Tips och råd ang företagsnamn

13
5
Eftersom jag tydligen hade skrivit i fel forumsämne :OMG , så testar jag här istället.

Går med funderingarna att byta firmanamn, idag så går jag under namnet "Opab Sanering & Skadeservice" men enligt mitt tycke så är namnet lite långt, krångligt och svårt att komma ihåg för kunderna.
Har funderat lite på att byta till kort och gott "Totalsanera".
Vad tycker ni om det? Vill ha ris och ros.
Sanering och skadeservice! www.opab.eu
1009
206
Enligt mitt tycke har du ju kortversionen opab som även är din web-adress. Den känns lätt att komma ihåg. I övrigt beror det lite på vilka dina kunder är. Om det tex är privatpersoner som behöver din hjälp en gång i livet eller ytters få gånger kan det vara bra att ha ett namn som beskriver verksamheten. Ditt gamla namn då kanske bättre beskriver vad du gör. Totalsanera låter i mina öron som ett större tilltag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
13
5
Tack! Det är precis sån här feedback jag är ute efter. Ni "vanliga" personer som aldrig har eller kanske aldrig kommer att anlita en saneringsfirma. Själv så blir man ju "hemmablind" när det gäller namnet. Vissa vet ju inte ens vad sanering innebär. [quote="BoC Ekonomi" post=50189]Enligt mitt tycke har du ju kortversionen opab som även är din web-adress. Den känns lätt att komma ihåg. I övrigt beror det lite på vilka dina kunder är. Om det tex är privatpersoner som behöver din hjälp en gång i livet eller ytters få gånger kan det vara bra att ha ett namn som beskriver verksamheten. Ditt gamla namn då kanske bättre beskriver vad du gör. Totalsanera låter i mina öron som ett större tilltag.[/quote]
Sanering och skadeservice! www.opab.eu
4
Själv tycker jag Opab klingar bättre, det känns också mer kreativt. Namnet i sig kopplas inte direkt till din nisch - eller någon annan för den delen, men samtidigt låter det bättre, man undrar lite också "vad är det för företag?". Samtidigt tänker jag, att om ni har firmabilar, nån reklamannons etc. kan ni ha en bra slogan under företagsnamnet som på på ett bra sätt säger vad det är ni gör. Så min röst ligger på att ni bara heter Opab, men att ni har en stark slogan som alltid syns tillsammas med ert namn! Förresten, så har ordet Opab potential till att bli en riktigt snygg logga, något som också kan vara bra att folk känner igen och sätter prägel på er firma. Totalsanera är inte lika enkelt att designa till någon häftig logga.
3
Jag håller med föregående här, men jag skulle vilja dela på ditt företagsnamn: Opab - Sanering & Skadeservice *** Du kan presentera dig som Opab, prata om Opab och allmänt bara nämna Opab i olika sammanhang... Sen att det står hela företagsnamnet på din faktura och det som kunden ser när han/hon knackar in postgirot/bankgirot är ju egentligen bara en fördel! Jag tycker du ska ha det som du har det, bara en annan approach. Vad du däremot kan göra, om du vill förändra dig, är att anlita en seriös och skapligt dyr reklambyrå som fixar en snygg och attraktiv grafisk profil. Det kan vara nog så attraktivt och är i allra högsta grad ett förändringsarbete som du är ute efter! Med dyr menar jag att bra grejer kostar lite, och reklam är ingen skillnad. Huvudsaken är att du är nöjd! Om du vill ha en *RIKTIGT* billig logga kan du skriva texten själv i Verdana eller Times... men hela poängen med att förnya sig går ju i så fall åt fel håll!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.