Lag/regel mot min idé?

6
Hej!

Jag är just nu tekniker och maskinställare inom plastindustrin. Jag arbetar alltså med att byta formverktyg i formsprutningsmaskiner för att sedan konfigurera och optimera processesen till att hålla så hög kvalitét och produktionstakt som möjligt. Jag har även en del erfarenhet gällande kringutrustning och automation. Kan programmera en del robotar osv.

Finns det något hinder mot att jag skulle kunna göra detta på konsultbasis? Jag har kontakt med tre stycken plastindustrier och upplever att det titt som tätt är brist på just min kompetens. Dock är dilemmat att man inte vill heltidsanställa någon eftersom branchen är rätt så volatil. Därför så vandrar mina tankar mot ett företag som knyter an sig folk med kompetens inom mitt område. Det kan vara produktionstekniker, procestekniker samt maskinställare och sedan hyra ut dom i princip på dagsbasis över hela landet och istället för anställning så faktureras tjänsten. Verksamheten skulle inte behöva en lokal, knappt några inventarier alls. Möjligen en eller två leasingbilar.

Eftersom idén är så simpel och det faktum att jag hittils inte stött på en sån här hyrd tekniker än måte ju nästan innebära att det finns någon hake eller klasul som förhindrar företag att temporärbemanna på det här sättet hellre än att anställa.

Någon som vet?

Mvh / Jimmy
2066
2
Det är ju precis det här som Poolia, Manpower, etc gör. Deras verksamhet går ut på att knyta till sig kompetens och hyra ut personal på kort och lång basis. Ser inga som helst hinder med att sälja konsulttjänster.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Sätt igång bara och tala om för alla att du finns. Din gamla firma tjänar också på det kan du sedan knyta ihop det med annan verksamhet så får du ett mervärde på många sätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Jag har en del kunskap om egen verksamhet men inte som arbetsgivare åt sig själv.[br][br]När man ska prissätta tjänsten så måste man ta hänsyn till sin egen taxa PLUS sociala avgifter? Vad är dom på? 28%?[br][br]Säg att jag vill få ut 300kr i timmen för tjänsten. Måste jag då ta ut 375kr i timmen för att få 300kr själv? Exkl skatt alltså.[br][br]Mvh / J[br]
2066
2
Va? Om det är moms du menar med skatt så stämmer det. Fast du får ju inte 300 kr själv, på företagets vinst vill sen staten ha sin del också, hur mycket det är beror på vad du tjänar på ett år. Räknar du med närmre 50% så hamnar du inte på fel sida i alla fall.[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.