Städbolag? Bemanningsföretag? Vad tror ni?

Anonym
Hej!

Jag är sugen på att starta upp ett städföretag eller bemanningsföretag. Vad tror ni om dessa branscher generellt sätt där det redan finns tuff konkurrens men uppenbarligen en efterfrågan? Vad ska man ha som strategi som "liten" aktör som saknar större kapital för marknadsföring? Nischa sig är såklart bra, som att exempelvis vara lokal aktör.

Tips och tankar mottages gärna.
Anonym
Här finns en intervju med Egle som ger sina bästa tips till dig som vill starta egen städfirma: [url]https://www.foretagande.se/affarsideer/egles-basta-tips-till-dig-som-vill-starta-en-stadfirma[/url]
Anonym
En sista puff. Ingen erfaren som kan uttala sig om det är dumt att gå in i branscher där det redan finns så tuff konkurrens som liten aktör?
338
25
Det finns inget enkelt svar på detta. Dagligen startas företag som lyckas slå ut äldre konkurrenter så detta handlar till största del om hur du fungerar som företagare. Kanske läge att göra en marknadsundersökning och besöka företagen och fråga vad som skulle krävas för att de skulle byta leverantör? Känns som att ett bemanningsföretag är rätt krävande med rekryteringar men städ handlar nog oftast om att kunderna vill ha städare som kommer när de ska komma, gör det som ska göras, är trevliga och går att lita på.
5
Hejsan. Skriv gärna ett mail till mig, jag har ett förslag: [email protected]
367
46
[b][color=#0000ff]Visst skall du starta upp trots att det ser ut som om konkurrensen är mördande. [/color][/b] RUT-reglerna för t.ex. flyttstädning har ju satt fart på branschen och ger stora möjligheter för den företagsamme. [b][color=#0000ff]Gör Mäklarsamfundets riktlinjer om flyttstädning till din affärsidé[/color][/b]. Se till att du har egen kompetens och utrustning. Ut och jobba i ditt anletes svett. När du inte hinner alla uppdrag anställ personal som kan leva upp till reglerna. Marknadsför på Google lokalt på nätet. FLYTTSTÄDNING I XYZSTAD. Den som har den bästa säljtexten där vinner. Lycka till! Imre R redaktuellt.n.nu
Redaktuellt
18
Jag hade städföretag mellan 2010 och 2016, det gick bra de första tre åren sedan hjälpte arbetsförmedlingen allt fler arbetslösa att starta eget och betalade till stor del även lönerna för att få ut arbetslösa. Fas 3 var en vanlig åtgärd där arbetsgivaren fick 5000 i månaden för varje person hen anställde. Det fanns arbetsgivare som hade 20 Fas3:are eller fler, gissa om de mådde/mår bra? Konkurrensen ökar hela tiden, här finns många svarta företag etc. Svårt för ett seriöst företag utan kontakter att överleva i städbranschen då många kunder säger sig uppskatta pålitlighet, försäkringar och garantier, etiskt och ekologisk,t men väljer ändå den billigaste utövaren, vilket ofta är svart, utnyttjande av personal och/eller betalt med skattemedel. Vi hade uppdrag hos ett stort företag i några år och det flöt på tills de fick en ny chef som sa upp oss direkt, enligt henne fick de "tre bulgarer" till priset av en från oss. Jag hade kanske också kunnat ta del av dessa förmåner men det kändes inte etiskt försvarbart att använda skattemedel till att dribbla runt arbetslösheten. Dessutom ville jag själv välja min personal för att ha bra kommunikation och engagemang, bra personal ska passa mig och min övriga personal och vara serviceinriktade, se vad som behöver göras och göra det. Det kostar, men inget är så värdefullt som bra, engagerad och pålitlig personal som känner sig uppskattad. Jag vill inte avråda dig, det kan vara kul, man träffar många trevlige människor men ekonomiskt kan bli tufft.
17
3
Jag drev tillsammans med två vänner en ROT och RUT firma mellan ca 2011 och 2014, vi fick bra med jobb men lade sedan ner då två av oss flyttade utomlands. Att tänka på är vad som är säsongsbetonat. Ett av de största problemen vi hade var att det mesta vi gjorde var sånt som sker på sommaren, som gräsklippning, fasadmålning mm. och det blev ganska så dött på vintern. Detta ledde till att det var svårt att hålla kvar anställda. Funderar själv på att dra igång en städfirma när jag väl är tillbaks i Sverige, det gäller som sagt att sticka ut, men om du väl får nöjda kunder finns det en chans att de återkommer trots att det finns de som ligger billigare än dig.
1
Vet ej om du fortfarande går i dessa tankar! Jag startade ett företag för ett drygt år sedan, började med uppdrag efter sommaren! Vi är ett företag som gör "lite allt möjligt"... Vårt första jobb var att lägga golv... Det, målning, tapetsering, trädgårdsskötsel och städning (mm) är vad vi gör! Städningen är det som bokas mest! Så jag skulle säga att det absolut finns möjlighet att starta ett städbolag! Jag började med att skapa en sida på Facebook, och Instagram... Sen tog jag hjälp av förmedlingstjänster, ex offerta mfl för att nå nya personer och inte enbart de man känner!
1
1
Sorry om jag väcker upp en gammal tråd! Tänkte passa på att nämna lite bra tips på hur man kan starta upp en städfirma eller för er som har svårt att sätta igång. Full disclaimer, jag arbetar på Cling, vi är en offerttjänst som hjälpt många städbolag (om admin tycker det bryter mot reglerna, så är det bara att ta bort posten). Vi vill som tack för stödet vi fått ge tillbaka lite till communityt. Så jag tänkte bjuda på ett blogginlägg för just det här. Jag har skrivit ner det mesta som våra användare rekommenderat att tänka på samt lagt till en massa gratis resurser. Allt från hur: Hur du gör en gratis hemsida och logotyp Hur du hittar dina första kunder Manus för hur du ska prata med dina kunder i telefon Vad du ska skriva i din offert Vad du ska tänka på vid första städningen med kund Tips på uppförsäljning Vad det kostar att starta din städfirma Hoppas det kommer till nytta! Här är länk till blogginlägget: [url]https://cling.se/blogg/hur-starta-stadbolag[/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.