Starta eget trots att liknande företag redan finns?

Anonym
Hejsan!
Jag har på sistone tänkt mycket på att starta eget. Jag är ganska ung men känner att detta är något som hade varit otroligt kul och något jag absolut drömmer om. Jag vill skapa något vackert och har tänkt väldigt mycket på smycken (örhängen, armband, ringar etc..) Jag är väldigt inspirerad av en viss stil som utmärker sig tydligt vid anblick. Problemet är att det idag redan finns ett känt och framgångsrikt företag som tillverkar smycken i denna stilen. Vad jag vet är detta företaget det enda framgångsrika i Sverige inom denna stilen. De flesta har hört talas om dem. Detta gör mig väldigt ledsen då det känns som om att mitt företag kommer bli någon slags kopia utav deras. Vilket är det sista jag vill. Mardrömmen hade varit om någon hade misstagit mina smycken för deras märke. Inte för att jag inte gillar deras märke, jag älskar det men jag vill ju skapa mitt eget.

Sedan eftersom det är smycken vi pratar om kan man ju variera sig i oändlighet vilket är en fördel för mig men stilen kommer man ju aldrig ifrån. Varför skulle kunder vilja köpa mina smycken när detta företaget redan finns och erbjuder dem liknande produkter och dessutom är "känt". Sedan använder sig detta företaget av swarovski kristaller vilket jag också hade velat göra, och där har vi ännu en likhet. Hur ser ni andra mer erfarna på detta? Kommer detta utgöra ett hinder för mig?
1009
206
Hej, Roligt att du har drömmar och funderar på att göra något av det. Rent generellt kan man säga att alla företag har dussintals konkurrenter som gör väldigt liknande produkter eller tjänster. Så rent generellt är det inget problem att man är ganska lika. Du får väl bara kolla så att du inte är allt för lik eller tar något mönster/figur etc rakt av.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Tack för svar Johan! Jo så är det väll, man kommer förmodligen sällan vara den absolut första ut på marknaden med en företagsidé. Konkurrenter är väll bra på ett vis eftersom de pushar en till att hela tiden bli bättre och utveckla sitt företag. Det vore ju synd om man skulle slänga bort en dröm bara för att det finns liknande företag. Till en annan fråga som inte har med ämnet att göra; du (eller någon annan) skulle förmodligen inte veta vart man vänder sig vid tillverkning av smycken? Hittar man fabriker eller liknande och skickar in sina skisser till dem?
367
46
Om du kollar på Alibaba så hittar du lätt hundratals för att inte säga tusentals fabriker i Kina som gärna gör smycken efter din design. MVH Imre
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.