Socialt nätverk

7
Hej Alla på Företagande,



Undrar om någon kan ge sina synpunkter kring ämnet?



Har arbetat med detta i kommunal regi innan. Nu fick jag tips av en som sitter i ledningen för en av fastighetsförvaltarna om att starta något liknande i form av eget företagande.



Man skulle med andra ord ta hand om problem (oftast sociala) som bostadsföretagen inte kan/vill hantera.



Frågan lyder (har alltså ingen erfarenhet av egen verksamhet): hur skall man gå tillväga för att börja? Hur hittar/vänder man sig till sina presumtiva kunder? Hur prissätter man sådan verksamhet? Vad kan rubriken innefatta förutom problemlösningar? Finns det någon liknande verksamhet som kan finna positiv respons ute bland fastighetsägarna (tänker inte på trappuppgångsstädningar, de finns redan)?



Förblir tacksam för svar :!
355
1
Socialt nätverk kan ju vara allting från kompisar till familj, arbetskamrater, arbete, idrottsrörelse o.s.v. [br]Kan du specifisera din tolkning av "socialt nätverk" lite bättre? [br]Har själv ett par idéer på ett liknande ämne som kan ge lönsamhet.
7
Det sammanhanget som jag tänker på berör all social verksamhet bland hyresgäster hos olika fastighetsägare. Detta är oftast förknippat med störningar/problemlösningar. De sakerna jobbade jag med som anställd. [br] [br]I nuläget är jag egentligen öppen för all möjlig ”social verksamhet” som bringar intäkter. Försökte bara spinna på lite kring just boende/hyresgäster eftersom ett sådant råd – det finns tydligen marknad för det – fick jag av folk som sysslar med det dagligen. [br] [br]Fastighetsägarna har inte tid/vilja/kunskap kring det hur man skall lösa problem som dyker frekvent upp på dem s.k. svårare bostadsområdena. Och det är där en verksamhet i privat regi (det är lättare att anlita en firma som skall ta bort problemet än att ha en permanent anställd som sysslar med det) har tydligen goda utsikter. [br] [br]Men som sagt, är även öppen för andra varianter inom den nischen.
355
1
Men det finns några saker här som jag tror man måste ge tid. Och det är detta med nya saker inom sociala aspekter som svensken sett tas om hand av staten i ca 100 år. [br]Märker själv att många ställer sig frågande när jag berättar att jag hyr en arbetsgivare. Många nya arbetsgivare, när man söker vanliga jobb, inte tror på vad jag säger. Jag tror man måste kolla vad SFS och lagboken säger angående sociala verksamheter i privat regi och därigenom hitta idéer samt se vad man får och inte får göra. [br]En annan idé kunde ju även vara att söka stipendier för att starta en klubb för bostadslösa, ungdomar på glid o.s.v. Skriver man ner en affärsidé och visar att verksamheten har ett socialt viktigt syfte kunde man säkert komma långt. [br]En tredje kunde ju vara att söka eu-bidrag för upprättande av din verksamhet. Men här kommer samma sak igen. Se till att du har en idé. Fråga dessa fastighetsägare vad det är för problem de inte vill ta i och bygg idén från denna.
7
Tackar för alla Dina idéer. Har fått ett stoff att jobba med de närmaste dagarna. Kommer att undersöka samtliga möjligheter och därefter återkomma till Forumet.
4
Jag är lite osäker på om jag förstår din mening med "sociala nätverk", men som jag tolkar det vill du arbeta med att hjälpa fastighetsägare / hyresvärdar att lösa "sociala" problem (grannbråk, 'jobbiga boende', etc?) hos deras hyresgäster? [br] [br]Jag tror personligen att det kan finnas en nisch för dig. Om jag var du skulle jag prova att kalla mig "konfliktlösare" eller "medlare" eller något liknande, och försöka spela på att du kan vara en opartisk medlare i konflikter mellan hyresvärdar och hyresgäster eller mellan hyresgäster. Fastighetsägarna kan ta in dig för att "hantera problem" och slipper ta i det, samtidigt som du borde ses mer vänligt på av hyresgästerna än någon från hyresvärden själv. [br] [br]Andra idéer kan ju vara att ta betalt per timma (svårt att ge fasta priser i såna situationer), och att fokusera på de ekonomiska fördelarna för en hyresvärd - genom att anlita dig blir husen trevligare och lugnare, vilket kan hjälpa dom höja hyran på sikt och höja värdet på deras fastigheter. Alla fastighetsvärdar drömmer ju om snälla, tysta hyresgäster :-) [br] [br]Fundera också igenom dina referenser - är du trovärdig som medlare? Kan du få bättre referenser genom att söka upp specifika uppdrag eller ta några särskilda extraknäck. [br] [br]Men ingen plan håller för första mötet med kunden, så ut och prata med lite kunder och hör dig för. [br] [br]Hoppas det hjälper
