sälja egna robotar

7
Vad tror ni om denna affärside att sälja robotar samt komponenter till robotar ?.

Då jag har ett intresse för elektronik och robotar så funderar jag på om man inte skulle
kunna sälja egentillverkade robotar ?

De robotar som jag skulle bygga och sälja är för lek och utbildning, ex. en 6-bent robot som går.

Kunderna skulle då vara ex. skolor/utbildningsinstutioner och privatpersoner som vill
lära sig och studera robotar.
Roboten skulle kunna vara en plattform för skolor/personer osv. som vill bygga egna expriment och egna applikationer runt robotar.

Min tanke är att sälja dels själva roboten (byggd i plast/metal av egen tillverkning) samt styrelektronik (även den egentillverkad) i form av olika komponenter som man
kan köpa till beroende på hur avancerad robot man vill ha. Alternativt så köper kunden bara roboten och fixar egen styrelektronik.

Ett genomgående tema i allt detta skulle vara enkelhet dvs. att i princip vem som helst med lite teknikintresse skulle kunna exprimentera och programmera dessa robotar.

Det finns ju vissa internetbutiker som sysslar med detta - men de är ju väldigt få.
Sedan så har vi ju LEGO-mindstorm men jag ser mina robotar som ett kompliment/alternativ till LEGO.

Så vad tror ni ? - skluue någon vilja köpa detta ? ? ? ?

