Starta fysisk- och e-butik för sportfiske och friluftsliv

48
Hej!
Jag är superny här på företagande.se och hittills har jag fått intryck av att det är en mycket intressant och bra sajt för företagsamma människor!

Jag är 26 år, jobbar idag som säljare, tog min civilekonomexamen i våras efter tre års studier vid Växjö Universitet och programmet Enterprising and business Development, ett program jag kan rekommendera varmt om man är intresserad av affärsutveckling, projektledning och företagande.

Jag är själv mitt uppe i en affärsplan då jag planerar att starta en sportfiske/friluftsbutik med tillhörande e-butik. Skulle vara jättetacksam för alla tänkbara tips kring vad man ska tänka på vid startande av butik. Exempelvis vilka kostnader som är förknippade med detta som man kanske inte känner till eller om man bör koncentrera sig på den fysiska butiken först eller starta igång både fysisk och e-butik samtidigt. Skulle även vara intressant med förslag på marknadsföringstips som inte kostar skjortan! Tanken är att sticka ut från de traditionella sportfiskebutikerna och har ni tips på det så är det välkommet!  🙂

Kanske är du fiskeintresserad själv, vilka produkter/varumärken tycker du absolut måste finnas med?

Med vänlig hälsning

Per Johansson
32
Hej Per,[br][br]Jag kan inte säga så mycket om fysiska butiker, men jag ge dig lite info om e-butiker.[br][br]Du kan välja om du vill köpa "färdiga" lösningar, dvs betala ett abbonemang och då få en webshop som du kan bara ändra lite på, dessa kan kosta allt från 100 kr/månad -> mer än 1000 kr. Googla bara på e-butik eller webbshopp så hittar du försäljare av "färdiga paket".[br][br]Det finns också några opensource webshops (dvs du kan ladda ner och fixa iordning själv) där allt är gratis (ex. http://www.magentocommerce.com/, http://www.ubercart.org/ & http://virtuemart.net/).[br][br]Du kan läsa om e-butiker på www.e-handelsskolan.se. Den är inte heltäckande, men det ger en bra start på det du kan tänkas vilja vet.[br][br]Jag kan också rekommendera att gå in på NUTEK och skapa en checklista för start av webshop (http://www.nutek.se/sb/d/1045/a/5800).[br][br][br]Angående marknadsföringen så kan jag föreslå internetmarknadsföring (jag är förvisso partisk eftersom jag jobbar med det). Du kan ex för din e-butik köpa annonser på Google (adwords) från 70 öre på klick (person som klickar på annons och kommer till din sida).[br][br]Sedan kan du också anlita någon att arbeta med sökmotorotimering (dvs att hamna högt upp på Google när folk söker på ex. på sportfiske).[br][br]E-butiken kan ha en dubbel funktion då det kan fungera som en försäljningssida men också en reklamplats för din fysiska affär. Personer som bor i dess närhet kan komma in och fysiskt handla.[br][br]Hoppas att du har någon nytta av detta inlägg.[br][br]Lycka till![br]/ Anders
Mvh /
Anders Granström
Lev livet nu | Internetmarknadsförare