7
Absolut. [br] [br]Har precis "gått igenom" SFS och fått svar på den juridiska aspekten, dvs. om den typen av verksamhet kan bedrivas i privat regi. Här är länken: [br]http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GU12421&rm=2006/07&bet=421 [br] [br]Tackar för Dina synpunkter, de behöver jag nu mer än någon gång tidigare.
355
1
Grannens nya plank skymmer solen Grannen har fällt ett träd som inte stod på hans tomt. Sådana tvisteämnen känner alla igen. Värmdö är den första kommunen som med goda resultat prövat medlare som ska lösa trätorna innan de blir oändliga. Nu vill fler kommuner följa efter. [br] [br]se mer på http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14511694.asp
7
Tackar för tipset. [br] [br]Undrar dock vem är villig att betala för grannfejden... Om jag förstod saken rätt, är medlarna anställda av kommunen och de involverade parterna (grannarna) pröjsar inte för konfliktlösningen. [br] [br]Eftersom de bor i villaområdet så kan kanske villaföreningen stå för kalaset... Är detta möjligt? [br] [br]Som sagt, tackar för länken...
7
Tackar för tipset. [br] [br]Undrar dock vem är villig att betala för grannfejden... Om jag förstod saken rätt, är medlarna anställda av kommunen och de involverade parterna (grannarna) pröjsar inte för konfliktlösningen. [br] [br]Eftersom de bor i villaområdet så kan kanske villaföreningen stå för kalaset... Är detta möjligt? [br] [br]Som sagt, tackar för länken... :oops:
355
1
är att det behövs folk som tar ansvar överallt. Man behöver folk i styrelser, man behöver medlare, man behöver mentorer till människor som startar eget, tolkar, översättare och en hel del såna här funktioner. [br]När det gäller att sitta med i en styrelse får man en ersättning som är fastställd av staten. Tror det rör sig om ca 1600:- per möte eller liknande. Här bör du gå en styrelsekurs innan du träder i verket. Det är många "hej-och-hå"-företagare som blåser dig och sätter dig som så kallad "målvakt". [br]Mentor kan du ju vara på arbetsförmedling eller skolor. Som översättare finns det fastställda summor att ta ut. [br]Märker även att samhället är en djungel för människor som råkar ut för svenska skattemyndigheten, i vissa fall facket, försäkringskassan, bostadsvärdar eller det svenska rättssystemet. [br]Har du kunskap inom ett område här kan du säkert hjälpa många. Men, som du skriver, frågan är vem som skall betala.
7
Hej och tack för svaret, [br] [br]Tyvärr, det verkar inte så ljust som jag hade hoppats. [br] [br]Det visar sig att den kompetensen, dvs. skapande av sociala nätverk inom fastighetsförvaltningar, förfogar alla större bostadsbolag över redan. Däremot de mindre är inte särskilt intresserade av den aspekten, där gäller för det mesta att leverera kunden en bra lägenhet. [br] [br]Det verkar som att allting som rör den sociala sfären, är inte särskilt lönande. Paradoxen ligger i det att just människorna, och deras välmående, utgör BOENDET, och därmed fastighetsbolagens existens.
355
1
[quote]Det verkar som att allting som rör den sociala sfären, är inte särskilt lönande. Paradoxen ligger i det att just människorna, och deras välmående, utgör BOENDET, och därmed fastighetsbolagens existens.[/quote] [br]Har fått uppfattningen att det är väldigt dyrt att hålla fastigheter i Sverige med alla skatter o.s.v. som hör till. [br]Tror det är lite lugnare för större företag där man har möjlighet att hämta bidrag o.s.v. [br]Men har du kompetens inom den sociala sfären finns det ju flera områden där det behövs hjälp. Med den nya regeringen får ju AMS och försäkringskassan mindre pengar och detta innebär ju att andra får ta över verksamhet som ragga jobb, rekrytera, fixa bostad o.s.v. [br]Kompetensen kunde ju även användas i en styrelse till ett fastighetsbolag, byggfirma eller liknande.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.