Startar företag i Vietnam, söker Medgrundare

2
1
Hej,

Magnus heter jag och jobbar för närvarande som IT-chef i Stockholm.

I augusti flyttar jag ner till Vietnam för att starta upp ett företag där. Företaget skall sälja IT-relaterade tjänster till Skandinaviska företag, specifik en tjänst som är starkt efterfrågad på den Skandinaviska marknaden.

Valet föll på Vietnam av ett antal olika anlednigar, dels för att företagsklimatet i Ho Chi Minh City är relativt bra, dels för att kostnaderna i Vietnam är extremt låga och dels för att det ligger i en perfekt tidszon för denna typ av tjänst.

Jag kommer att investera runt 200 000kr de första 6 månaderna och söker nu efter en med-finansiär/-grundare. Har du även möjlighet att flytta ner till Vietnam under några månader vore det ännu bättre. Ju större initialt kapital vi har, desto snabbare kan vi expandera.

I min initiala budget, räknat på 12 Skandinaviska kunder vid årets slut, kommer vi ha en omsättning på ca. 1.5. Detta kan låta lågt, men är naturligtvis väldigt mycket pengar i Vietnam. Det ligger även med en liten budgeterad vinst för år ett.

Om allt faller ut som budgeterat så kommer vi nå break-even redan efter 5 månader. Detta beror på att de fasta kostnaderna kommer att vara minimala och att de övriga utgifterna är knutna till uppskalning vilket sker dynamiskt med intäkterna.

Jag kommer åka ner nu i Augisti (2015) och stanna i minst 6 månader.


Hör av dig om du är seriöst intresserad.
822
48
Spännande! Försökte själv en liknande sak på Filippinerna för några år sedan men gav upp pga av kulturskillnaderna. Det går inte att föreställa sig hur stor den är vad gäller ärlighet, arbetsmoral och en rad andra saker. Har under åren testat programmerare från minst 50 olika länder men sällan är det värt mödan. Med det sagt så är det klart inte omöjligt. Har du någon erfarenhet att Vietnam och dess kultur?
2
1
Hej Patrik, Ja jag har hört liknande berättelser från flera andra som försökt det du beskriver. Jag vill naturligtvis inte beskriva min affärsidé i detalj här i forumet, men tjänsten vi kommer att erbjuda innefattar dock inga anställda vietnameser, förutom möjligtvis någon städare och sekreterare. Vi kommer enbart anställa personal från de nordiska länderna. Här har du ett exempel på ett intressant upplägg: http://medicall.nu Magnus
1
Hej Magnus, Har du varit i Vietnam? Hur går det för projektet? Jag kommer från Vietnam och jobbar nu inom ekonomi i Sverige. Det är roligt att få veta att du ville starta ett företag i mitt land. Du får gärna fråga mig om det finns nånting du undrar om näringslivet eller kulturen där ner. Phuong
1
Hejsan. Jag läste just ditt inlägg. Är du i ho chi minh nu eller? Jag letar efter något att jobba med jär och har inga som helst hinder till att flytta till vietnam på heltid. Så behöver du någon som jobbar för dig så är jag intresserad. Du kan väll kontakta mig på email [email protected] Eller på mitt vietnamesiska nummer 01268005819
8
Det är ju svårt att starta ett eget företag i ett annat land som du aldrig varit i, speciellt om du inte har kunskaper om hur man jobbar där och vilken kultur de har. Vietnam kan man väjla för att starta en massagesalong eller ett hotell...
1
Hi, I have just read your post about looking for a co-founder of a newly established company in Vietnam. It has been a long time since you posted here, but I would like to know anyway if you have had success of finding a good person to share your business idea and if you have had great progress with the establishment process in Vietnam. I come from Vietnam, more particularly from Ho Chi Minh city. I have studied and lived in Gothenburg in Sweden for many years. Besides my studies in Sweden, I have worked for some IT companies in Vietnam, France and had some experience with business development in the IT segment in Vietnam. Besides, a lot of friends of mine are working in IT companies as well as universities' IT departments in Ho Chi Minh City. Moreover, it is possbible for me to have contacts with authorities which makes it easier for administrative processes. I have been looking for an opportunity to develop business which connects both Vietnam's and Sweden's markets. Therefore, your business plan attracts me a lot. I would really like to have an opportunity to discuss it more with you. I have the possibility to co-finance the project. I look forward to having a detailed discussion with you about the project and the cooperation opportunity if we both find the right chemistry. Please have a look at my Linkedin profile given in the following link: https://www.linkedin.com/in/khoa-q-huynh-ba441683/ You can contact me via my email [email protected] Best regards, Khoa Huynh
harrisdocks
whatsapp ...... + 44 7424882163 ([email protected] Köp pass, körkort, id-kort, personbevis, visum, SSN, Mairrage Certufucate, skilsmässopapperna, US Green Card ([email protected] eller Skype harris.thaddeus whatsapp ...... + 44 7424882163 Ansök om riktiga register pass, visum, körkort, ID-kort, vigselbevis, diplom etc. för att sälja garanterat 24 timmars pass, medborgarskap, ID-kort, körkort, diplom, grad, certifikat service. Turist- och affärsvisum tjänster tillgängliga för personer i alla 50 stater och alla nationaliteter över hela världen. är unika producenter av autentiska högkvalitativa pass, Real Äkta Data Base registrerade och oregistrerade pass och andra medborgarskap documents.I kan garantera dig en ny identitet med utgångspunkt från en ren ny äkta personbevis, ID-kort, körkort, pass, socialförsäkringskort med SSN, kredit-filer, och kreditkort, diplom, skol grader på ett helt nytt namn utfärdats och registrerats i databasen systemet regeringen .. Vi använder högkvalitativ utrustning material för att producera äkta och falska documents.All hemliga funktioner i verkliga pass noggrant dupliceras för våra registrerade och oregistrerade documents.we är unika producent av kvalitet falska och verkliga documents.We erbjuder endast ursprungliga hög kvalitet registrerade och oregistrerade pass, förarens licenser, ID-kort, stämplar, Visa, skol Diplom och andra produkter för ett antal länder som: USA, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Italien, Finland, Frankrike, Tyskland, Israel, Mexiko, Nederländerna, Sydafrika, Spanien, Storbritannien. http://documentproo.com/

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.