www.boka-upplevelse.se - Köp upplevelser online
www.Levlivet.nu - Upplevelser i Stockholm
www.LevlivetDesign.se - Internetmarknadsföring
www.Pokerregler.org | www.vm-2010.se
1616
4
[quote author=Delpero link=topic=3340.msg15338#msg15338 date=1199700141][br]Skulle även vara intressant med förslag på marknadsföringstips som inte kostar skjortan! Tanken är att sticka ut från de traditionella sportfiskebutikerna och har ni tips på det så är det välkommet!  :) [br][/quote][br][br]Det handlar om att 'slänga ut krokar'. För att 'sticka ut' bör det vara rätt krokar. Det kan nästan endast göras riktigt genom att gå igenom din affärsplan och sammanställa en ordentlig marknadsföringsplan, där man vet vilka målgrupper du riktar dig mot samt när man ska dra igång de olika marknadsföringsåtgärderna. Annars kan man lika gärna kasta spöt i sjön. Har man tur får man napp bara för att fiskarna blir rädda för 'spö'.  :giggle[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
48
Tack för tipsen Anders![br][br]Har du möjligen någon information om hur mycket det kostar med sökmotorsoptimering?[br]Tror det är viktigt att synas när man söker på vissa nyckelord - vet själv att det är så jag hittar till de sajter jag går in på. [br][br]mvh[br]Per
48
Tack för ditt fyndiga svar Magnus  :D[br][br]En annan nöt att knäcka som du kanske kan guida mig kring är hur man ska kunna göra en vettig uppskattning av omsättningen för e-butiken. Vad är realistiskt att tro? Fiskeutrustning omsätter totalt ca 700 miljoner, varav e-handeln troligen ligger runt 20 procent, dvs 140 miljoner.[br]mvh[br]Per
1616
4
SEO är ett ganska vitt begrepp och beroende på om man gör det själv eller till att man lägger ut det på leverantör samt beställer in visa ordtjänster så kan det kosta från 0kr till flera 100.000 tals kronor.[br][br]Hur många är konkurrenterna?
Må väl!
48
Jag skulle nog uppskatta att det finns ett tjugotal sportfiskebutiker på nätet, sen gör vissa mer väsen av sig om andra om man säger så. Berras är nummer 1 och sen finns det ett antal som man hittar vid sökning på google etc. Läste att Berras omsatte runt 5 miljoner under 2005 men skulle gissa på att det nästan är det dubbla nu. Jag räknar på att den fysiska butiken ska kunna omsätta närmare 2 miljoner under år 1. E-butiken kommer jag dock satsa på mer efter hand, tror att den kan stå för minst lika stor omsättning inom en 5 årsperiod. Men första året är svårt att "gissa", beror ju givetvis på hur mycket, och var, man lägger marknadsföringspengar på. Jag räknar med att satsa närmare 40 000 kronor på att marknadsföra e-butiken under år 1. [br][br]Mvh[br]Per
32
€[quote author=Delpero link=topic=3340.msg15469#msg15469 date=1200226951][br]Tack för tipsen Anders![br][br]Har du möjligen någon information om hur mycket det kostar med sökmotorsoptimering?[br]Tror det är viktigt att synas när man söker på vissa nyckelord - vet själv att det är så jag hittar till de sajter jag går in på. [br][br]mvh[br]Per[br][/quote][br][br]Precis som Mojo säger så kan det variera mycket beroende på vad du köper.[br][br]Ju mer konkurrensutsatt ett nyckelord är desto längre tid tar det att klättra upp i toppen och om du har många ord så tar det längre tid.[br][br]Sökmotoroptimerare jobbar på lite olika sätt också, men om du hittar rätt person så kan du säkert hitta prisvärda optimeringar.[br][br]Men spannet kan vara allt från 5000 kr (för några enkla ord) till + 50.000 kr (kan säkert få betala ännu mer för olika varianter).[br][br]Har du en begränsad budget så rekommenderar jag att du anlitar mindre företag som har en hög kompetens. Se till företaget bara tar betalt om de uppnår de överrenskomna resultaten (de ska inte få betalt om de inte lyckas oavsett hur många timmar de lagt ner på arbetet).[br][br]
Mvh /
Anders Granström
Lev livet nu | Internetmarknadsförare

