Hur jobbigt är det att starta café?

3
Hej!

Vill gärna höra från er som har erfarenheter av att starta café eller liknande verksamheter. Jag har drivit eget förut men i liten skala och i en helt annan bransch. Är driftig och kreativ och inte rädd för att arbeta hårt, iallafall i början, och har viss erfarenhet av restaurangbranschen. Jag är bra på marknadsföring och affärsutveckling men har aldrig anställt folk förut tex.

Det jag verkligen vill undvika är att hamna i en situation där jag jobbar alldeles för mycket och ändå inte tjänar några pengar. Helst skulle jag vilja bygga en riktigt bra rörelse som jag efter några år kan släppa till en föreståndare så att jag kan gå vidare till nästa företag.

Jag undrar om det är helkorkat att välja just ett café, en erkänt svår bransch med små marginaler, speciellt som första "riktiga" egna företaget? Eller beror det helt på omständigheterna?

Är det realistiskt att tänka att ett café (ett bra alltså, med ett genomtänkt koncept, bra upplevelse och kvalitetsprodukter) ska ge en vinst efter ett par år, om än liten?

All input mottages tacksamt! Tack för hjälpen!
1470
246
Skulle nog säga att det väldigt mycket beror på omständigheterna. Har du ett bra läge så finns det väl alla möjligheter att tjäna hyfsat på ett cafe. Men man måste vara medveten om att inget går av sig självt, och den tiden när man kunde slänga upp några inplastade kakor och sälja för dyra pengar är förbi. Folk numer förväntar sig lite mer kvalitet, och ett konditori med självaktning bakar sina egna kakor och bakelser. Så med ett bra läge, bra kvalitet och engagerad personal finns det alla möjligheter att tjäna bra. Om du sen däremot kommer att kunna lämna över det till en föreståndare är en annan sak, och beror helt på vad du får tag i för folk. Många är dom som upptäckt svårigheten med att driva en rörelse där man själv inte är på plats.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.