter nyktert övervägande finner värda att verkligen satsa på.

Nu har jag fått en affärsidé som etsar sig kvar och vägrar lämna. Det är inget totalt revolutionerande men ändå något nytt av något beprövat.

Affärsidén innefattar webben, som jag själv inte har någon vidare kunskap om, i allmänhet och webbaserade reklamintäkter i synnerhet, vilket jag har ännu mindre kunskap kring.

Jag har precis upptäckt denna sida och sett vilken kompetens och vilka drivkrafter medlemmarna besitter. Därför slänger jag ut frågorna till er...

Känner någon igen "drivet" jag försöker beskriva? Har någon bra tips på webbkonsulter som kan hjälpa mig vidare? Ska jag våga ta steget och satsa på mina idéer innan jag blir lastgammal och ångrar att jag inte gjort slag i saken??

Tacksam för era kommentarer och funderingar!
http://www.trygghetinnovation.org
157
1
[quote="AndreasR" post=46183]Jag är en 32-årig polis som för några veckor sedan fick tillökning i familjen med en liten flicka. Vi bor i ett nybyggt hus och har huset, precis som många andra, relativt högt belånat. Jag trivs bra med mitt jobb, jag älskar min familj och livet. Dock så har jag så länge jag kan minnas haft ett "driv" att skapa nåt. Ett driv jag inte riktigt kan förklara eller sätta fingret på. Ett driv som gör att jag inte känner mig helt tillfredsställd. Det finns konstant en liten "jäkel" inuti mig som hela tiden producerar affärsidéer och jag ser möjligheter omkring mig i vardagen. Givetvis är det bara ett fåtal av dessa som jag efter nyktert övervägande finner värda att verkligen satsa på. Nu har jag fått en affärsidé som etsar sig kvar och vägrar lämna. Det är inget totalt revolutionerande men ändå något nytt av något beprövat. Affärsidén innefattar webben, som jag själv inte har någon vidare kunskap om, i allmänhet och webbaserade reklamintäkter i synnerhet, vilket jag har ännu mindre kunskap kring. Jag har precis upptäckt denna sida och sett vilken kompetens och vilka drivkrafter medlemmarna besitter. Därför slänger jag ut frågorna till er... Känner någon igen "drivet" jag försöker beskriva? Har någon bra tips på webbkonsulter som kan hjälpa mig vidare? Ska jag våga ta steget och satsa på mina idéer innan jag blir lastgammal och ångrar att jag inte gjort slag i saken?? Tacksam för era kommentarer och funderingar![/quote] Hej! Jag svarade dig i en annan tråd om vad du kan göra för att få lite tips och råd :) Läs där, samt detta jag skriver nu och så hoppas jag att jag kan få över dig på "Rätt sida" För det första vill jag säga så här: Att driva ett företag är något som innebär frihet, lärdom och personlig utveckling. Att tyda på ditt inlägg får jag känslan om att du är inlåst i någon form av "Garderob" och vill komma ut :) Du har en idé som du vill prova. Vad jag ser som risk i det här läget är inte att du skall förlora ditt jobb, hus och trygghet. För så behöver det inte alls vara. Det största problemet som jag ser det är 110% full stöttning från din fru. Med det innebär att du arbetar på ditt vanliga jobb som Polis men sen kan det skära sig, ganska rejält. Har du inte full stöttning från framförallt din fru men även resterande familj kan du hamna i situationer du aldrig drömt om. Vad jag föreslår är att du samtalar med din fru om vad du har för planer och vad du har för driv. När du talar om det skall du också redovisa hur du har tänkt att lägga upp allt med familjen, hushållssysslor, vanligt arbete och ditt företag. Gör en bra planering som din fru kan få vara delaktig i, ta in åsikter, förslag och tips. För älskar hon dig ska hon enligt min mening stötta dig och inte hindra dig. Det är ju trots allt det som innebär att man "Älskar" någon. När du väl har kommit igång skall du med jämna mellanrum redovisa hur firman går, vad du har för planer, ta in råd från frugan (Tro mig, många gånger kommer de med förslag som kan vara skillnaden mellan framgång och flopp) och på så sätt visa att du respekterar din fru och att du visar att du gör allt för att hon skall få påverka utvecklingen. För till slut kommer det ju gynna