Tips/hjälp/kritik tack

11
3
Hej alla.

Har importerat en hel del från Kina.

Min nya affärsidé är att inom EN SPECIFIK bransch som jag besitter särskild kunskap kring samt har brett kontaktnät i Asien kring erbjuda en konsulttjänst.

Branschen är sådan att många vill handla en gång för ca 150000 kr och sedan inte handla igen på länge och kunderna har oftast ingen erfarenhet av handel från Kina överhuvudtaget.

Tanken är att ta betalt för att förmedla kontakten mellan den svenska kunden och leverantören i Kina. Hela affären sker alltså mellan sverigekunden och mina kontaktfabriker i Kina. Hela grejen med Kina är för mig att veta VAR man ska handla. Jag kommer även ha varuprover hemma i Sverige så den svenska kunden kan klämma och känna på fabrikernas varor.

Mina svenska kunder måste handla minst en container och värdet på en sådan med denna typ av varor är ca 100000 kr. Jag tänker mig att jag tar 10% arvode på värdet som betalning.

Jag tänker följande scenario för en affär:

1. Möte med kund om önskemål o.s.v.
2. Kund får kortfattad neutral offert med priser utan fabriksnamn kontaktuppgifter o.s.v.
3. Skriver avtal med kund om hur mkt ansvar jag tar och vad som är kundens ansvar.
4. Kund betalar mig "konsultarvode"(ca 10%)
5. Kund får komplett offert med fabriksnamn o.s.v.
6. Order produceras jag är behjälplig som konsult
7. Order levereras direkt till kund i sverige efter sjöfrakt.

Min största farhåga är hur jag skall ta betalt och NÄR? Nån som har erfarenhet av vad som är brukligt för liknande tjänster/konsultationer?

Jag vill ju ha betalt innan sverigekunden får tillgång till alla uppgifter fabriker o.s.v.