Tacksam för respons
lars
640
5
Hej! [br][br]Verkar superkul det där så självklart intressant. Hur intressant beror på priset. Vill du berätta mer om det?[br][br]MVH[br][br]R
7
Vad robotarna och elektronik skulle kosta så är det svårt att säga exakt.[br]Det beror ju på hur mycket betalt man vill ta för arbetskostnaden förstås.[br][br]Men om man räknar på själva roboten så kan man ju säga att en robot med 6 st ben [br](som en myra) kräver minst 12 servon för att bli bra . Ett servo kostar mellan 160:- till 200 :-[br]Så bara servon till roboten skulle kosta 2400:- [br][br]När det gäller elektroniken så beror det ju på vad man skall ha , men ett minum är ju[br]en processor som styr benen så att roboten kan röra sig. ett sådan kostar mellan 80:- till [br]200:-. Själva materialet till roboten är tillsågat hårdplast och den är ju billig - kanske 100 :- för plasten.[br][br]Så runt 3000:- bara för material till roboten.[br][br]Hälsn.[br]Lars
2066
2
Superkul :) Men, jag tror du kommer ha svårt att konkurrera både med pris och konkurrenskraft. LEGO MindStorm har ju t ex ganska många år av utveckling bakom sig som är svårt att få ihop som ensam företagare.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
Jo - jag vet att LEGO-mindstorm är en svår konkurrent.[br][br]Men jag tänkte tillföra lite mera avancerade möjligher till mina robotar.[br][br]LEGO's robotar bygger mycket på att man använder LEGO's egna tillbehör.[br]Samt LEGO's robotar har begränsningar i tex. antalet servon som kan styras osv.[br][br]Min robotar samt elektronik skulle vara 'öppna system'  dvs. att till själva roboten så[br]skall man kunna koppla in vilken tillverkares elektronik som helst samt kunna styra [br]mångdubbelt fler servon och sensorer än LEGO.[br][br]Man skulle ju kunna tillverka ett par robotar och lite elektronik och försöka sälja dem på en internetbutik som man skaffar - det går ju att skaffa en internetbutik för typ ett par hundra kronor i månaden.[br][br]Om robotarna/elektroniken  säljer så är det ju bara att tillverka fler :)[br][br]Hälsn.[br]Larsa[br][br] [br]
640
5
Hej! [br][br]Priset är ju överkomligt så det är inte utan att man blir sugen  :bravo. Vet inget om LEGO mindstorm eller andra konkurrenter dock. [br]Måste ju vara klockrent att visa upp en sån grej på mässor. Den kan ju springa omkring och dela ut dina visitkort tex  :P[br][br]MVH[br][br]R
2066
2
Tycker det är en bra idé som sagt :)[br]Som en parentes, är inte MindStorm ganska öppet? Det är ju bara att skriva egen kod om det du vill göra eller styra inte går. Skrev om en LCD-drivrutin i assembler just till MindStorm för någon vecka sedan och det verkade ganska enkelt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
OK - Jag gick in på LEGO-Mindstorms hemsida och gjorde lite undersökningar och[br]LEGO-Minstorm har utvecklats enormt mycket jämfört med för ett antal år sedan då[br]jag titta senast på det. [br]Är väl det som kallas för konkuransbevakning ?[br][br]Så att konkurera med 'öppet system' kanske inte är ett bra argument ?[br]Helt klart så kan jag inte konkurera med all den programvara/dokumentation som finns för LEGO.[br][br]Men skulle man inte kunna konkurera med att de robotar som jag tänkte bygga kommer[br]att bli lite mera robusta ? (Tänkte tillverka min robotar i plexiglas med skruvade fogar) - En LEGO-robot är ju ganska skör.[br]Samt att jag kan special tillverka delar/elektonikkretsar för ett specifikt behov ?  [br][br]Sen borde det finns en marknad för fler tillverkare än LEGO ?[br]Hur låter det ?[br][br]Tack för den respons jag fått[br]Hälsningar[br]Lars[br][br][br] 
223
Okej. Din första robot blev precis klar. Vad gör du nu?
22
Det jag kan se är att om det är seriöst blir roboten väldigt dyr. Om tillverkning utan arbetskostnad blir 3000 kr kan man bara tänka sig vad priset blir ut till konsument om du inte bara ska sälja det genom egen hemsida. Ska det säljas i butik kräver de säkert minst 35% marginal. Men det skulle kanske gå att köra som ett litet hobbyprojekt. Jag tror tyvärr inte du kan räkna med att bli rik på kuppen. Men tycker du att det är kul och har ett intresse i att sprida kunskap och väcka folks intresse i robotar kan du säkert kränga någon.
2066
2
Det finns säker fler vägar att gå än den som LEGO följer. Robotar är intressant... Såg följande i aftonbladet nyss: "[url=http://www.aftonbladet.se/pryl/article2474529.ab]Asimo som dirigent[/url]".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
Jag är medveten om att man inte kan räkna med att bli rik, men min tanke är att[br]börja i lite skala som ett hobbyprojekt  - förhoppningsvis så går man inte back iallafall.[br][br]Jag tänkte tillverka ett par robotar samt lite elektronik och kränga på en e-butik som jag tänkte abbonera på - Att sälja via vanlig butik har jag inte ens tänkt på.[br][br]Om man väl börjar så får man se vad det blir utav det - men min ambition är att om det går bra att utveckla konceptet.[br][br]hälsn.[br]Lars[br][br]