henne också. Sedan när det gäller affärsidéer så brukar jag säga som många andra. Du kan ha en toppenidé, men du som person kan vara värdelös på att få det att fungera. Då kommer din idé att vara värdelös eftersom du då skulle vara värdelös på att genomföra idén. Om man då vänder på det så kan du ha en dålig idé och med tanke på hur du är så kan den idén vara din viktigaste tillgång för att bli framgångsrik. Kort och gott: [b]Det hänger inte på idén utan den som genomför idén[/b]. Vet du med dig att du kommer få det att fungera? Ja då lär resultatet bli därefter. Svårare än så är det inte. Har du nu tagit allt i beaktande som jag har skrivit och ytterligare råd som finns här på företagande.se har du säkert kommit fram till att "Ja - Jag kör" eller "Nej - Jag törs inte". När det gäller bokföring etc. finns det folk för detta ändamål. Jag gjorde som så när jag startade upp mitt senaste företag att jag tog in en redovisningskonsult från början, så att det blir rätt fån början. Eftersom jag knappt hade något att bokföra i början - Ja då hade jag heller inte någon direkt utgift för tjänsten. När jag sedan började komma igång med faktureringen, ja då steg ju självklart kostnaden för den tjänsten. Så jag ser en faktura från min redovisningskonsult som ett tecken på hur firman mår, vilket jag tror att många INTE tänker på. Så där finns det heller inte någon större risk med att prova på en affärsidé. Att sedan registrera sig för företaget kan du alternativt göra det själv, eller låta din redovisningskonsult göra det åt dig. Min gjorde det kostnadsfritt då jag fick första timman gratis. Nu hoppas jag att jag fått dig lite motiverad till att verkligen våga prova, för det är inte så farligt som man kan tro. Är man då polis som gärna tänker risker framför möjligheter blir det här lite som ett mindfuck för din hjärna, som jag hoppas du ser som något positivt. Som jag skrev i tidigare tråd som du kommenterade kan du få råd och tips om IT via mitt nyhetsbrev på www.oneconsultant.se och på bloggen www.carljonas.se får du råd om företagande och försäljning. Behöver du sedan hjälp med ditt webbsystem etc. hjälper jag dig mer än gärna och bokar gärna in en tid för ett möte där jag besöker dig och vi tillsammans går igenom hur du kan lyckas med dina planer. Första timman är alltid gratis hos mig. Ha det gott och återkoppla gärna om huruvida det går. Sedan hoppas jag att du återkopplar med dina tankar till mig som jag skrev i förra tråden. Kör hårt och ventilera frågor och funderingar här på forumet!
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
43
3
Tack för några mycket kloka synpunkter! Ja min första prioritering måste vara att fullt ut få med min kära hustru på "båten". Min affärsidé kräver jobb periodvis och i den bästa av världar kan jag kanske inledningsvis ta semester från "mitt andra jobb" när jag jobbar med företaget. På så sätt blir inkomstbortfallet inte lika påtagligt för familjen. Jag känner att val av tidpunkt kunde varit snäppet bättre än med en spädis, en 3,5-åring och en trött fru här hemma. Realistiskt hade det nog varit bäst att "vila lite på hanen" och skaffa sig mer kunskap om företagande och webben för att bilda bolag först till hösten. Jag ska kolla in din sida också.. :)
http://www.trygghetinnovation.org
157
1
[quote="AndreasR" post=46191]Tack för några mycket kloka synpunkter! Ja min första prioritering måste vara att fullt ut få med min kära hustru på "båten". Min affärsidé kräver jobb periodvis och i den bästa av världar kan jag kanske inledningsvis ta semester från "mitt andra jobb" när jag jobbar med företaget. På så sätt blir inkomstbortfallet inte lika påtagligt för familjen. Jag känner att val av tidpunkt kunde varit snäppet bättre än med en spädis, en 3,5-åring och en trött fru här hemma. Realistiskt hade det nog varit bäst att "vila lite på hanen" och skaffa sig mer kunskap om företagande och webben för att bilda bolag först till hösten. Jag ska kolla in din sida också.. :)[/quote] Det låter fint. [url=http://www.foretagande.se/162-rivstart/]Överväg att köpa boken Rivstart[/url]. Den tar upp det mesta du över huvud taget behöver veta. Alltifrån skatter till hur du just ska få med dig frugan. Skön kvällsläsning må jag säga.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