www.boka-upplevelse.se - Köp upplevelser online
www.Levlivet.nu - Upplevelser i Stockholm
www.LevlivetDesign.se - Internetmarknadsföring
www.Pokerregler.org | www.vm-2010.se
640
5
Hej! [br][br]Att starta en fysisk butik kan vara myckat kostsamt plus att du naturligtvis laser upp dina dagar I butiken. Jag vet inte vad du har for budget OSV men varfor inte borja med en e butik forst och dra igang det hela sakta men sakert. Att starta foretag ar nastan bara utgifter i borjan och bade en e butik och en fysisk butik kraver ditt totala engagemang nar du startar.[br][br]Nar det galler e butiker sa kan hade jag kort pa nagon opensource losning. Se bara till att du har planerat upp hela hemsidan sa att du inte bygger in dig i ett horn. Andres G gav dig ett par mycket bra forslag pa shoppar kopplade till ett CMS sa du kan utveckla din sajt vidare. [br]Foretagande.se anvander virtuemart och Joomla har jag for mig och Ubercart ar en shopp som jobbar med ett annat CMS som heter Drupal. [br]En annan poppis losning ar Oscommerce[br][br]www.joomla.org [br]www.drupal.org[br]www.oscommerce.org[br][br]Samtliga dessa losningar har bra communitys dar du kan stalla fragor och fa tips.[br][br]SEO ar en djungel som man ska akta sig noga for. Det absolut basta ar att du lar dig lite sjalv. Det ar egentligen inga kostigheter att optimera upp sin sajt. Precis som i alla branscher sa forsoker SEO foretagen fa SEO att verka som en otroligt komplicerad grej. Det ar det [b][i]inte[/i][/b] men det tar lite tid och pill i borjan.[br]Jag ar langt ifran nagon expert men har kommer lite tips som fungerat tokbra for mig:[br][br][b]Inlankar[/b]: Se till att regga dig i de storre katalogerna (Googla pa SEO vanliga lankkataloger)[br][b]Innehall[/b]: Se till att uppdatara din sida med relevant information (dina nyckelord)..och gor det ofta. [br][b]Koder[/b]: Se till att tekniken bakom hemsidan / shoppen ar SEO vanlig annars ar allt annat ”meningslost”[br][br]Det skulle vara roligt om du arangerade fiske / aventyrsresor i fardiga paket.[br][br]Lycka till! [br][br]MVH [br][br]R[br]
1616
4
Anders G har bra punkter som han belyser, likväl har Robaino vad gäller tipsen. Men rekommendationen att tenbart starta webbutik till en början gör mig tveksam. Har du ett underlag som du byggt upp och tror på samt budgeterat för i de olika delarna är det inget som hindrar att du drar båda lassen parallellt. En fysisk butik kommer mer troligt ge direkt avkastning till skillnad från en e-butik. För det tar trots allt sin tid att utveckla den tekniska och designmässiga biten samt att SEO-optimera och marknadsföra tjänsten. Således kan en fysisk butik underlätta vad gäller att marknadsföra e-butiken eftersom du direkt får en koppling mellan de två butikerna och målgruppen är densamma bortsett från att den ena är till för distansförsäljning och den andra en på plats försäljning. [br][br]I e-butiken skulle du kunna lägga till att för de som vill garantera att en produkt finns inne så ska de kunna komma och hämta den i den fysiska butiken. Detta är något som få kombinerade butiker ännu har anammat. Dvs man bokar upp och betalar sin vara via webben för att garantera att den finns inne när de kommer och hämtar ut den i den fysiska butiken (om de önskar). Jag tror vi får se mer av de tjänsterna framöver.[br][br]Också ett mycket bra tips av Robaino om "Äventyren" Frågan är om du har tid att aktivera det själv ett alternativ är annars att samarbeta med andra om detta och på så sätt få gemensamt utbyte av kunder. [br][br]Kom ihåg 40.000 är oftast en liten budget för marknadsföringen av e-butik och den kommer knappt räcka ett helt år. Försök finna gratisalternativ för att nå ut med infrmation om den till målgrupperna. Ex via http://www.fiskeforum.se/[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br] [br]
Må väl!
32
Jag har inga erfarenheter av att driva en fysisk butik men jag tror, liksom Mojo, att det finns fördelar med att driva dessa butiker parallellt.[br][br]Som ägare av e-butik så finns det alltid en fråga hos kunden och det handlar om din trovärdighet. Ska de lita på att du levererar varan när de betalat med sitt Visa-kort?[br][br]Om du har en fysisk butik kan det vara lite lättare att lita på dig. I värsta fall kan kunden besöka dig på den fysiska biten. Du är mer öppet tillgänglig än annars. Det talar för att driva båda samtidigt.[br][br][br]Angående Robainos inlägg om Sökmotoroptimering (SEO) så tycker jag att det är ett bra förslag att lära sig lite för att få grepp om vad det innebär eller göra egen optimering. Att det skulle vara okomplicerat kan jag inte hålla med om. Det är inget magiskt eller mystiskt med SEO, men det kräver erfarenhet och mycket kunskaper för att du ska kunna göra det riktigt bra.[br][br]En jämförelse är ex. bokföring. Självklart kan alla lära sig att sköta sin egen bokföring. Men har du tid till det? Blir det alltid rätt eller de bästa avdragen? Vad gäller för moms när du köper tjänster från utlandet? Är det värt att låta någon annan sköta detta så du får tid över att fokusera på att sälja dina produkter/tjänster?[br][br]Men det finns tyvärr en del skojare där ute som påstår sig jobba med SEO.  Jag har sammanställt en lista på vad du bör tänka på innan du anlitar någon att jobba med SEO, (se http://levlivetdesign.se/tankpaseo.html) hoppas att ni har nytta av den.[br][br]H/ Anders
Mvh /
Anders Granström
Lev livet nu | Internetmarknadsförare