Välkommen att kritisera !!!! ??
338
25
Låter som det skulle kunna funka. Varför vill du ha betalt innan kunden får kontaktuppgifterna?
1468
246
Förmodligen för han är rädd att kunden hoppar över konsulten sen när den vet allt och har kontakterna färdiga, och därmed sparar 10%. Men det här får man ju i så fall reglera via avtalet, så det framgår att kunden är skyldig att betala konsultens arvode. Då har du ju alltid möjlighet att driva in betalningen. Problemet med alla de här uppläggen är att det riskerar att bli engångsaffärer för konsulten, då kunden vid nästa leverans klarar att göra det själv. Ett sätt att komma runt det är ju att ta ett lite mer modest arvode. 10 % är rätt saftigt. Ett sätt kan vara att försöka hitta en nivå där kunden tycker det är lönt att fortsätta använda konsulten även framgent. Kanske kan man ha en trappa, där första gångens arvode är lite högre, och sen sjunker. Det blir ju trots allt mindre arbete även för konsulten vid nästa affärer.
338
25
[quote]Förmodligen för han är rädd att kunden hoppar över konsulten sen när den vet allt och har kontakterna färdiga, och därmed sparar 10%.[/quote] Ja det var min tanke men ville dubbelkolla. Bra poäng Ingvar med att få dem att återkomma som kunder. Nog skönt för många av kunderna att aldrig ens behöva bry sig och att du som konsult sköter allt eller det mesta, även i kommande affärer. Det är ju inte bara första gången det kan bli problem. Så antingen en trappa eller att också erbjuda en helhetslösning med för den som tycker det är skönt.
11
3
Det är det där med betalningen som jag är lite orolig över. Visst får man skriva avtal hursomhelst men tror ni man uppfattas som oseriös för att man vill ha betalt 10% innan man lämnar ut uppgifterna? Jag kommer inte ha så mycket återkommande kunder beroende på min bransch och nisch snarare så att jag hjälper en kund att investera i "inventarier" direkt från Kina 1 gång sen återkommer förmodligen inte den kunden på flera år. För då använder kunden de "inventarier" jag hjälpt dem få tag på ett bra tag.
1468
246
Inte direkt oseriös, men alla vill pressa kostnader och undvika extra poster. Om det är en affär på 300 000 så vill du ha 30 000, och för den summan hinner man sitta och googla en stund och kolla själv. Kineserna upplever jag dessutom som väldigt hjälpsamma och intresserade av att göra affärer. Jag la ut en förfrågan om några smågrejer för 400 dollar, och blev omgående inbjuden till en mässa i Tyskland för att vi skulle kunna träffas och diskutera mer... I jämförelse då med svenska företag, där man får vara glad om dom ens börjat använda mail, och kanske svarar efter 3 veckor.
11
3
Det handlar om gym och många gymägare i Sverige har inte kunskap om att importera sitt gym på egenhand. Ok även om jag tar 30000 sparar de hundratusentalskronor på att köpa sitt gym via mig direkt från Asien. Kineserna är hjälpsamma men en gymägare köper grisen i säcken utan mig ...? Har även ett gym hemma som man kan klämma och känna på vad tror du/ni?
1009
206
Hej, Jag tror det är bra att du har ett gym som dina kunder kan se och känna på. Sedan är väl frågan hur lättillgängligt detta är för dina kunder. Har du det i Kiruna finns det nog inte många kunder som har möjlighet att komma förbi. Angående 10% som diskuterats; Prissättning är ju en svår fråga. Men man kan alltid börja bolla olika synvinklar som: hur mycket tid spar du din kund? Vid första/andra beställning? hur mycket penagar spar du åt kunden? Jämför med andra leverantörer som är vanliga. återkommande beställningar? Väg in en premie för hur mycket arbete du måste lägga ner för att hitta nya kunder. Är det så att du spar kunden mycket tid med ditt arbete? Inte bara att hitta själva leverantören, men hjälp med vad som ska beställas, designa gymmet, allt papersarbete med import mm. Ju mer du gör av det kunden inte kan - desto mer kan du ta betalt. Hur mycket billigare är ditt alternativ? (Till samma kvalitet?) Skulle motsvarande beställningar kosta 100% mer vid beställning från de levarantörer som brukar användas skulle du kunna ta mer än 10%. Sedan tillkommer såklart frågan vad du erbjuder efter själva beställningen och jämföra vad andra leverantörer erbjuder (garanti, service mm). När du räknar på din budget måste du ju också ta hänsyn till hur stor marknaden är, hur lätt du hittar kunder, återkommande beställningar, tiden det tar att bearbeta kunder mm. Du skriver att kunden inte skulle återkomma på flera år. Det skulle ju peka på att du har en högre kostnad att få en kund och därmed måste ta mer betalt för att få hela affären att vara lönsam? Du skulle ju också behöva fundera på om du kan packetera ditt erbjudande på bättre sätt. Kanske mer som en vanlig leverantör där det är du som säljer produkterna? Då får du givetvis stå riskerna också. Kanske du kan lägga till någon årlig service så att du får en till inkomst på det du gör?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
11
3
