Återvinning

2360
37
En rubrik som har framtiden för sig och skulle kunna uvecklas mycket. Själv förstod jag det redan för 55 år sedan och som liten drog jag mycket nytta av det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Detta koncept ang återvinning och miljö har Henrik Söderström på www.blaffa.se verkligen tagit fasta på. Tillsammans lade vi grunden för 8 år sedan utifrån den tanken för de teateräventyr riktade till barn som utspelar sig på några av Göteborgs stora museer. Att lära barnen förstå mekanismerna bakom nedskräpning och vad man kan göra med skräp. [br][br]Tyvärr inte en nisch som är allt för lönsam men nog så viktig i sitt sammanhang att få börja påvisa i ett tidigt stadie. Vi har hittills även skapat ett par serier som jag tecknat och används på sidan för att effektivt arbeta med medel som barnen kan ta till sig på ett lättsamt och humoristiskt sätt. Det har dessvärre aldrig funnits kapital att ge ut de som album eller större vidareutveckling så tills vidare kan man bara läsa de som är publicerade på nätet.[br][br]Skulle vara intressant att höra hur ni andra företagare jobbar på att främja återvinning och sprida kunskapen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Själv gjorde jag en miljöfilm 1995, återvinning mm. Bl.annat filmade jag en förskola där man hade djur som blev matade med rester från barnes måltider, Filmade även glasåtervinning som var ganska nytt då samt biogasanläggning och pellertsintag. På den tiden var konsum aktiva så de fick extra reklam.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Hej Lars.[br][br]Ja, återvinning kan nog ha framtiden för sig.[br][br]Det är helt otroligt vad folk slänger fungerande saker nuförtiden. Jag har själv lyckats uppgradera min dator från Pentium-S 133 MHz till Pentium III 996 MHz, via några halvsnabba datorer däremellan.[br][br]Viss skillnad.[br][br]Man kan även sälja en del som man hittar på auktionssiter.[br][br][br][br]
2360
37
Mojo, jag tror du underskattar ditt teaterarbete och ditt övriga verksamhetsområde. Likadant med min film som jag tro tillsammans med ditt och andra människors arbete med miljö för barn ger resultat ganska omgående för att sedan i vuxen ålder själv bestämma inriktning Jag hörde en siffra för ca 20 år sedan att 3% oroade sig för miljön och idag är nog omvända siffror. Nästa steg blir att radikalt ändra saker och en hel del har gjorts. Det finns mycket affärsverksamhet i framtiden inom miljöområdet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=liolinv link=topic=2790.msg12218#msg12218 date=1190252207][br]Hej Lars.[br][br]Ja, återvinning kan nog ha framtiden för sig.[br][br]Det är helt otroligt vad folk slänger fungerande saker nuförtiden. Jag har själv lyckats uppgradera min dator från Pentium-S 133 MHz till Pentium III 996 MHz, via några halvsnabba datorer däremellan.[br][br]Viss skillnad.[br][br]Man kan även sälja en del som man hittar på auktionssiter.[br][br][br][br][br][/quote][br][br]Ja, varför inte köpa upp billiga "gamla" datorer och sälja till baltikum, afrika och/eller öststaterna..[br][br]Problemet är väl att det är elektronik som är ganska uppstyrt av myndigheterna..
2360
37
När det gäller Lettland tror jag snarare att de kan sälja förra årets dator till Sverige.  Man har hoppat över 30 år av datoranvändning och gått direkt till det absolut senaste och det är inte så konstigt man hade inget tidigare. Samma sak med bilar. Förutom några veteranbilar och så vår 19 år gamla bil är det bara nya. Ett problem köer där vi för lite drygt  10 år sedan åkte på 10 min tar det nu 40 min.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
Lars, du skrev denna tråd efter att jag tipsat om en affärsidé om återvinning.[br][br]Kolla på http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=2789.0
2360
37
Återvinning kan sägas om och om igen och ju fler trådar om det desto bättre och än bättre när man gör något litet steg åt det hållet eller ändrar inställning till miljöhänsyn. Det finns mycket bra affärsmöjligheter inom dessa områden.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
Läs om Johan Ihrfelts satsning på miljö på http://www.computersweden.idg.se/2.2683/1.122890 .

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.