Telemarketing, lite hjälp behövs.

5
Hejsan!

Jag och en av mina bekanta har tänk oss starta ett telemarketing företag. Eftersom vi bara hittills har erfarehet inom detta utanför svergie så har vi såklart några frågor att reda ut. Om vi nu har turen att hitta någon som gått igenom samma process som vi eller helt enkelt någon som planerat samma sak blir vi mycket glada för respons.

1. Hur brukar avtalen för att bli återförsäljare se ut? På mina föregående possitioner har det varit ungefär 1/4 av vinnsten. Dvs ett sålt tex abbonemang ger ursprunget ca 7000 och oss 1500. Är detta något som liknar sverige?

2. HUR och VAR är får man enklast tag i återförsäljare, brukar dessa också se på detta som en chans, eller väljer dom helst ett ettablerat och större företag.

2. Krävs det något speciellt tillstånt att driva ett telemarketingföretag.

3. Jag har också hört mycket om att pyramidföretag ogillas, stämmer det?

4. Har en arbetsgivare rätt att tilldela sina arbetare den lön han själv vill, eller måste motsvarande vara en procentuell del av vinsten?

För en erfaren företagare låter det förmodligen som att ja inte har nån aning om vad ja pysslar med och ja skulle kunna säga att det är delvis sant. Jag har personligen drivit ett försäljnings företag i Australien, detta var inte telemarketing utan Face2Face.

