Hur går jag tillväga med min affärsidé?

10
Jag har kommit på en grej som jag tror skulle funka.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga?

Jag har skrivit ner allting och ritat skisser.

Men jag kan inte göra den själv..

Hur vet jag att idéen inte redan finns? Ska man höra med prv då eller?



Mijan
23
Nja, Det beror lite på. Om du har kommit på en unik produkt så kan du ansöka om patent hos PRV men om du bara ska sälja något vet jag inte hur du kan få reda på det. Det skulle i så fall vara om du surfar runt lite på nätet, kollar telefonkataloger etc.
10
Jag håller på att starta en webshop där jag ska sälja kläder som jag själva designat. Och har inom samma område kommit på en kanongrej. Jag skulle nog inte vilja sälja idéen. Utan tillverka den och sälja den i webshopen. Men om jag ansöker om patent och det går igenom, kan jag då få den tillverkad utav samma företag som tillverkar mina andra designade kläder? Eller måste jag tillverka idéen själv?
187
Hej Mijan! [br] [br]När det gäller varumärken, design och patent så är det helt riktigt som du skriver att det är prv som gäller [br][url]http://www.prv.se/[/url]
Frilansande människa
187
[quote]kan jag då få den tillverkad utav samma företag som tillverkar mina andra designade kläder? Eller måste jag tillverka idéen själv?[/quote] [br] [br]Vem som tillverkar varan måste vara upp till dig att bestämma.
Frilansande människa
10
Men om jag får patent på varan, får någon annan tillverka den då?
187
Du äger rätten till, vad det nu du har tagit patent på. [br] [br] [br] [br][quote] Med ett mönster menas en produkts utseende. [br]I dagligt tal används ofta ordet design i stället för mönster. När vi talar om mönster- eller designskydd är det frågan om ett rent form- eller utseendeskydd. För den bakomliggande tekniska idén eller funktionen krävs patentskydd.[/quote] [br] [br]Det fins massor av olika skydd att söka [br]Ett exempel. Hemglass har skyddat sin melodi. Ingen annan får använda den melodin. i alla fall inte i kommersiellt syfte [br] [br]Edit: [br]http://www.prv.se/DesignregisterWeb/
Frilansande människa
10
Eftersom vi bara kommer sälja kläder på vår webshop som vi själva designat, behövver man söka patent på varenda klädesplagg? Eller behövs det ingen patent alls? [br]Hur vet man om någon har patent på ett sådant klädesplagg som designat?
23
Det är alltså ett klädesplagg? Jag tror inte att man kan ta patent på det men det är mycket möjligt. Lämna in en ansökan till PRV.
232
Klart man kan ta patent på kläder. Du kan ta patent på det mesta så länge det är unika varor. [br] [br]När du ansöker om att patentera en vara/tjänst vänder du dig till PRV. Dom i sin tuir avgör om du kan få patent och om patentet inte redan är upptaget av liknande vara/tjänst. [br] [br]Om du väljer att sälja dina designade kläder utan patent så är den enda risken att någon kopierar dina plagg och sätter sitt märke på. Kopierar helt enkelt din design och säljer sedan under eget varumärke. Därför är just patentet så pass viktigt om du vill skydda din idé. Patent innebär inte att ingen annan får sälja din design, men vill dom göra detta så blir dom betalningsskyldiga till dig.
M-Daniel Johansson
3
Man har ju fortfarande copyright/upphovsrätt på sina verk. Så att det är ju inte fritt fram att kopiera och sälja andras verk för det. Har svårt att tro att alla som designar tröjor ansöker om patent på varje tryck. Patentet ansöker man väl om man har någon mer revolutionerande idé, t.ex. att dina tröjor är gjorda av något speciellt material eller ser ut på ett mycket annorlunda sätt.
232
Man har ju fortfarande copyright/upphovsrätt på sina verk. Så att det är ju inte fritt fram att kopiera och sälja andras verk för det. Har svårt att tro att alla som designar tröjor ansöker om patent på varje tryck. Patentet ansöker man väl om man har någon mer revolutionerande idé, t.ex. att dina tröjor är gjorda av något speciellt material eller ser ut på ett mycket annorlunda sätt.[/quote] [br] [br]Ja copy/upphov har man på tryck,logotyper, texter ..etc.. Vi pratade väl om utseendet/modell?
M-Daniel Johansson
4
Det går inte att ta patent på ett klädesplags design. Vad du kan göra är att söka mönsterskydd. [br] [br]Patent kan bara tas på industriella produkter i princip och inte på intelletuella skapelser. Undantaget är mjulkvarupatent, men ett är inte akutell för Sverige. [br] [br]Däremot kan du ta patent på ett klädesplags egenskaper. Jämför med t.ex. Gore-Tex. [br] [br]Har du en bra design så kommer den att kopieras. Jämför med alla plagiat av märkenskläder som det finns. [br] [br]Att ta ett patent eller ett mönsterskydd kostar inte bara en avgift till Patentverket utan ett patent är totalt värdelöst om du inte samtidigt har ett fett kapital för att försvara ditt patent i domstolar. [br] [br]Rent krast kan sägas att om den produkt du vill ta patent inte har en försäljningspotential över 10-tals millioner kronor så ska du inte söka patent eller mönsterskydd. Ja, kanske summan ska vara 100 millioner kronor. Du får ställa möjlig försäljningsvolym innan konkurrens från plagiat i förhållande till vad det kommer att kosta att försvara intrånget i din rättighet.
3
Det är skillnad på patent och mönsterskydd, patent på en design är omöjligt. [br] [br]Sen ska man absolut som skrivits tänka på att ett patent som man inte har möjlighet att försvara vid ett ev. intrång är mindre värt. Dessutom gäller immatreriella skydd endast i de länder där de blivit beviljade. Har du endast skydd i Sverige kan den saluföras i Norge. [br] [br]Men kopstnaden för ett mönsterskydd är betydligt lägre än för patent. Dessutom finns det ett tre årigt skydd som är gratis som gäller inom hela EU. Det ställs vissa krav för att det skall gälla, har inte koll på vad i de består. Syftet med införande av detta skydd är att inte belasta systemet för mönsterskydd med produkter med kort livstid. Problemet är dock att bevisa vem som var först vid en ev. tvist.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.