Beställ hemlagad mat med app, vad säger lagen?

822
48
Har en idé jag tror på mycket.

En airbnb fast för mat. Att kunna söka efter någon som just nu i närheten, oavsett vart man är i världen, som kan erbjuda hemlagad mat, antingen utkörning eller avhämtning (kanske även hembesök och äta hos denne). Betygsättning/rykte likt alla dessa delningsplattformar som uber, airbnb, mfl.

Ûber eats är ju igång i några städer men verkar fokusera på befintliga restauranger. Ûber har även “Uber of home cooking” och så finns en sajt i USA som heter "Foodie Shares". Kanske finns det fler uppstickare som jag inte hittat.

Men kanske den största utmaningen, i Sverige i alla fall.

Det juridiska - Min fråga

Kruxet i Sverige är hälsovårdsmyndigheten, antar jag.. men kanske går att komma runt?

Om jag bjuder hem någon på middag och tar betalt, är det lagligt eller måste jag uppfylla alla krav som en vanlig restaurang? Att t ex starta en "foodtruck" verkar ju inte ställa samma krav så kanske inte här heller...
Donald
Verkligen en intressant idé Patrik! Detta är något jag själv har funderat på sedan jag bodde i Barcelona där de lanserade UberEats efter att deras taxi-tjänst blev förbjuden där. Som du säger så känns det som en stor utmaning i Sverige men jag tror ändå att ett intresse kan finnas och att det skulle gå att skapa en community som bygger på att folk vill visa sina matlagningsskills och betygsätta varandras matlagningar. Lite som halv-åtta hos mig fast utan några kamerateam. Hur det ser ut med de juridiska frågorna har jag tyvärr inget svar på. Väldigt rolig idé iallafall!
Donald
Vid lite sökningar har jag tyvärr hittat att avenyngruppen i Göteborg har haft en beta-app ute på marknaden sen september 2015.. https://airdine.com
822
48
Blir intressant att följa. Min idé skiljer sig lite från denna - eller fokuset ligger inte där. Tror marknaden som vill beställa hem är större än de som faktiskt vill gå hem till andra och äta där. Men detta kommer säkert fungera. Kanske smart att nischa. Har mejlat Livsmedelsverket och hoppas på svar på min fråga. Återkommer med det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.