Om jag inte klartgjort något kan ni vänligen rätta mig och fråga. Alla svar uppmärksammas och uppskattas.
68
Hej, och välkommen till forumet[br][br]Lite vaga frågor, men jag gör ett försök.[br][br][quote]1. Hur brukar avtalen för att bli återförsäljare se ut? På mina föregående possitioner har det varit ungefär 1/4 av vinnsten. Dvs ett sålt tex abbonemang ger ursprunget ca 7000 och oss 1500. Är detta något som liknar sverige?[br][/quote][br][br]Det skiljer sig från bransch till bransch. Berätta gärna vilken bransch det gäller så kanske någon kan hjälpa dig. [br][br][quote]2. HUR och VAR är får man enklast tag i återförsäljare, brukar dessa också se på detta som en chans, eller väljer dom helst ett ettablerat och större företag.[br][/quote][br][br]Vill du ha tag på återförsäljare, eller menar du företag som söker efter återförsäljare?[br][br][quote]3. Krävs det något speciellt tillstånt att driva ett telemarketingföretag.[/quote][br][br]Nej, men många företag vill inte anlita TM bolag för att sälja deras produkter eller tjänster. [br][br][quote]4. Jag har också hört mycket om att pyramidföretag ogillas, stämmer det? [/quote][br] [br]Jag tror att man med ”pyramidföretag” menar MLM. Men hur kopplar du ihop det med telemarketing? [br][br][quote]5. Har en arbetsgivare rätt att tilldela sina arbetare den lön han själv vill, eller måste motsvarande vara en procentuell del av vinsten?[br][/quote][br][br]Lönen har inget med företagets vinst att göra. Det är i princip valfritt.[br][br][quote]För en erfaren företagare låter det förmodligen som att ja inte har nån aning om vad ja pysslar med och ja skulle kunna säga att det är delvis sant.[/quote][br][br]Där har vi alla börjat, men är man smart nog att fråga andra kommer det säkert att gå bra  :)[br][br]Mvh, Micke[br][br]
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
1616
4
[quote author=Mikael link=topic=2424.msg9312#msg9312 date=1180595731][br][quote]4. Jag har också hört mycket om att pyramidföretag ogillas, stämmer det? [/quote][br] [br]Jag tror att man med ”pyramidföretag” menar MLM. Men hur koppar du ihop det med telemarketing? [br][/quote][br][br]Pyramidföretag är likvärdigt med MLM.[br][br]Tanken med pyramidföretag var att gentemot presumtiva privata ÅF ge en illusion om att verksamheten var stor samt hur mycket man kan tjäna på det. Vanligt använde man ett premiumbaserat och provisionsbaserat lönesystem. Man visade bilder på företagets huvudkontor (Jättestora fina skyskrapor), bilder på bilar, båtar eller annat som man kunde få i premie. Detta för att varje ÅF själv lockade till sig egna underliggande ÅF. Vanligen så fick varje ny ÅF gå in med ett ingångsbelopp om ca 5000kr för att köpa in ett sk grundpaket att ha för presentation och försäljning. Av den egna försäljningen samt underliggande ÅF's försäljning fick man en provisionsbaserad lön samt fick högre rankning inom verksamheten och steg närmare de utlovade premierna. Rankningssytem så som brons, silver, guld, platina, diamant var vanligt. Allt som lät exklusivt. Detta lockade många privatpersoner till att skapa homepartyförsäljningar (Inte att blanda ihop med seriösa verksamheter inom homeparty) där man då sålde sina produkter och lockade till nya underliggande ÅF. Företaget försvann efter ett tag, lönerna och premierna uteblev. Man kan till och med ifrågasätta om företagen ens har funnits. Produkterna var vanligen inte heller av särskilt god kvalitet. Man kunde lätt se att produkterna rörde sig om förbrukningsmaterial så som hälsa, hår, hudvård, skönhet men även andra artiklar som brandlarm, säkerhet eller tjänster så som telefonabonnemang mm existerade.[br][br]Om du avser att bygga en seriös TM verksamhet bör du inte bygga den på grunder där varje TM-försäljare själv lockar till sig nya TM-säljare. Det är lätt att tappa greppet om organisatonen och kvalitén. Och risken att de företag du riktar dig mot ser detta som MLM verksamhet. Du bör istället inrikta dig mot specialkategorier där du som företag har en spetskompetens som säljare inom ett eller flera områden. Då finner ni nog lättare produkter/tjänster att sälja för andra företag.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Kan tilläggas att man ofta skulle gå dyra kurser i de olika stegen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