Tack för ett utförligt svar. En vanlig leverantör lägger ju på minst 100% på fabrikspriserna, men då erbjuder de ju garanti o.s.v. Visningsgym finns i Halmstadtrakten. Det är ju så att vem som helst kan köpa ett gym från Asien men man köper grisen i säcken. Kunden vet inte alls vad han köper. [quote="Johan Boström" post=51497]Hej, Jag tror det är bra att du har ett gym som dina kunder kan se och känna på. Sedan är väl frågan hur lättillgängligt detta är för dina kunder. Har du det i Kiruna finns det nog inte många kunder som har möjlighet att komma förbi. Angående 10% som diskuterats; Prissättning är ju en svår fråga. Men man kan alltid börja bolla olika synvinklar som: hur mycket tid spar du din kund? Vid första/andra beställning? hur mycket penagar spar du åt kunden? Jämför med andra leverantörer som är vanliga. återkommande beställningar? Väg in en premie för hur mycket arbete du måste lägga ner för att hitta nya kunder. Är det så att du spar kunden mycket tid med ditt arbete? Inte bara att hitta själva leverantören, men hjälp med vad som ska beställas, designa gymmet, allt papersarbete med import mm. Ju mer du gör av det kunden inte kan - desto mer kan du ta betalt. Hur mycket billigare är ditt alternativ? (Till samma kvalitet?) Skulle motsvarande beställningar kosta 100% mer vid beställning från de levarantörer som brukar användas skulle du kunna ta mer än 10%. Sedan tillkommer såklart frågan vad du erbjuder efter själva beställningen och jämföra vad andra leverantörer erbjuder (garanti, service mm). När du räknar på din budget måste du ju också ta hänsyn till hur stor marknaden är, hur lätt du hittar kunder, återkommande beställningar, tiden det tar att bearbeta kunder mm. Du skriver att kunden inte skulle återkomma på flera år. Det skulle ju peka på att du har en högre kostnad att få en kund och därmed måste ta mer betalt för att få hela affären att vara lönsam? Du skulle ju också behöva fundera på om du kan packetera ditt erbjudande på bättre sätt. Kanske mer som en vanlig leverantör där det är du som säljer produkterna? Då får du givetvis stå riskerna också. Kanske du kan lägga till någon årlig service så att du får en till inkomst på det du gör?[/quote]
1009
206
Precis. Men du lägger väl på annat av värde än själva kontakten och att du kan visa produkterna? Tex om kunden besöker dig, får hjälp med vad som är bra att ha och sedan får leverans till dörren (eller kanske tom montering). Det är mer värt än att "bara" visa och ge kontaktuppgifter till en leverantör. Ju mer delaktig och ju mer delar du tillhandahåller desto mer värde.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
11
3
Ja kunden får hjälp med vad som är bra att ha och rådgivning/vägledning när det kommer till gym. Kunden får leverans till dörren. Men jag vill hålla mig ifrån att ta alla risker kring importen då importen av ett gym kostar några hundratusen kan jag inte för 10% ta på mig risken utan jag förmedlar bara vägen mellan kund och fabrik. För en gymägare med begränsad budget erbjuder jag ett väldigt prisvärt alternativ. Utan att kunden måste köpa grisen i säcken på första bästa kinafabrik de hittar på nätet som kanske inte ens är en fabrik o.s.v. Och de sparar minst 100% i att köpa direkt från fabrik istället för av en firma i Sverige. (Som i sin tur importerar från samma fabriker). Den ökade risken hos kunden ligger i att den ekonomiska biten skriver jag inte under på utan den får kunden stå för själv. Men jag kan ju bevisligen visa på att dessa fabriker handlats med tidigare och levererat goda resultat.
11
3
Hej igen! Skulle någon/några kunna förbarma sig över detta förslag till avtalsinnehåll: Är det för tunt eller räcker det som grund? Tanken är: 1. Möte tillmötesgå kund i vad för gymprylar denne behöver, kika på varuprover hos oss o.s.v. 2. Kund får offert/priser som ju egentligen är en offert direkt ifrån fabrik/tillverkare men som jag avidentifierar och skriver in i ett eget dokument. Kund får även förslag på fraktlösning dörr till dörr. 3. Kund tar ställning till om de vill fullfölja affär direkt med tillverkare med mig som mellanhand. 4. Kund skriver avtal med mig enligt nedanstående OCH BETALAR. 5. Jag hjälper kund att slutföra affär med tillverkare. [b]§1 Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot tillverkare av gymutrustning och tillbehör. Tjänsten innebär också att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot speditörer och sjöfrakt agenter. §2 Pris Priset för tjänsten är 5000 kr inkl. moms. §3 Betalning: Fullständig betalning skall ske innan Gymföretaget AB slutför affären mellan tillverkare och kund. Sista betlaningsdatum är satt till den 29/7-2015. §4 Ansvar All handel med produkter och frakt sker direkt mellan tillverkare och slutkund. Gymföretaget AB har inget ansvar för dessa affärer utan agerar endast mellanhand. . §5 Tvist gällande avatalsvillkor enligt detta avtal skall i första hand avgöras mellan parterna. §6 Om någon punkt i detta avtal åsidosätts av lag, förordning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut skall övriga punkter gälla utan inskränkning på det sätt att skadan Gymföretaget AB minimeras[/b]
1009
206
