Behöver er hjälp!

Anonym
Hej på er,

Jag behöver er hjälp då jag totalt kört fast.
Jag är fast besluten att starta eget, jag arbetar nu som ledare på ett stort företag och har arbetat både som affärsutvecklare och ledare för både små grupper och stora mängder medarbetare men vill nu prova att driva en egen verksamhet och utveckla någonting till mitt eget.

Jag har dock ingen aning om vad jag ska syssla med, löser man runt så är ett vanligt tips att man ska arbeta med sin passion och det låter ju härligt! Dock så är min passion idrott (fotboll, golf, Padel osv) och jag kan inte se en bra verksamhet man kan starta kring detta med en liten budget.

Därför provar jag här för att få tips och inspiration, har ni några kloka förslag eller idéer jag kan gå vidare med?

Mvh
1470
246
Alltså, det blir ju lite svårt utan att veta nåt alls om dina kunskaper... Affärsutvecklare skriver du, är det nåt som kanske skulle kunna gå att jobba med på konsultbasis åt flera företag?
7
2
Här kommer ett svar som förmodligen inte riktigt är vad du väntade dig. Det där med att följa sin passaion tycker jag ofta är ett ganska dåligt tips sådär i uppstartsskedet. Som du själv märkte så är det ofta så att det inte är så lätt att hitta affärsmöjligheter inom sin passaion. Det är också sällan som det du är passionerad om överensstämmer med vad du faktiskt är bra på. Passion är något som ofta växer fram när man lär sig och börjar bli duktig på något eller när du når framgång. Det du ska försöka följa är affärsmöjligheter. Jag skulle säga att du bör börja med ta ett steg tillbaka och verkligen tänka efter varför du vill starta eget. Se om du kan hitta motivation bara i det, även om du inte gör något du älskar att göra. Om du tror att du kan det har du goda möjligheter att lyckas. När du har det väldigt klart för dig gäller det att försöka hitta en plan för att ta sig dit. Utvärdera dig själv för att se vad du är bra på och vad du skulle göra som skapar värde för andra. Det är ofta väldigt svårt att se själv så ta gärna hjälpa av vänner och bekanta och fråga vad de tycker att dina styrkor och svagheter är. Sedan gäller det att försöka hitta affärsmöjligheter där du utnyjar dina styrkor. Helst bör det även vara något som du tror att du kan tycka om att göra och eventuellt bli passaionerad av, men det är inte ett krav. Börja i liten skala utan att satsa massa pengar och investera massa tid för att testa vad du tycker och hur det fungerar. Ge det en chans. Om det inte fungerar efter att du gett det en ärlig chans, prova något nytt. Försök att inte bara följa strömmen utan försök hitta på lösningar på problem i din vardag eller som du ser att andra har. Det är extremt svårt att ge mer konkreta tips eftersom jag inte vet något alls om dig. Två videor om du här som du borde se: https://www.youtube.com/watch?v=CVEuPmVAb8o http://99u.com/videos/22339/cal-newport-follow-your-passion-is-bad-advice
1
Tack för svaren! Jag håller med om det som sägs i videon där, det jag ty ner är märkligt (med mig) är att jag gladeligen kan tänka mig att se en befintlig verksamhet som tilltalar mig och som jag ser är lönsam och starta någonting liknade som jag utvecklar vidare åt mitt håll. Detta till trots kan jag inte hitta någonting som jag fastnar för! Utmaningen (den största) som jag ser det är att jag behöver ha en verksamhet som är rätt billig att starta upp och som det finns en möjlighet att intäkt KAN komma i ett tidigt skede så vi inte skulle lösa det utan inkomst från min sida i ett år i vårt hushåll. jag tror precis som i videon att passionen kommer med verksamheten men jag kan som sagt inte komma fram till vad som skulle kunna startas upp med dessa kriterier! Är tacksam för alla förslag eller inspel!
7
2
Det är ju som sagt väldigt svårt att ge dig tips vad du kan göra utan att känns dig och veta vad du är bra på. Det allra enklaste är väl att hålla utkik efter vad existerande företag har för affärsidéer som fugnerar på andra markander/geografiska platser, t.ex. en annan stad med likande storlek eller utomlands. Du kan då börja med att mer eller mindre kopiera konceptet rakt av för att sedan utveckla verksamheten åt det håll du vill när du börjar komma igång och bli varm i kläderna.
9
1
Hej :) Jag skulle ta den kunskap du redan har och jobba vidare som konsult mot företag som behöver din expertis. Lycka till :) Andreas
✅ Waatz Media
1
För att du ska hålla i längden behöver du gå igenom dina starka och svaga sidor så att du hittar din rätta personliga plattform, det är sedan den som blir din energikälla. Att starta eget kräver en del både passion och konkret arbete.
H Welin [url=http://hakanwelin.wix.com/hwhr-consult]
19
2
Härligt att du ska köra eget och lämna ett välbetalt jobb om allt går i vägen. Eftersom du är affärsutvecklare och intresserad av ovan nämnda sporter. Bör du kanske satsa på att jobba med de företag som säljer allt från utrustning till resor inom områdena. Då förenar du nytta med nöje och ser lättare in i marknaden. Du har chefsposition på stort företag och därför ett stort nätverk av kunder och kollegor som du kan utnyttja. Ta tillfälle att skicka runt en anonym undersökning till alla kollegor som du får läsa när du kommer hem. Svart på vit vad alla tycker och vilka positiva negativa egenskaper du har, eftersom ni är affärsutvecklare så borde papprena bli fulla. Du behöver inte berätta att du ska sluta :) Något annat som kommit upp mera är seniorer som vill aktivera sig i högre grad. De kanske kan vara intresserad av dina intressen också. Eller anlita seniorer med låga löner för olika arbeten tex snickare, städ det som dom är duktiga på. Skulle också kunna starta igång en budfirma i storstan där paketen levereras av motionerade seniorer dragandes på smidig lätt vagn. Längre leveranstid men lägre priser. Kunder som inte är känsliga för leveranstid tycker nog det är bra att stödja äldre. Du är ju affärsutvecklare som jag vill vara, så lite kreativitet borde du kunna pressa fram. Du får titta på branscher som behöver utvecklas och där du verkligen kan hjälpa. Skulle nog bygga upp några starka referens kunder som blir grunden till din säljpitch. Vilka är dina absolut bäst utförda jobb nåt att hoppa in i kanske. Affärsutvecklare använder väl mest större företag bara. Kan man på något sätt hjälpa lite mindre företag till bra utveckling, utan att tjäna för dåligt? Du får nog vara beredd att flytta för att komma närmre uppdrag, Norge Danmark kanske för att utveckla deras svenska marknad. Lycka till med allt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.