Starta hemtjänst företag

2
Hej

Jag skulle vilja få tips av er gärna som redan startat eller funderar på att starta hemtjänst företag.
Jag har jobbat inom äldreomsorgen sedan 2010, både som vårdbiträde, undersköterska och nu mera som samordnare / personalansvarig. Har arbetat nu som samordnare i ett privat hemtjänst företag i snart två år. Har både arbetat med personal ansvar schema läggning, fakturor, återrapporteringar utveckling av rutiner etc. Detta pga att vår chef helst inte vill göra något förutom att vara hos kunder och försöka få dem nöjda och behålla dem. Vill meddela att jag även medverkat i verksamhets uppföljningar där JAG fick svara på allt när det egentligen är chefen som skall göra det, hur som helst. Nu vill jag starta ett hemtjänst företag och jag har redan 3 säkra kunder som skulle välja mig som utförare.

Jag har kikat lite på Stockholms stad förfrågningsunderlag och där i står det att man ska vara utbildad socionom eller liknande, jag är ju inte det, har ni några tips? Kan jag skicka in mina referenser? Jag brinner verkligen för detta yrke och att få starta mitt eget inom det är något som skulle göra mig lycklig.

Några ideer?
2
Puffa tråden, ingen som har ideer?
367
28
-Du kommer att behöva tillstånd från myndigheten IVO Inspektionen för vård och omsorg om du vill starta hemtjänstföretag. det kommer sannolikt att att kosta dig 30000 kronor bara att lämna in in ansökan. Du nämner kravet på utbildad personal socionom ell likn, Det handlar om ansvarig ledning. Det krävs idag att den typ av företag som hemtjänst, mm inom IVO skall ha ansvarig som har högskoleutbildning. adekvat högskoleutbildning-. Sjuksköterska eller socionom eller likn område. Det behöver sannolikt inte vara ägaren Jag känner väl till företag inom LVM där ansvarig är anställd SSK. Här kan du läsa mer. https://www.ivo.se/tillstand/om-ivos-tillstandsprovning/tillstandsprovning/#qa Lycka till!
Redaktuellt
2
Hej Tack för ditt svar. Det var jätte snällt.
1
Hej houda fick du något? Jag är också intresserad

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.