Många bra idéer - få nystartade företag!

14
3
Jag läser om den ena fantastiska affärsidén efter den andra. Jag förstår att många med bra idéer är från medlemmar som faktiskt inte startat eget tidigare och är väldigt osäkra på ifall dom kan starta eget.

Detta har fått mig att fråga mig följande två frågor:

1) Har vi inte alla någon gång i vårt liv "startat eget"?
2) Vad beror det på att vi intalat oss själv att "starta eget" är något vi måste lära oss snarare än något vi redan har massor av erfarenhet av?

Befinner du dig i en situation där du har en idé men är osäker på ifall DU kan starta eget. Då kan "Starta eget? Jag? Nej...Hur ska det gå till?" eventuellt vara intressant för dig.

Välkommen!
21
2
Hej "Klubb0500.se". Jag håller med om att alla i teorin kan starta eget. Problemet ligger inte i förkunskaper, utan i myten om "den unika idén". För egen del anser jag att personligheten är avgörande. Kan man ta att höra "nej" oräkneliga gånger innan man får ett ja? Då har idéen stor chans att bli verklighet. Är det något som historien visar, så är det att "proffsen" har fel om möjligheten för nya idéer. Det är då entreprenörerna skiljer sig från de som viker sig för motgångarna.
Kevin Kane
2360
37
Myndighetsattityden är det stora problemet och när man får höra hur en erfaren företagare som trots detta fenomen sätter igång så förstår man att företagandet inte är lönt. Ex.vis kan jag berätta att en pensionär med minipension som vill starta något under vissa betingelser får behålla minde än 10.000 på en vinst på 10.000 så Astrid Lindgrens Pomperipossas tid är inte förbi. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1468
246
Man behöver ha det i sig tror jag. Jag vet många som år ut och år in går och säger att dom skulle vilja starta eget, men det blir aldrig nåt. Riskerna jämfört med en trygg anställning känns för stora. Och man måste ju inse att varje krona in hänger på en själv. Ingen annan säljer nåt åt en.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.