Konkurrens inom branschen.

3
Hej!

Skulle behöva lite synpunkter om min idé från er som är lite mer erfarna inom företagande.

Upplever/upplevde du som startade eget att det var besvärligt att undersöka hur konkurrensen såg ut inom er bransch eller om idén redan fanns? Personligen upplever jag att det är svårt och tar en del tid.

Tanken är då en funktion på en hemsida eller ett program som automatiserar denna processen och gör det smidigare. Resultaten kan man få i form av hur lönsamheten ser ut för liknande företag, antal företag inom den nischen/branschen och en kvot som speglar konkurrensen osv...

Vad tror ni?

Tacksam för svar.

/Peter
367
46
Har du planer på att ”automatisera” Alla Bolag? Om du funderar på en verksamhet som inte har någon konkurrens kan det betyda att det inte finns något behov av verksamheten. Kolla i stället på företag som går bra. De har gjort marknadsundersökningen åt dig. Det finns alltid plats för en till. Det är alltid vid ett givet tillfälle kunder som är beredda att byta leverantör. p.g.a. missnöje eller tanken att gräset är grönare på andra sidan. Lycka till!
Redaktuellt
3
Tack så mycket för ett bra svar. Har faktiskt inte tänkt så innan men det låter väldigt logiskt. Bara att spåna vidare. Mvh Peter
367
46
[color=#000088]-Alltså i och för sig har du en point Peter![/color] Jag skall t.ex. just nu kolla en leverantör som vill sälja SEO-tjänster. De säger sig åstadkomma att deras kunder hamnar ”högt på google” i sökresultaten. ”gratis” utan att adwordsannonsera. Men vad kostar deras tjänst mig? Tja sannolikt ngt mellan 30000-100000 kronor. Nu måste jag plocka fram säljföretagets omsättning de senaste åren och dividera summan med det antal kunder som de säger sig ha. Och för säkerhets skull kolla kundernas omsättning så jag kan se om det har lönat sin att anlita SEO-säljaren. Hade jag kunnat göra det här med några klick hade jag inte behövt känna mig stressad inför sifferknåpandet på egen hand. Så fortsätt tänka- [color=#4400ff][b][b]-sky is the limit….[/b][/b][/color] MVH. Imre [color=#4488ff]redaktuellt.n.nu [/color]
Redaktuellt
3
Ja det verkar finnas några vägar att gå, så får klura lite där. Hojta till om du behöver hjälp med SEO förresten, är ingen expert men kan en del trick. Mvh Peter

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.