Sälja buljong/soppa a la kaffekossan?

46
3
Sitter och leker med tanken att sälja buljong och (släta) soppor liknande kaffekossans idé.
(Alltså att ha drycken i en slags "ryggsäck" och sälja till folk på gator och torg eller ha "termosarna" på en vagn)

Vad har tex Livsmedelsverket/Hälsovårdsmyndigheten att säga till om där? Jag får väl knappast stå och koka hemma och sen sälja ute?

Är det kanske bättre att leja bort köksgörat till tex en restaurang (som sen får reklam när jag säljer deras produkt)?

Vart kan jag hitta pappersmuggar, gärna med eget tryck?

Mobila betalningslösningar?

Övriga tankar om idén...?

(Ska kanske tilläggas att detta är tänkt som en extra inkomst till att börja med)
http://www.inkmadness.se
822
48
Du får säkert laga maten/soppan hemma men du behöver följa de riktlinjer och regler som Livsmedelsverket har vad gäller tillagning och förvaring av mat. Bäst du kollar med dem exakt vad som gäller. När man söker så dyker olika kommuner upp och det som nämns som kan vara aktuellt i ditt fall är bland annat: Spårbarhet - Ditt företag ska kunna spåra råvaror/produkter ifall något händer. Ingrediensförteckning Personlig hygien Temperatur - Du måste ha möjlighet att förvara livsmedel i lämpliga temperaturer. Detta för att förhindra att gifter bildas eller sjukdomsframkallande bakterier kan växa till. Hantering och förvaring av avfall Säker hantering, lagring och transport Råvaror och förpackningsmaterial Så det är en del att tänka på. :) Kanske ingen dum idé att låta någon annan tillaga det men marginalerna blir lite lägre. Fast å andra sidan får du mer tid över till att just sälja. Betalningslösningar är väl kort och kontant som gäller först och främst. Har inte koll på mobilbetalning. I övrigt tror jag idén är god men det hade varit intressant att höra från någon som driver eller har drivit liknande verksamhet. Berätta gärna hur det går eller om du kommit på andra tankar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.