[quote author=Mojo link=topic=2424.msg9316#msg9316 date=1180599791][br][quote author=Mikael link=topic=2424.msg9312#msg9312 date=1180595731][br][quote]4. Jag har också hört mycket om att pyramidföretag ogillas, stämmer det? [/quote][br] [br]Jag tror att man med ”pyramidföretag” menar MLM. Men hur koppar du ihop det med telemarketing? [br][/quote][br][br]Pyramidföretag är likvärdigt med MLM.[br][br]Tanken med pyramidföretag var att gentemot presumtiva privata ÅF ge en illusion om att verksamheten var stor samt hur mycket man kan tjäna på det. Vanligt använde man ett premiumbaserat och provisionsbaserat lönesystem. Man visade bilder på företagets huvudkontor (Jättestora fina skyskrapor), bilder på bilar, båtar eller annat som man kunde få i premie. Detta för att varje ÅF själv lockade till sig egna underliggande ÅF. Vanligen så fick varje ny ÅF gå in med ett ingångsbelopp om ca 5000kr för att köpa in ett sk grundpaket att ha för presentation och försäljning. Av den egna försäljningen samt underliggande ÅF's försäljning fick man en provisionsbaserad lön samt fick högre rankning inom verksamheten och steg närmare de utlovade premierna. Rankningssytem så som brons, silver, guld, platina, diamant var vanligt. Allt som lät exklusivt. Detta lockade många privatpersoner till att skapa homepartyförsäljningar (Inte att blanda ihop med seriösa verksamheter inom homeparty) där man då sålde sina produkter och lockade till nya underliggande ÅF. Företaget försvann efter ett tag, lönerna och premierna uteblev. Man kan till och med ifrågasätta om företagen ens har funnits. Produkterna var vanligen inte heller av särskilt god kvalitet. Man kunde lätt se att produkterna rörde sig om förbrukningsmaterial så som hälsa, hår, hudvård, skönhet men även andra artiklar som brandlarm, säkerhet eller tjänster så som telefonabonnemang mm existerade.[br][br]Om du avser att bygga en seriös TM verksamhet bör du inte bygga den på grunder där varje TM-försäljare själv lockar till sig nya TM-säljare. Det är lätt att tappa greppet om organisatonen och kvalitén. Och risken att de företag du riktar dig mot ser detta som MLM verksamhet. Du bör istället inrikta dig mot specialkategorier där du som företag har en spetskompetens som säljare inom ett eller flera områden. Då finner ni nog lättare produkter/tjänster att sälja för andra företag.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Dessa MLM företag är alltid en het potatis.[br][br]Mojo, han kanske menade att vi ogillar pyramidala organisationer , och funderade på att bygga en platt organisation i sitt TM bolag [br][br]Jag "friar hellre än fäller"  ;)[br][br]Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
1616
4
Ville bara belysa inte fälla  :D
Må väl!
68
[quote author=Mojo link=topic=2424.msg9330#msg9330 date=1180606596][br]Ville bara belysa inte fälla  :D[br][/quote][br][br]Självklart  :P[br][br]Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
5
Tack för alla svar![br][br]Varför ja är "intresserad" av MLM är därför ja själv jobbade för ett något liknande. Detta var inget du måste betala för att få vara med i utan snarare enkelt att komma med i. [br][br]Enkelt förklaring: Säljer ja en sak som ger mig 500kr får min ledare ca 40-50 kr. Inte av mig utan av min boss. Min boss får därmot 100% också om ja säljer, han får altså 500.[br]Genom att uppfylla krav kan man snabbt stiga i dessa positioner och snart börja leda sin egen lilla grupp. Detta kan förstås leda till att man får in mindre seriösa typer. Men vad jag uplevde så var det inte ett problem. Alla som hade sina mindre "lag" skötte dessa med ett järngrepp. En senare utvecking är hela kontor, dvs den gamla säljledaren får ett eget litet kontor där han själv styr en säljgrupp. Han får 97% av inkomsten. Hans utbildare/chef tar fortfarande ut 3% av årsinkomsten.
2360
37
När jag läser ditt svar ser det ut som det som oftast betraktas som olagligt här. Jag är rädd att du ganska snart skulle granskas av media, vilket även skulle kunna ge effekt åt andra hållet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Jo det var faktiskt det jag hört. Jag jobbade under dessa förhållanden i Australien men som sagt ja var lite osäker på hur det var i sverige.
2360
37
Natures One tror jag ett företag hette som ev. kommit igenom nålsögat. Startades för många år sedan i USA. Det har stått i pressen om dom ett antal gånger, och alltid i samband med pyramidspel.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Företaget ja jobbade åt heter Cobra Group. Vilket skulle vara världens främsta f2f i försäljning. Vad ja vet så arbetar dom i över 30 land för tillfället, ja vill veta om den typen av system dom har klassas som pyramid. Någon som vet?
