Vad tycker ni om min affärsidé?

Anonym
Jag har en affärside som jag behöver input på. Idéen är följande:

Jag och en kompanjon tänker hjälpa utländska företag att komma i kontakt med återförsäljare i Sverige. Det vi kan hjälpa dessa företag med är att hitta butiker/webbutiker som går i linje med vår kunds varumärke och image, sen lämnar vi över informationen till vår kund. För kunder som behöver mer hjälp och har budgeten kan vi även hjälpa med att boka möten med dessa butiker/webbutiker och pitcha deras produkt/tjänst åt dem för att skapa ett intresse, om intresse finns ser vi till att vår kund och butiken kommer i kontakt och sedan kan dessa två parter komma överens om volymer, mängdrabbatter, villkor etc.

Så, vad tycker ni? Tycker ni det låter som en fungerande idé`? Tror ni efterfrågan finns?

Tack på förhand
1470
246
Det kan säkert finnas en marknad för det. Det svåraste är nog för er att nå ut till era tänkbara kunder, så dom vet att ni finns. Internet är så överhopat med konsultfirmor, så det är lätt att drunkna i flödet. Sen, om man ska se på det ekonomiskt för Sverige, så vore det ju bra om ni även jobbade tvärtom. Dvs hittar återförsäljare i andra länder för svenska produkter. Vi behöver mer export, och där har jag själv upptäckt hur svårt det är att hitta kanaler i exempelvis Frankrike eller Italien.
36
3
Hitta kinesiska/asiatiska bolag som vill in på den svenska marknaden med sina produkter så kommer ni tälja guld. Då det finns massor av svenska företag som skulle vilja ha kontakt med dessa för inköp från seriösa kinesiska/asiatiska företag. Det finns en anledning till att Alibaba säljer bra .. =)
19
2
Bättre om ni sköter hela processen själva. Ska företaget som exporterar åka till Sverige för att träffa någon fristående handlare. Ni måste skaffa volym först och det kan ta tid. Ni måste ha någon kedjekund eller många frifräsare. Importera och sälj något annat, ta något grymt eller nåt livsmedel som passar på svenska hyllan. De flesta använder redan någon agent, grossist eller direkt från tillverkaren. Förstår inte varför er förmedlings tjänst skulle vara bättre. Ska ni satsa på kläder fixa ett eget klädesmärke såfall så ni har något unikt att komma med till kunden Lycka till

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.