Erfarenhet inom e-handel i matindustrin?

3
Tjena alla

Jag har håller på att starta upp en business där jag kommer sälja en utländsk matvara på nätet i Sverige. Varan är stor utomlands och jag ser ingen anledning till att den inte skulle kunna slå i Sverige - men går inte att hitta i Sverige.

Min tanke är att börja småskaligt och starta en webbutik. Men jag har verkligen noll erfarenhet av detta och kommer gärna i kontakt med folk som håller på / har hållit på med liknande grejer. Skulle gärna också ha en partner att köra med då jag vet att jag jobbar bättre när jag har en person att bolla med som kan inspirera mig också.

Söker därför allmänt tips, tricks och komma i kontakt med folk!

Ser fram emot svar 🙂

Tobbe
1
Jobbar som köksmästare och ansvarar för inköp. Har dock inte erfarenhet av att driva e-handel. Ett tips är att kontakta nån av dom stora matleverantörerna och sälja via dom. Jag tänker Menigo, Martin&Servera och liknande. Dom sitter redan på kunnandet och har kunder i både restaurang och storkök. Tror du kommer sälja mer för mindre jobb om dom tar in din produkt och du säljer via dom. Är det en produkt för konsument eller riktar sig den mer åt restaurang? Jag och en kompis hade planer på ett liknande upplägg för några år sedan gällande olivolja men det strula och blev inte av. //Christer
3
Tack för input Christer! Nja produkten i sig vänder sig till konsument - skulle absolut kunna passa på ica, konsum etc. Jag har varit inne på att gå via matleverantörer men tänker mig att de inte gärna hoppas på något helt nytt på marknaden? Att de lättare kliver på ett samarbete om det finns ute i alla fall och de vet att det säljer redan - men jag kanske har fel där? Tar gärna emot mer input Christer från din erfarenhet med olivoljan och varför det inte funka för er. Skicka gärna ett mail på [email protected] om du har lust! /Tobbe
1468
246