Det var kort. Utan att ha grottat allt för mycket i avtalet skulle jag vilja peka på 3 saker. - Vanligen anges pris exkl moms till företag. - En tvist ska avgöras mellan parternma. Då en tvist har uppstått kan det vara svårt att komma fram till något. Man skulle kunna ange tingsrätten på din ort. Du har ju alltid rätt att försöka komma fram till en lösning med din kund innan frågan dras vidare till rätten. - Du agerar mellanhand, men du anger inte i vilken omfattning. Fundera på om det behöver begränsas. I värsta fall kan du få jobba många timmar mer än du tänkt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
11
3
Hej uppdaterade enligt nedan. Nån som har förslag på hur man kan begränsa vad "agera mellanhand" innebär utan att det låter som man ifrån tar sig allt arbete. Jag kommer inte på någon bra formulering...? §1 Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot tillverkare av gymutrustning och tillbehör. Tjänsten innebär också att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot speditörer och sjöfrakt agenter. §2 Pris Priset för tjänsten är 5000 kr exkl. moms. §3 Betalning: Fullständig betalning skall ske innan Gymföretaget AB slutför affären mellan tillverkare och kund. Sista betlaningsdatum är satt till den 29/7-2015. §4 Ansvar All handel med produkter och frakt sker direkt mellan tillverkare och slutkund. Gymföretaget AB har inget ansvar för dessa affärer utan agerar endast mellanhand. . §5 Tvist gällande avatalsvillkor enligt detta avtal skall i första hand avgöras vid Halmstad tingsrätt. §6 Om någon punkt i detta avtal åsidosätts av lag, förordning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut skall övriga punkter gälla utan inskränkning på det sätt att skadan Gymföretaget AB minimeras
1468
246
Jag tycker det är lite störande upprepningar, och att det här *tar inget ansvar* har en lite negativ klang. Jag hade nog försökt samla ihop alltihop i § 1, nåt sånt här: § 1. Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund gentemot ( notera stavningen ) tillverkare av gymutrustning och tillbehör samt speditörer och sjöfraktagenter. Gymföretaget AB;s roll är endast kontaktförmedling mellan ovan nämnda parter. Affärer sker sedan direkt mellan leverantör och köpare Gymföretaget AB friskriver sig från ansvar vid eventuella tvister mellan leverantör och köpare. ............................................ Sen borde du väl ha med nånting om vad som händer om det inte blir nån affär? Ska du behålla dina 5000?.
11
3
Jag tänker att de 5000 kr betalas och detta avtal skrivs först när det är mer eller mindre klart att en affär skall gå igenom. Jag ger prisförslag, råd, tips o.s.v. innan detta avtal skrivs och i och med att detta avtal skrivs får kunden kompletta uppgifter till tillverkarna, o.s.v. Så vid tiden som pengarna betalas in och avtalet skrivs har jag lagt ner så mycket tid i ärendet att de 5000 kr är betalning för mellanhandsjobbet oavsett om kunden i slutaändan genomför affären med tillverkaren eller inte. Annars kan ju bara min kund ta min hjälp och sedan säg nej det blev ingen affär och sedan om nån månad utnyttja all info från mig och själv handla med tillverkaren.? Eller är du av annan åsikt. Jag är alltid öppen för förslag och synpunkter! Nån schysst idé på hur detta skulle skrivas in i avtalet på lämpligt sätt? Har ändrat enligt nedan igen ... § 1. Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund gentemot tillverkare av gymutrustning och tillbehör samt speditörer och sjöfraktagenter. Gymföretaget AB;s roll är endast kontaktförmedling mellan ovan nämnda parter. Affärer sker sedan direkt mellan leverantör och köpare Gymföretaget AB friskriver sig från ansvar vid eventuella tvister mellan leverantör och köpare. §2 Pris Priset för tjänsten är 5000 kr exkl. moms. §3 Betalning: Fullständig betalning skall ske innan Gymföretaget AB slutför affären mellan tillverkare och kund. Sista betalningsdatum är satt till den 29/7-2015. .§4 Tvist gällande avtalsvillkor enligt detta avtal skall i första hand avgöras vid Halmstad tingsrätt. §5 Om någon punkt i detta avtal åsidosätts av lag, förordning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut skall övriga punkter gälla utan inskränkning på det sätt att skadan Gymföretaget AB minimeras
1468
246
Ja, ok, om betalningen sker så sent i kedjan så har du ju gjort ditt jobb, absolut. Dock bör man nog ha med nån skrivelse om återbetalning om du klantat dig och t.ex inte kollat upp leverantören ordentligt? Som köpare skulle jag nog känna att det är mycket det jag betalar för, att slippa kontakta kinesiska UC :) Lämpligen går det väl då att fylla på prisparagrafen.. Nåt sånt här kanske.. § 2. Priset för tjänsten är 4000 kr samt en administrativ avgift om 1000 kr. Moms tillkommer. Totalt pris 6250 kr.. Summan återbetalas ej vid utebliven affär. För det fall en affär ej kan genomföras på grund av omständigheter som Gymföretaget AB känt till, eller borde känt till och det är uppenbart att tjänsten ej uppfyllt de krav på kvalitet som kan förväntas, återbetalas 4000 kr + moms.
11
3
