Förvalta bostäder?

0
Hej!

Har en del pengar liggande i ett bolag som jag vill förvalta. En sak jag funderar på är att lägga dessa pengar på att köpa bostäder som jag sedan hyr ut. Idéen går ut på följande:

1. Använd ungefär 200 000 kr i aktiebolaget för att ta ett bostadslån med 15% insats på ungefär 1 300 000 kr som jag använder för att köpa en bostadsrätt.
2. En skälig hyra för denna skulle ligga på ungefär (1 300 000)*0.04/12=4350 kr/mån samt driftkostnader 3500 kr och annat 500 kr. Totalt skulle det bli 8350 kr/mån.
3. Mina utgifter skulle bestå av lån (3% ränta) samt driftkostnad. Detta skulle motsvara (1 300 000)*(1-0.15)*0.03/12 kr/mån respektive exempelvis 3500+500 kr/mån. Totalt 6800 kr/mån.
4. Avkastningen skulle alltså bli: 8350-6800=1550 kr/mån.

Vinsten får sedan skattas med 22% i slutet av året. Detta skulle sedan kunna användas till att betala av lån och samla pengar till ytterligare en lägenhet. Mina frågor är följande:

- Hur lätt skulle det vara att få en bostadsförening att gå med på detta?
- Är mina uträkningar realistiska?
- Är det möjligt att få en avkastning varje månad eller måste man gå plus minus noll om man bortser från avkastningen man får när man säljer lägenheten?
- Är detta en bra strategi för ett aktiebolag?
- Skulle strategin vara skalbar?

Mvh Ted
23
Att ansöka om en bostadsrättsförening kan vara en mycket långdragen process beroende på dina omständigheter. I vissa fall kan det ta flera år, så fundera verkligen på om det är något du vill göra innan du skriver upp dig på en väntelista.
4
1
Här kan det vara förmånligt att äga under ett holdingbolag. Ta gärna kontakt med oss på [url]Holdingbolag.se[/url] för mer information. tack
https://holdingbolag.se/
4
1
Här kan det vara förmånligt att använda dig utav ett holdingbolag. Ta gärna kontakt med oss hos [url]Holdingbolag.se[/url] för mer information på [email protected]. tack
https://holdingbolag.se/
1009
206
Hej Anders, Visst kan det vara förmånligt att använda ett holdingbolag i vissa fall, men då dessa är trådar med frågor så vore det bra om du även kom med ett svar. Tex vad man i frågan har för nytta av holdingbolag. Inte bara som du gjort nu, klippt och klistrat in samma text lite här och var. Lite spam. Det finns en egen tråd om du vill presentera dig och ditt företag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.