Tillsammans eller varsin enskild firma?

11
Hejsan!
Hoppas att nån kan ge mig lite tips och råd 🙂
Det är nämligen så att jag kommer att starta ett företag när jag går ut den utbildning jag går nu. Det är en estetisk/kreativ bransch och jag kommer att jobba mycket som frilansare och ta emot beställningsjobb.

Jag har många kontakter och vänner som jobbar i samma bransch och har eller kommer starta eget.
Dessa kommer jag förmodligen på ett eller annat sätt samarbeta med i framtiden, men det är specifikt en av mina vänner som jag möjligtvis kommer att starta en firma tillsammans med.

Nu till min fråga, vad är smartast? Att starta ett företag tillsammans, eller att vi båda startar en egen firma? Hur går man till väga om man har enskild firma och vill samarbeta med andra som också har enskild firma? Om t ex jag och min vän vill göra ett beställningsjobb tillsammans, hur kan man lösa det med lön osv? Vilket blir bäst och minst krångligt?

Väldigt tacksam för minsta svar och råd!
Caroline
338
25
Jag råder er att starta varsitt företag. Sen kan en av er fakturera hela beloppet till kunden och den andra av er fakturerar hälften eller vad ni båda är överens om till denne. Då kan ni ändå utföra egna uppdrag utan att blanda in varandra. Att starta företag ihop med andra låter skoj men det är lätt att det blir komplikationer. Även om saker man aldrig kan tänka sig.
11
Ja att starta en varsin enskild firma är det jag har tänkt är det bästa och det rådet jag får överallt :) Det låter inte så krångligt att ändå kunna samarbeta med andra. Låter enkelt att den ena fakturerar den andra för så stor del den haft i arbetet. Man behöver alltså inte hålla på och anställa hit och dit eller nåt annat krångel?
80
Som det är sagt innan, kör på var sin enskild. En fakturerar eran kund. den andra fakturerar den förste på halva beloppet eller hur det jobbet skulle delas upp. Done!. Smidigare än så kan det nog inte bli :)
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
2360
37
Med 45 års erfarenhet av företagande finns bara ett råd EGET. Vi själva har varsitt företag och i en tvist som fortfarande pågår med myndigheterna efter mer än 10 år har vi alla trumf på hand utan ett för att begära resning, man hänvisar till underrätten som skyddar de sina. Mål innan den nya regeringen tog över är krångliga att hantera myndighetsmässigt. Trots att SKV och nästa instans begått brottlig gärning kan man inte komma åt dessa utan de sparkas bara uppåt. (min hustru som tolkat åt mig sades sitta hemma hos sin mamma i en månad, men mamman jobbade och jag skulle då ha varit själv och pratat lettiska och ryska under den tiden. Jag visste vad godag hette, men det kommer man inte långt på). Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.