Redovisning för små nystartade firmor

24
Freddelini som skriver igen med en ny idé.

Saken är den att jag har ända sen gymnasiet studerat ekonomi och går nu på högskolan och utbildar mig till revisor. Jag är inne på mitt andra företag nu och sköter själv min bokföring. Jag är hyffsat säker på det mesta inom redovisning men ingen expert än så länge. Jag har skött bokföring i egna företag och åt kompisar som har haft företag tidigare och skattemyndigheten har varit nöjd än så länge🙂

Men jag tycker mig märka att det är väldigt många som inte vet riktigt hur det funkar, vet inte hur det går till när man registrerar sitt företag och massor sånt.

Vad tror ni om att för en väldigt liten peng erbjuda konsultering inom området, och även kunna sköta redovisningen om man så önskar. Tror det är många som skulle vilja ha hjälp med det här. Fast vill man starta ett litet hobbyföretag och inte har särskilt stora inkomster tror jag många drar sig för att anlita en redovisningsbyrå med tanke på vad det kostar.

Synpunker, frågor!!
24
Skulle kanske lägga till en prisidé  :OMG[br][br]En vanlig byrå tar ca: 400 kr/timme. Jag tänkte mig om det är just är ett hobby företag, kanske 300 kr i månaden för allt pappersarbete. Men då ska det handla om ett företag där det inte är så väldans många transaktioner varje månad. Exakt hur många får man väl upptäcka senare, vad som är lagom menar jag.[br][br]Så 300 i månaden alltså, inklusive moms.
2066
2
Det låter ju jättebra... för dem - inte för dig. Hur hade du tänkt dig att sköta "allt pappersarbete" för en månad, även om det är ett mindre företag, på mindre än en timma?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
24
Hehe, 300 i månaden kanske var lite lågt...  :OMG fick idén samtidigt som jag skrev den i princip.[br][br]Problemet är ju att små hobbyprojekt som många vill dra igång kanske skulle ha svårt att betala t. ex. 1 500 spänn i månaden eller vad det nu kan kosta. [br][br]Vad är ett rimligt pris då, tanken är inte att jag ska tjäna massa pengar på det, men lite för besväret vill man ju ha. [br][br]Är det bättre med timdebitering då kanske, 200 i timmen då, halva priset mot etablerade firmor? Problemet är ju att man inte kan va säker på hur mycket det blir, fast det kan man kanske diskutera sig fram med kunden om.[br][br]Aja, fler synpunkter  8)
11
Jag är osäker. Principiellt tycker jag att man ska lära sig bokföring etc om inte innan så i alla fall under första året man driver ett företag. Annars bli man väldigt sårbar. [br][br]Hur man ska gå till väga med de olika delarna kan man få gratis information om på Skatteverket m fl ställen. [br][br]Vill man inte sköta pappersarbetet själv kan man anlita ett faktureringsföretag eller liknande. [br][br]Så jag tycker du ska satsa på att hitta en nisch och ett koncept som ligger någonstans mittemellan detta. [br][br]Ska du göra detta vid sidan om eller på heltid? Räkna ut vad din faktiska timpenning skulle bli med avgifter, moms etc pålagt och återkom så tar jag gärna ställning på verkliga ekonomiska grunder. Jag står i begrepp att starta företag och har bara teoretiska kunskaper som jag inhämtat på olika sätt.
24
[quote author=perdaniel link=topic=4183.msg19701#msg19701 date=1218732900][br]Jag är osäker. Principiellt tycker jag att man ska lära sig bokföring etc om inte innan så i alla fall under första året man driver ett företag. Annars bli man väldigt sårbar. [br][br]Hur man ska gå till väga med de olika delarna kan man få gratis information om på Skatteverket m fl ställen. [br][br]Vill man inte sköta pappersarbetet själv kan man anlita ett faktureringsföretag eller liknande. [br][br]Så jag tycker du ska satsa på att hitta en nisch och ett koncept som ligger någonstans mittemellan detta. [br][br]Ska du göra detta vid sidan om eller på heltid? Räkna ut vad din faktiska timpenning skulle bli med avgifter, moms etc pålagt och återkom så tar jag gärna ställning på verkliga ekonomiska grunder. Jag står i begrepp att starta företag och har bara teoretiska kunskaper som jag inhämtat på olika sätt. [br][/quote][br][br]Jag håller med, att kunna en del om bokföring som företagare är bara bra, att hålla koll på sin ekonomi både som privatperson och företagare är oerhört viktigt, och där spelar ju bokföringen en stor roll.[br][br][br]Mitt projekt då... Hade tänkt att det skulle göras på deltid eftersom jag kommer studera i höst. Jag skulle kunna erbjuda mig att sköta den löpande redovisningen för 250 kr per timme plus moms. [br][br]Jag skulle kunna hjälpa ett eller ett par företag till det här priset till att börja med för att se om det är hållbart i längden. Det får då bli som ett litet projekt från min sida.[br][br]I priset ingår då att räkna ut moms för perioden och skriva ut resultat och balansräkningar.[br][br]Nåt mer du skulle vilja veta?