Då ser avtalet ut såhär nu.. Fler synpunkter mottages fortfarande :) § 1. Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund gentemot tillverkare av gymutrustning och tillbehör samt speditörer och sjöfraktagenter. Gymföretaget AB;s roll är endast kontaktförmedling mellan ovan nämnda parter. Affärer sker sedan direkt mellan leverantör och köpare. Gymföretaget AB friskriver sig från ansvar vid eventuella tvister mellan leverantör och köpare. § 2. Priset för tjänsten är 4000 kr samt en administrativ avgift om 1000 kr. Moms tillkommer. Totalt pris 6250 kr.. Summan återbetalas ej vid utebliven affär. För det fall en affär ej kan genomföras på grund av omständigheter som Gymföretaget AB känt till, eller borde känt till och det är uppenbart att tjänsten ej uppfyllt de krav på kvalitet som kan förväntas, återbetalas 4000 kr + moms. §3 Betalning: Fullständig betalning skall ske innan Gymföretaget AB slutför affären mellan tillverkare och kund. Sista betalningsdatum är satt till den 29/7-2015. §4 Tvist gällande avtalsvillkor enligt detta avtal skall i första hand avgöras vid Halmstad tingsrätt. §5 Om någon punkt i detta avtal åsidosätts av lag, förordning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut skall övriga punkter gälla utan inskränkning på det sätt att skadan Gymföretaget AB minimeras.
1009
206
Jag tycker att det börjar kännas som ett bra avtal. Det handlar inte om några enorma summor, så det kan räcka där. En fundering jag har är hur processen i stort ser ut. Har du först en genomgång med kunden om vad som finns och som kunden kan ha nytta av, sedan skriva under avtalet? Därefter sammanställa en beställning? På något vis måste ju kunden få veta att det han behöver kommer att tillgodoses innan han skriver på avtalet som det ser ut. Samtidigt vill du inte lägga ner allt för mycket arbete innan avtalet skrivs på. Och hur lång tid kan man räkna med att hela processen tar, från första samtal till beställning? Avtalet som det ser ut nu måste ju från kundens sida undertecknas när han vet att du kan beställa det han behöver. Kanske vill han jämföra med andra leverantörer också innan påskrift. Du ger ju inte några namn på leverantörer eller liknande, så kunden bör inte kunna hitta samma leverantör som du förmedlar. En spännande affärsidé du har. Den skulle gå att utveckla en hel del beroende på dina förutsättningar.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
11
3
Processen ser ut såhär. Genomgång med kund och visning av varuprover o.s.v. Sen får kunden prisuppgifter på just de modeller han eller hon är intresserad av en slags offert som ju egentligen jag fått direkt av leverantören men jag skriver om den och presenterar den för kunden med sjöfrakt, tull o.s.v. Nu är det dags att skriva avtalet om kunden väljer att gå vidare. Om kunden avböjer pga t.ex. att gymmet blev dyrare än vad han trodde när man räknar ihop tull, sjöfrakt moms o.s.v. kan han avbryta nu innan avtal skrivs och jag har inte lämnat ut leverantörsuppgifter o.s.v. innan vi har skrivit avtal. Risken finns ju att jag kommer göra ogjort arbete ibland som inte leder till affär men så är det ju när man sammanställer offerter och lägger in förslag till upphandling i alla företag. Jag hade tidigare en firma som importerade och sålde gymutrustning men det krävde mkt logistik och lokaler. Denna nya idé kräver mkt mindre omkostnader och logistik och går att sköta upp till mitt vanliga jobb. Frågan är bara om det finns en marknad? :)
1468
246
Jag tror säkert att det finns en marknad, men just gym borde väl rätt snart vara fulltecknat? Eller pratar vi även hemgym till vanligt folk? Om du blir varm i kläderna så skulle jag ju se att du breddar marknaden till även andra produkter, och blir en slags kina-konsult. :) . Kanske då med en varierad prissättning, tex procent av affärsvärdet eller nåt. Då ser jag direkt större kundunderlag. Man vet ju själv hur det är när man går in på Ali-baba och kollar på nåt, och sen kommer det 200 mail från leverantörer. Det blir svårt att ha koll på allt när man egentligen har fullt upp här hemma med sitt företag. Du får ju göra en hemsida där du presenterar dig och dina kunskaper och vad du kan hjälpa till med.
11
3
Jo men känns som "gymbranschen" som så mkt annat ska byta utrustning vartannat år för de ska va ny design och se fräscht ut. Men jag tänker även vända mig till de som vill ha ett ordentligt hemgym eller företag som ska ha ett friskvårdsrum o.s.v. "Kina-konsult" låter fint men jag tror det är mest när det gäller gymutrustning folk vill betala mig eftersom jag kan den utrustningen, varit på dessa mässor o.s.v. Svårt att övertyga folk att jag kan lika mkt när det gäller en annan kategori. Även om importförfarandet är det samma. Jag tänker att de betalar mig mest för kunskapen jag har kring gymutrustning och dess tillverkare samt att komma till mig och klämma och känna på produkterna redan här hemma i Sverige och betydligt mindre betalar de mig för att ordna med import, tull, frakt detta finns det många sk konsulter som redan gör.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.