50
1
Jag såg precis att wordpress academy har en serie gratis webbinarier. Verkar vara allt man behöver, från att få upp en sida till att faktiskt tjäna pengar på den. Wordpress är ett bloggverktyg, men även om din ide inte innefattar en blogg tror jag det kan finnas en del värdefull kunskap att hämta där. Mer information finns på [url=http://wpacademy.tv/free-wordpress-webinars/]wpacademy[/url]
2360
37
För det första får du ha ett eget företag när du arbetar som polis. Jag kommer själv ihåg när jag arbetade på polisen på 60-talet att det inte var självklart. Vore intressant att höra hur det är idag ca 50 år senare. Är det ett AB du tänker starta kan registrering efter 1 juli vara bra med förlängt räkenskapsår, 18 mån. vilket är max. Är det en enskild firma så kan det var hög tid nu eller strax innan årslutet. Ekonomisk rådgivning innan kan vara en god investering före firmastart. Den är avdragbar fullt ut samt även momsen på den tjänsten. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
207
3
Jag kan ha fel, men den där sajten såg inte direkt seriös ut.
43
3
Som polis får man ha bisysslor efter godkännande av myndighetens jurister. Vanliga fall då man kan nekas är ifall bisysslan tar för mycket tid i anspråk och därmed inverkar på din ordinarie tjänst, eller då verksamheten står i konkurrens med polisarbetet (ganska självklart). Det kan också vara fråga om verksamheter som är för snarlika polisens, exempelvis bevakning och säkerhet.
http://www.trygghetinnovation.org
43
3
Tipset med att starta verksamheten efter 1 juli var riktigt bra förresten. :cheer:
http://www.trygghetinnovation.org
54
Jag har stött på många som kommer till mig med en idé om någon webbsida som ska ge dem reklamintäkter. Alla möjliga idéer har jag hört. En del intressanta, men många som låter mindre bra utan koll. Men för att lyckas måste man våga misslyckas. Förmodligen många gånger om. Det behöver ju inte vara så farligt att testa. Behåll ditt jobb, fast på deltid. Eller ta tjänstledigt på viss procent under ett år. Om din arbetsgivare trilskas, ta ett helt annat jobb på deltid. Jag tror att du behöver ha någon form av trygg grundinkomst medans du kan bygga ditt företag i lugn och ro utan kniven på strupen. Skulle det inte funka kan du ju gå tillbaka till din gamla karriär. Jag arbetade på en reklambyrå som webbdesigner för många år sedan, men ville prova mina vingar som egen. För att lösa detta tog jag ett deltidsarbete som personlig assistent, sålde min bil och flyttade till en etta ;) Långsamt byggde jag upp mitt företag till något jag kunde försörja mig på. Det tog några år. Ett stort lycka till!
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
2360
37
Att arbeta fullt ut ett halvår och sedan ta ledigt för att starta eget eller överhuvudtaget är ett bra sätt att få en lång semester eller att starta upp. Skatten blir inte så hög då och vet man om det hela i förtid kan man begära skattejämkning. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
14
3
Jag vet att du redan vet vad du ska göra. Du vet vad du ska göra så gör det! Du låter som en spännande person med massor av roliga idéer. Jag startade själv ett företag i liknande sits som din. Det kommer gå bra ska du se. Våga lyckas och lär dig att misslyckas. Du har en chans så ta den. Det kommer ingen "bättre tid" så vänta inte! Kör! Lycka till! Du är aldrig ensam!
43
3
Tack för era uppmuntrande ord! :-) I nuläget har jag inte förverkligat någon av mina egna idéer. Däremot så investerar jag i nystartade mindre bolag. På så sätt för jag utlopp för en liten del av mitt driv, samtidigt som jag lär mig mer om företagande och entreprenörskap. Jag återkommer när jag skrider till verket med någon av mina egna affärsidéer... ;-)
http://www.trygghetinnovation.org

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.