Behöver feedback till min affärsidé!

1
Hej,
Nu är det såhär att jag har studerat väldigt mycket kring eget företagande och fått massor av tips från andra egen företagare som har lyckats.
Det har alltid varit en dröm för mig att skapa ett eget företag men har inte riktigt gjort så mycket för att den drömmen ska bli sann, tills nu.

Jag studerar mitt första år på kth i stockholm just nu och har tänkt lite kring affärsidéer osv. Min affärsidé lyder: att jag hjälper/lagar folk som har problem med datorer, mobiler, tablets osv.
Jag har lagat väldigt många datorer och iphones/androids tidagare så jag har kunskap inom detta. Jag har inga planer just på att hoppa av skolan, jag vill hellre styra denna verksamhet vid sidan om plugget.

En till fråga: vad tycker ni om boken Rivstart av Stefan Ekberg? Är det något som är värt att skaffa?

Tack!

Mvh
Rand
1009
206
Hej. Låter spännande. Du får fundera på om du vill jobba i en butik eller ute hos kunderna. Har du en lokal kostar det en del samt att du måste bestämma öppettider (som kanske krockar med studierna). Ska du ut till kunder får du räkna med kostnaden för resa. Du får räkna lite på det. Att åka hem till en kund för att laga en mobil som är 2 år kanske inte är värt det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
13
Hej, jag tycker absolut du ska följa din dröm om att bli egen företagare även om det inte alltid är så glamoröst som det låter :OMG Jag tycker dock du bör, precis som jag gjorde, köra det parallellt med något annat tills dess att du byggt upp en kundbas som ger dig viss trygghet innan du går "all in". Sen vet jag inte riktigt om det du säger är en bransch att satsa på med tanke på att datorerna blir billigare och billigare dvs svårare att ta betalt för att laga dem. Mobiler och surfplattor finns där säkert en marknad för men känns som konkurrensen är tuff, framförallt är det många som även gör sådant svart via blocket. Som sagt, följ din dröm, men känner nog att du bör ta en extra funderare kring din inriktning och huruvida du eventuellt kan komplettera din verksamhet med något annat också. Lycka till med ditt företagande!
43
3
Mycket kloka ord Lukas! :-)
http://www.trygghetinnovation.org
13

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.