Erfarenhet inom e-handel i matindustrin?

3
Tjena alla

Jag har håller på att starta upp en business där jag kommer sälja en utländsk matvara på nätet i Sverige. Varan är stor utomlands och jag ser ingen anledning till att den inte skulle kunna slå i Sverige - men går inte att hitta i Sverige.

Min tanke är att börja småskaligt och starta en webbutik. Men jag har verkligen noll erfarenhet av detta och kommer gärna i kontakt med folk som håller på / har hållit på med liknande grejer. Skulle gärna också ha en partner att köra med då jag vet att jag jobbar bättre när jag har en person att bolla med som kan inspirera mig också.

Söker därför allmänt tips, tricks och komma i kontakt med folk!

Ser fram emot svar 🙂

Tobbe
1
Jobbar som köksmästare och ansvarar för inköp. Har dock inte erfarenhet av att driva e-handel. Ett tips är att kontakta nån av dom stora matleverantörerna och sälja via dom. Jag tänker Menigo, Martin&Servera och liknande. Dom sitter redan på kunnandet och har kunder i både restaurang och storkök. Tror du kommer sälja mer för mindre jobb om dom tar in din produkt och du säljer via dom. Är det en produkt för konsument eller riktar sig den mer åt restaurang? Jag och en kompis hade planer på ett liknande upplägg för några år sedan gällande olivolja men det strula och blev inte av. //Christer
3
Tack för input Christer! Nja produkten i sig vänder sig till konsument - skulle absolut kunna passa på ica, konsum etc. Jag har varit inne på att gå via matleverantörer men tänker mig att de inte gärna hoppas på något helt nytt på marknaden? Att de lättare kliver på ett samarbete om det finns ute i alla fall och de vet att det säljer redan - men jag kanske har fel där? Tar gärna emot mer input Christer från din erfarenhet med olivoljan och varför det inte funka för er. Skicka gärna ett mail på [email protected] om du har lust! /Tobbe
1468
246
Varför går du inte rakt på närmaste Ica-handlare? Icas handlare är fria att köpa in vad dom vill. Coop är lite värre då man måste bli godkänd leverantör centralt först. På en ordinär Ica-Maxi butik kommer din vara att passeras av kanske 10 000 pers/dag, och sannolikheten ökar då betydligt för att några av dom köper. I den konkurrens som det är på nätet idag, så är det inte helt lätt att nå 10 000 besökare på sidan varje dag. Då vill det till TV-reklam och annat som kostar multum. De stora mataffärerna har heller inte så stora påslag som man kanske tror, utan dom blir rika på att sälja många varor istället.
3
Tack för tipset! Men tar de in varor tror du utan att det skett någon form av försäljning tidigare? Alltså att jag skulle gå in med en produkt som inte finns alls på svenska marknaden rätt in på ICA? Har du någon aning om, ungefär, vad påslagen kan ligga på normalt? Eller om du har någon länk till var man kan läsa om sådant..
1468
246
Det handlar ju om att du måste övertyga inköparen om att det är värt ett försök. Ha med dig lite prover så dom kan känna på varan, provsmaka om det är möjligt. Sen blir det en diskussion om var den bör ligga prismässigt, och om du kan leverera stadigt. Du kommer ju att ha ett önskemål om vad du vill ha, och sen får man fundera över vad den kan betinga i butik. Påslagen varierar beroende på vad det är för vara. Mejeriprodukter har knappt inget alls, kanske 10% Ägg, kött och liknande lite mer, kanske 20%. Grönsaker måste ha mer, eftersom man där riskerar ett större svinn. Man kan ju också se det så här.. Skulle din vara inte sälja alls i en Maxi-butik, så lär du inte kunna sälja några mängder själv på nätet heller.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.