1616
4
Jag antar att de har et torganisationsnummer. Börja den vägen och granska verksamheten närmre.
Må väl!
2066
2
[quote author=FelixJ link=topic=2424.msg9346#msg9346 date=1180661552][br]Företaget ja jobbade åt heter Cobra Group. Vilket skulle vara världens främsta f2f i försäljning. Vad ja vet så arbetar dom i över 30 land för tillfället, ja vill veta om den typen av system dom har klassas som pyramid. Någon som vet?[br][/quote][br][br]Några länkar:[br][url=http://groups.msn.com/DSMAXTheAftermath]DS-MAX The Aftermath[/url][br][url=http://www.ripoffreport.com/reports/0/066/ripoff0066423.htm]Ripoff Report[/url][br][url=http://www.scam.com/showthread.php?p=299367]Scam? Cobra Group[/url][br][br]Har inte läst allt, men finns en hel del info (och delade meningar).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
73
jag ber om ursäkt om jag är kritisk, men här använder man sig av två ord/begrepp som gör att jag helt slutar läsa inlägget och som med automatik leder till förhöjd puls, röd ansiktsfärg och högt blodtryck. Dessa två ord är:[br][br]1 telemarketing[br]2 Pyramid[br][br]Jag är ledsen om jag är en kategorisk "gamling" men dessa 2 ord är för mig svordommar och tyvärr det som fastar när jag läst första inlägget.[br][br]Telemarketing i synnerhet. Jag måste registrera mig för att slippa telefonsamtal, när det enda rimliga i en demokrati vore att jag i förväg måste godkänna att dessa individer får ringa till mig. Detta är telefonins "SPAM".[br][br]Jag är naturligtvis öppen för motargument och kan mycket väl tänka mig att ändra åsikt om rätt argument presneteras, men om jag redan nu kan "avanmäla" mig och slippa bli uppringd vore jag tacksam.[br][br]Den senaste temarketingsäljaren som ringde min företagstelefon ville sälja "spärrtjänster" (Att spärra alla kredikort med ett nummer). Jag sade glatt JA TACK! Jag skulle vilja spärra alla säljare, har du en sådan tjänst?[br][br]Jag samlar väl en hundra minuspoäng eller så på detta inlägg, men jag skulle tro att jag är "nationellt representativ" i min inställning.[br][br]I övrigt.... Lycka till  ;D[br]Jag har en tendens att ibland vara FÖR tydligt att förmedla vad jag tycker, och det är i sammanhanget viktigt att poängtera att jag INTE menar något illa med det jag skriver.[br][br]Jag menar vad jag säjer när jag önskar dig lycka till, men snälla.... ring mig inte  ;D[br][br]Hälsningar[br]Magnus Danielsson[br][br]PS! Behöver du en IT-konsut/tekniker i samband med ettableringen i Sverige?  ;)[br][br]
[email protected]
070-679 46 73
http://www.mddata.se
640
5
[quote]Jag samlar väl en hundra minuspoäng eller så på detta inlägg, men jag skulle tro att jag är "nationellt representativ" i min inställning.[/quote][br][br]Nja inte riktigt. Jag tror du är uppe i 200 minus  ;)[br][br]Personligen tycker jag inte telemarketing är värre än reklamskyltar på stan mm. Man kan alltid välja att tacka nej om man inte tycker om produkten. Visst finns säljare som är otroligt jobbiga, men flertalet tycker jag inte är det. [br][br]Läste en intressant artikel:[br][br]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,695394,00.html[br][br] :vissla[br][br]Jag ser det som en en del av mitt jobb att faktiskt lyssna på de som ringer mig och vill sälja något. Tycker mindre om att dom kommer och besöker mig. Tar mer tid. [br][br]Jag är själv säljare, precis som alla egna företagare. Jag tycker att "sälj hatet" är lite väl utbrett och folk verkar glömma att försäljning i grund och botten hansdlar om att tillhandahålla en vara eller tjänst som andra behöver. Ja, jag vet att det finns undantag  :nicka [br][br]Föresten:  [quote]PS! Behöver du en IT-konsut/tekniker i samband med ettableringen i Sverige?  [/quote] Du säljer visst lite själv  :-D[br][br]MVH[br][br]R
758
1
Alla vill sälja, det är liksom grunden i vårt samhälle. Ibland så köper man[br]och ibland väljer man att avstå. Personligen så kan jag tycka att det är[br]fegt att anmäla sig till Nix och att ha antispamskydd av alla de slag.[br]Låt marknadskrafterna råda :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Som ensamföretagare som sitter i möte kan det vara ganska irreterande med ständiga telefonsamtal av ovidkommande karatär.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
[quote author=lars arenander link=topic=2424.msg9378#msg9378 date=1180908194][br]Som ensamföretagare som sitter i möte kan det vara ganska irreterande med ständiga telefonsamtal av ovidkommande karatär.[br][/quote][br]Det är inte alls svårt att stänga av telefonen, den stunden som mötet vara. :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