www.boka-upplevelse.se - Köp upplevelser online
www.Levlivet.nu - Upplevelser i Stockholm
www.LevlivetDesign.se - Internetmarknadsföring
www.Pokerregler.org | www.vm-2010.se
758
1
Att starta en E-butik tillsammans med en fysisk butik, är en utmärkt lösning.[br]Priserna i en E-butik är oftast lägre än i den fysiska butiken, vilken gör att[br]man få lite extra jobb med detta.[br]Det kommer även att dyka upp ganska många kunder som förväntar sig samma priser[br]i den fysiska butiken som i E-butiken.[br][br]En E-butik, kan du köpa för 500: - och en sådan fungerar alldeles utmärkt, men man få räkna med lite extra arbete då, som man slipper med en dyrare lösning som sköter[br]allt åt en.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
48
Hej stefan! [br]Tack för inlägget, undrar bara om du har något bra tips för hur man löser eventuella problem med kunder som vill ha det billigare priset? Är det bara att gilla läget och serva dessa kunder genom att ge dem samma pris? [br][br]Mvh[br]Per
1616
4
Det finns alltid kunder som vill ha ett billigare pris. Det är bättre att du får dem att förstå genom att använda webbsidan så spar du in på en hel del administrativa delar och lagerförvaring. Det som finns i fysisk butik är sådant du behövt köpa in utan garnatier på försäljning. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
758
1
Problemet är väl snarare att man helst vill slippa diskussionen med kunden.[br]Ett förslag är att inte blanda ihop den fysiska butiken med E-butiken.[br]Som kund i den fysiska butiken, så behöver man ju inte känna till att det även finns en E-butik och tvärtom.[br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Kan inte helt instämma med dig Stefan. Kunderna är ett av de främsta marknadsföringsverktygen. Och självklart dem man ska nyttja för att sprida information om butik och www utanför den fysiska butikens egna gränser. I regel brukar e-butikpriser vara lite billigare men frakten kompenserar detta ganska friskt.[br][br]Sedan är i och för sig all handel och företagsamhet en förhandlingssak. Kan den som vill ha lägre priser verkligen motivera bra så visst kan man släppa lite på sulorna. Det handlar lite om att bygga kundförtroende. Ett annat alternativ är at terbjuda medlemspriser dvs de som handlar i butik handlar för samma priser som på webben. Då har man så gott som automatiskt knutit till sig ett visst antal medlemmar. Medlemserbjudanden kan man sedan dela ut via olika fiskeföreningar mm. Det innebär i praktiken inte mycket mer än att man försöker få målgruppen att handla i den specifika butiken. Man kan också nyttja webben för specifika veckoerbjudanden som hänvisar till medlemsnumret och således få återkommande besökare till webbsida för att hålla sig ajour. Således är det också lättare at tannonsera upp nya produkter i samband med veckoerbjudanden så ingen går miste om vad som är nytt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
48
Tack för din synpunkt...även om jag inte riktigt håller med dig  ;D[br][br]Jag tror det är viktigt för många e-kunder att veta att det finns en fysisk butik som står bakom också, det ger kunden en större trygghetskänsla då många fortfarande tycker det är lite "otäckt" med e-handel. Dessutom kan det vara bra för de kunder som bor relativt nära butiken att veta att jag även har e-handel där de kan gå in och se nyheter och erbjudanden. Blir också billigare och enklare om jag kan sätta min webadress på allt mitt marknadsföringsmaterial och visitkort mm. [br][br]Tack för era synpunkter!
48
mitt senaste inlägg var riktat mot Robainosom ni säkert förstod.[br][br]Är helt på samma linje som er andra, mojo o anders g, angående att köra dem samtidigt och som "ETT".[br]Ni ger alla många bra tips som jag ska ta till mig! Tack!...(ska o kolla lokal på onsdag, ska bli spännande :) )[br][br]
1616
4
Robaino hade jag inte gissat på, trodde det var till Stefan eller mig som siste inläggare.  :OMG
Må väl!
48
Givetvis var det till Stefan  :o[br]Jag blandar ihop alla  :vissla[br][br]
758
1
Jag vidhåller fortfarande att det är bättre att separera den fysiska butiken från e-butiken.[br]Sedan får var och en ha sin uppfattning :nicka[br]Erbjudanden och nyheter ska istället finnas på den fysiska butikens hemsida, för att slussa folk till just butiken.[br]Det finns många skäl till detta, framför allt ur ett SEO perspektiv.[br]Det finns även andra bra anledningar :nicka
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
11
Du ska helt klart samköra e-butiken med den fysiska. På så sätt får du ett starkare varumärke och fler kunder känner sig trygga med din butik.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.