Hur väljer jag rätt vid registrering.. momsperioder mm

6
1
Hej!
Funderar på hur man ska välja med momsredovisningsperioder för att det ska bli så bra som möjligt.

Kan någon tipsa mig om vad jag ska tänka på?
Jag kommer att sälja varor på kommission och hur mycket det blir vet man ju aldrig. Eftersom jag kommer att ha mitt ordinarie arbete vid sidan om så är det inte viktigt att jag säljer mycket jag har ju min lön.

Vilken redovisningsmetod ska jag välja? Fakturerings eller bokslutsmetoden?

De frågar ju även om pension i samband med mina inkomstuppgifter. Är det om jag får persion utbetalt?
Jag har ju en privat pensionsförsäkring som jag sätter in pengar på varje månad, detta tar jag upp på ett annat ställe påverkar detta något? Jag kanske ska öka detta sparande??

Något speciellt jag ska tänka på vid registreringen... tycker inte alls det är särskilt självklara saker man ska fylla i utan man måste verkligen tänka till så det blir rätt.
80
Hej. Ja jag håller med allt är inte självklart vid registrering och det är lite dåligt med information. Det jag gjorde var att fylla i så mycket jag visste och sen kommer SKV att ta kontakt med dig om allt inte är 100%. Momsredovisning kan du ta en gång per år så behöver du inte krångla med det flera gånger per år. Se bara till att ha koll på exakt hur mycket pengar som skall in vid årets slut så du inte blir skuldsatt. Omsättning kan du sätta noll till och börja med och sen skicka in en ny inkomstdeklaration när du vet på ett ungefär hur mycket du kommer sälja, så kommer du igång iallafall.
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
6
1
tack! Då fortsätter jag och hoppas på att saker och ting blir rätt. Tar tacksamt emot alla tips för att förenkla min vardag i företagandets anda :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.