68
[quote]Låt marknadskrafterna råda [/quote][br]STEFAN, läste jag rätt?  :P[br][br]Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
758
1
[quote author=Mikael link=topic=2424.msg9380#msg9380 date=1180909496][br][quote]Låt marknadskrafterna råda [/quote][br]STEFAN, läste jag rätt?   :P[br][br]Mvh, Micke[br][/quote][br][br]Kom och tänka på historien om älgen som drack ur en kvarglömd vinflaska i skogen[br]och när han hade druckit ur den, så reste han sig upp och slog sig för bröstet och skrek[br]"Jag är djurens konung"[br]Då gick precis ett lejon förbi och frågade vad han menade med detta?[br]Jo säger älgen...man säger så mycket när man dricker. :-D
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Det var ett intressant tillbakatagande. Det ska jag använda mig av någon gång.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
73
[quote]Personligen tycker jag inte telemarketing är värre än reklamskyltar på stan mm. Man kan alltid välja att tacka nej om man inte tycker om produkten. Visst finns säljare som är otroligt jobbiga, men flertalet tycker jag inte är det. [br][/quote][br][br]Jag får nog erkänna att du har rätt. Kanske är jag lite för kategorisk, men jag har haft ganska dåliga erfarenheter av den sämre varianten. Framförallt har detta drabbat mig privat och det har gått så långt att min sambo inte längre svarar i telefonen om hon inte känner igen ett nummer. Då anser jag att det har gått lite för långt. Jag har haft samtal från samma företag om och om igen och trots att jag informerar om att jag inte är intresserad, ringer de igen. Tyvärr är det så att till slut upphör min ödmjukhet och jag anser att gränsen för rent trakasseri har passerats. [br]Men visst finns det trevliga säljare och egentligen är de säker det allihop. Problemet är att jag anser att min integritet som privatperson kränks.[br]Säljare som vänder sig till mitt företag har ofta en annan inställning och där fungerar det utmärkt med att "Tyvärr, jag är inte intresserad".[br]Om jag däremot ringer hem, så gäller det att jag ringer från min mobil, annars svaras det inte längre hemma.[br][br]Privat anser jag att jag har RÄTT till att slippa detta. I mitt företag har jag större förståelse och accepterar det faktum att säljare ringer mig där. [br][br][quote]Som ensamföretagare som sitter i möte kan det vara ganska irreterande med ständiga telefonsamtal av ovidkommande karatär.[br][br]Det är inte alls svårt att stänga av telefonen, den stunden som mötet vara.[/quote][br][br]Jag ska hälsa min sambo detta. Det är bara att stänga av telefonen.[br][br]Hälsningar[br]Magnus
[email protected]
070-679 46 73
http://www.mddata.se
38
TM är verkligen en farsot, men det beror egentligen inte på principen att kallringa och försöka kränga nått på telefon. Det handlar om att många av dessa TM företag rekryterar folk som inte får andra säljjobb. Sök på telemarketing på ams.se - "du skall kunna ta många ner" står det i annonserna. Varför det? Skall jag inte optimera så att jag får fler ja per antal samtal?[br][br]De som säljer abbonemang är bäst. "Jag ringer ifrån "STOR OPERATÖR" - Vi kan sänka era abonemangskostnader... hur många abbonemang har ni?" Sen tjatas det om själva erbjudandet, men inte en fråga om behovet. Du skall sänka nått som du inte har en aning om och framför allt ljuger du - många operatörer har en lista med befintliga kunder och där kan man välja att inte bli uppringd. [br][br]TM bolag har "egna" listor för operatörernas listor ger "dålig hitrate" men för mig är försäljning en långsiktig relation om du ljuger och säger att du ringer ifrån ett företag som explicit har åtagit sig att INTE ringa mig och det framgår att du ringer ifrån "TM bland rapsen på vischan HB" och för att hitta adressen får man ta fram ett sjökort.[br][br]Ringer man och har gjort ordentlig research och ringer "Hej vi ser att ni har 10 mobilabonemang, jag kan spara dig 5 000/år om du ger mig 5 minuter av din tid". Du har tagit dig tid att se MINA behov och har ett förslag som gynnar MIG och du får en hacka på köpet, sen visar du respekt för MIN tid. [br][br]Så seriösa TM företag behöver vi och det måste genomsyra hela företag. Säljare som tänker på provision dem kommer att göra dåliga affärer och det gäller att sälja så mycket som möjligt på kort tid, istället för att få återkommande sälj. [br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.