Spela in reklamfilmer utan att tjäna pengar?

24
Hej

Jag vet inte om detta bör ligga under affärsidéer, då syftet med min idé inte är att göra affärer och tjäna pengar. Syftet med min idé är att få göra mer av det jag älskar - att resa och äventyra!

Det jag vill göra är att åka på olika äventyrsresor och istället för att betala för själva aktiviteten, säg en veckas guidad mountainbike i Alperna tex, så spelar jag in en reklamfilm samtidigt som man är där som företaget får i utbyte mot att man får vara där gratis.

Är det något jag behöver tänka extra på med den här idén? Behöver jag registrera ett företag för detta? Det kommer ju inte vara några inkomster, förutom i livslycka 🙂 Det skulle väl iofs kunna vara bra att ha ett registretat företag då det ser mer seriöst ut. Och om jag startar ett företag så kan jag ju dra av när man köper kamerautrustning, dator för videoredigering osv. Eller kan man ens registrera ett företag när man har som avsikt att inte tjäna pengar på detta?

Alla tips och råd är välkomna!

Mvh Matthias
822
48
Skoj idé! Att ha ett bolag registrerat är nog nödvändigt ändå. Om ett företag sponsrar eller betalar dig så kommer du ändå omsätta pengar. Ni kommer ju komma överens om en summa som täcker resa, löpande kostnader och nödvändig utrustning. Med dessa inkomster gör du väl sedan inköp och betalar traktamente till dig själv som täcker upp för mat och logi.
24
[quote="Patrik Nilsson" post=54441]Skoj idé! Att ha ett bolag registrerat är nog nödvändigt ändå. Om ett företag sponsrar eller betalar dig så kommer du ändå omsätta pengar. Ni kommer ju komma överens om en summa som täcker resa, löpande kostnader och nödvändig utrustning. Med dessa inkomster gör du väl sedan inköp och betalar traktamente till dig själv som täcker upp för mat och logi.[/quote] Hej Patrik och tack för ditt svar! Ja, det kan nog vara nödvändigt. Men måste man inte ha som mål att tjäna pengar för att ha ett företag? Har för mig att jag läst det någonstans. Det kommer ju inte vara mitt mål med detta, inte till en början i alla fall. Det här med att betala traktamente till sig själv har jag inte riktigt koll på. Innebär det alltså att jag kan dra av en viss summa pengar per dag från sin vinst? Mvh Matthias
822
48
Förstår hur du menar men för att täcka kostnader behöver du tjäna pengar. Så fort du hittar någon som vill betala dig så får du en intäkt. Sen om du får in lika mycket pengar som kostnaderna så det inte blir vinst så tjänar ändå företaget pengar. Traktamente betyder att du kan ta ut pengar från de du får in, för kostnader för mat och boende. Summan är skattefri och varierar beroende på vilket land du befinner dig i. [url=https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.html]Här finns listan[/url]. Att hålla nere på kostnader och minska skatten betyder bara att du kan skaffa bättre utrustning, stanna längre och erbjuda en ännu bättre film.
24
Tack Patrik, många bra tips! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.