18
Bra ide ligger inte helt fel i tiden, jag hade gärna byggt robotar om jag haft tid. Jag hinner knappt hjälp min dotter att programmera Mindstormen.[br][br]Men du ska inte uppfinna benet på nytt, om du inte har kommit på något nytt smart. Börja med en riktig marknadsanalys. Lite starters: [br]http://www.botmag.com/articles/robotis_bioloid_edutainment_robot_kit.shtml[br]http://store.irobot.com/home/index.jsp[br]http://www.lawicel-shop.se/shop/[br]http://nxtbot.com/blog/[br][br]Mitt tips är att importera, anpassa, paketera och sälj. [br][br]Jag vill ha en kontorsbot, och en städbot hemma.[br][br]MvDh / Patrik
18
Det där med "öppna system" lät intressant. Innebär det exempelvis att om jag har en BLDC-motor eller stegmotor, som jag kanske hittat i Kina för 8 dollar, kan jag direkt koppla den till din mikrocontroller då, eventuellt efter att ha knappat in vissa data om motorn?[br]Finns det dylika system redan, eller är detta en unik idé?
2066
2
Med öppna system menas att specifikationer och dokumentation finns fritt tillgängligt om dem. Därmed kan du själv koppla och programmera oavsett vem som tillverkat komponenterna.[br]För att driva en stegmotor behöver du oftast/alltid lite drivelektronik också. Vet inte vad du är ute efter, men om allt du vill göra är att driva en stegmotor kan du ju ta vilken mikrokontroller som helst och programmera till det du vill att den ska göra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
7
Tack för länkarna - intressanta ! och tack för alla kommentarer , kul att få ![br][br]När det gäller exemplet med styrelektronik för stegmotorer så finns det ju två typer av stegmotorer - bipolära samt unipolära - det enklaste är ju att tillverka styrelektronik för [br]Unipolära stegmotorer  - nu är det ju så att det finns redan flera olika styrkretsar för detta.[br]Så det känns ju som att uppfinna hjulet på nytt att tillverka det - men det kanske funkar att tillverka något sådant ändå ?[br][br]Min tanke med egen tillverkning av styrkretsar var att rikta in mig mot styrning av servon -  samt sälja detta tillsammans med en robot.[br][br]Många gånger så styr man servon från själva microcontrollern , men min tanke är att avlasta microcontrollerna från detta och låta en styrkrets hantera servon istället.[br][br]Det finns ju förstås redan liknade kretsar på marknaden.[br][br]MVH [br]Lars[br][br][br]
1616
4
Det här är jätteinressant men gå nu inte in för tekniskt  i detta, sikta istället in dig på kärnfrågan det är den du ska lösa eller skapa förutsättningar för möjlighet.[br][br][quote]Så vad tror ni ? - skluue någon vilja köpa detta ? ? ? ?[/quote][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
18
[quote author=Jonathan link=topic=3896.msg18448#msg18448 date=1211407244][br]Med öppna system menas att specifikationer och dokumentation finns fritt tillgängligt om dem. Därmed kan du själv koppla och programmera oavsett vem som tillverkat komponenterna.[br][/quote][br][br]Allt som man köper som halvfabrikat är väl "öppet" i den meningen? Köper man en motor på t.ex. Elfa eller Farnell för att själv bygga något, så är det väl klart att specifikationerna följer med, även om det står ett känt företagsnamn typ Bosch på så kan du styra den med en Basic Stamp exempelvis. "Öppna system" lät mest som en motsvarighet till "öppen källkod", dvs där man förpliktigar sig att det man konstruerar med en viss elmotor också blir "öppet" av ärftlighet. Dina tilltänkta robotar verkar ju vara ett sånt exempel, men finns detta koncept redan eller är konceptet "öppna system" något du kommer bli först med?
7
Tack för all respons - kul att få lufta detta.[br][br]Visst - det mest som säljs avseende elektronikkretsar är ju 'öppet'.[br][br]Men min tanke med 'öppet system' var att man skulle kunna ansluta andra tillverkares elektronik till min elektronik på ett lätt sätt.[br][br]Detta är väl egentligen detaljer - frågan kvarstår om det skulle vara lönt att tillverka[br]egna produkter. Det tar ju trots allt tid och pengar att själv börja tillverka kretskort och[br]robotar  i "garaget".[br][br]Hälsn.[br]Lars[br][br]
3
Hallå[br][br]Det finns flera som har hakat på detta[br][br]http://www.pololu.com/[br]http://www.lynxmotion.com/[br]http://www.mekatronix.com/[br][br]etc... men det vet du nog[br][br]Det jag ser som lönande för tiden man lägger ner, är att sälja vidare andra produkter som finns, för det är svårt att konkurrera med dessa. Dessa är ju inte på den svenska marknaden. Tror mer på att man skall rikta sig på att få kontakt med skolor mm...[br][br]edit: nu kunde jag inte sova... flummar ju runt och drömmer om komponenter...
1616
4
Framförallt kan man göra en webbsida med produkterna mer attraktiv än dessa 3  8)
Må väl!
3
oj.. är lite trött blev fel med redigera..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.