Grossistfirma, Kontorsprylar

Napoeleon
Hej.

Jag vill starta ett litet nichat grossistföretag för kontorsprylar som endast kommer erbjuda ett litet antal produkter.
Efter kontakt med ett företag som säljer stora volymer kontorsprylar till andra företag så verkar de villiga att köpa av mig om jag lyckas sälja samma produkter till ett lägre pris än vad grossisterna gör. Det vi kommit fram till är att de skulle vilja köpa exempelvis grenuttag, nätverkskablar etc. De är beredda att skriva ett avtal om hur stora volymer de kommer att sälja.

I nuläget har jag inget företag och jag har inte exakt räknat fram hur mycket dessa produkter skulle kostat mig men jag har lyckats luska fram hur mycket de själva köper prylarna för. Jag har svårt att tänka mig att ett grossistföretag som har personalkostnader, marknadsföringskostnader och lagerkostnader kan erbjuda ett lika bra pris som jag.

Hur ska jag lyckas sälja till ett bättre pris än mina konkurrenter?
För att kunna köpa in prylarna för samma pris som mina konkurrenter så måste jag köpa stora volymer. För att kunna ha råd och plats med detta så kommer jag endast starta med ett fåtal produkter, mellan 2-5 st. Ungefärlig volym som företaget är intresserad att köpa från mig kommer att kosta ca.40-80K i inköpspris per produkt. Ju fler produkter jag kan komma med till ett lägre pris än konkurrenterna desto mer kommer jag att omsätta. Jag kommer inte ha några lagerkostnader eftersom jag kommer att förvara produkterna hemma. Jag har inga personalkostnader då jag kommer att sköta allting själv. Jag har inga marknadsföringskostnader då jag kommer att ha en kund redan.

Min tanke är att hitta tillverkare av dessa produkter(Som är väldigt vanliga), räkna fram ett pris på vad slutkostnaden skulle hamna på sedan kontakta företaget som jag tidigare pratat om och erbjuda dem ett lite lägre pris än vad de i nuläget har(vilket jag räknar med att jag kan erbjuda). Om företaget fortfarande är intresserade så startar jag ett aktiebolag och skriver på ett avtal med företaget där det kommer framgå exakt hur mycket de planerar att handla från mig under ett års tid, därefter beställer jag produkterna från Kina.

Sammanfattningvis så vill jag starta ett litet grossistföretag med ett fåtal produkter som jag kommer erbjuda till ett och samma företag. Jag kommer förvara allt hemma och köra ut produkterna själv till företaget. Innan någon beställning från Kina görs så kommer jag att ha ett avtal om exakt hur mycket jag kommer att sälja till företaget.

Tanken är att allt detta skall göras parallellt med mitt nuvarande jobb. Jag kommer att starta med ca.100-200K, däremot kan jag sträcka mig mer om det verkligen skulle kännas bra och tryggt. Vinsten kommer jag att använda till att öka sortimentet och på så sätt växa. Jag förstår även att om det nu skulle börjat gå bra och i takt med att jag expanderar så kommer även vissa utgifter börja öka då jag inte har obegränsat med yta hemma osv. Dessa problem tar jag tag i då 🙂 Just nu gäller det att komma igång.

Vad tror ni? Kan detta fungera?
Kom gärna med era synpunkter, gärna någon som redan är inne i branschen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.