3
Jag vet inte vart i landet du bor, men en revisor i Stockholm kostar kring 1500 kr/tim och revisorsassistent c:a 800-900 kr/tim. Bokföringstjänster har jag sett för 500-600 kr/tim.[br][br]Så 250 kr/tim är definitivt ett pris du kan använda för den tjänst du nämner. Om du är för billig så får man känslan av att det inte är riktigt seriöst. Bokföring och redovisning är ändå en ganska viktig bit av företaget så du måste ha en seriös approach mot dina kunder.[br][br]Kör hårt!
www.DagensAffärsidé.se - En ny gratis affärsidé varje dag!
106
Jag har ett förslag till dig som kan vara mycket bra sätt att få lite PR, och verkligen erbjuda hjälp till små företag. Kanske du även skall byta fokus lite på verksamheten och komplettera med andra tjänster som tex hjälp med att betala räkningar osv. [br][br]Läs mera om iden här:[br]http://www.springwise.com/financial_services/private_banking_by_shoebox/[br]
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
36
Jag har arbetat som redovisningskonsult vid sidan av min anställning. Det är en stor skillnad i pris på en revisor och en redovisningskonsult. Jag ligger på mellan 400-500kr exkl moms. Redovisningskonsulter ligger generellt sett rätt lågt. Däremot tycker jag att 250kr är för lågt. Så länge du är kunnig finns ingen anledning att "skänka" bort din tid, såvida du inte gör det för att få erfarenhet.[br][br]När det gäller företag som ska starta så finns det säkerligen ett stort behov, men som du skriver, kanske inte en så stor betalningsvilja. Eftersom det finns så många gratisaktörer som ska konkurrera med, tex Skatteverket, så blir det tufft om man vill få någon ekonomi i det hela. Ofta tar ju sånt här längre tid än man innan tänkt sig.[br][br]Oavsett hur du gör, lycka till med firman!!
3
Jag betalar runt 800kr/timmen för revisor och för löpande vanlig bokföring betalar jag 285kr/tim plus moms.
www.egensajt.se - kostnadsfritt och reklamfritt webbhotell - installera forum och blogg med ett klick!
2360
37
Problemet med att ligga för lågt är att det är svårt att höja och håller du på med det som yrke kan du tappa en massa kunder. Det är inte seriöst mot andra eller dig själv att göra på detta sätt. När det gäller att registrera företag så är det naturligtvis bra.  Bara en sak planeringen innan. Detta är en helt vetenskap om man ska få det att fungera mer än 2 år utan konkurs. Jag hjälper företag att starta upp men till helt annat pris och information.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Jag håller inte med.[br]Av egen erfarenhet så kan jag säga att en sådan tjänst hade sparat mig en hel del tid och huvudvärk, och jag har svårt att tro att jag är den enda.[br][br]Vem säger att man måste kunna sköta bokföringen själv till sitt företag? Koll kan man ha, men varför ge sig in i något man inte vill/kan/har tid till att förstå till 100% när så många andra kan göra det bättre och snabbare.[br][br]Självklart är det bra om man kan reda ut allt själv, men tänk då på alla som har bra idéer eller är otroligt duktiga på vad de gör, men inte kan köra på för att de helt enkelt inte kan förstå logiken bakom det hela, eller är så pass osäkra och försiktiga att det blir en ren förlustaffär bara för att det tar så lång tid. Då kan det vara ganska skönt att ha någon som guidar en genom hela processen utan att det i sig blir en förlustaffär.[br][br]Jag kan hålla med om att 300:- i timmer är lågt, men att hela tiden referera till vad andra tar är inte helt rätt heller tycker jag. Bara för att man betalar ett högre pris betyder det inte att det blir bättre, speciellt när ens verksamhet inte ens har kommit upp till en nivå där experthjälp behövs.[br][br]För att inte dra på det för mycket så sammanfattar jag såhär. [br]Jag tycker idén är bra och skulle själv nyttjat denna tjänst om priset för hjälp av uppstart hade varit rätt (många småföretagare har väldigt begränsat med pengar i början som ni säkert känner till). I dagsläget hade jag gärna betalat mellan 1000-1500:- per månad för att slippa allt, just för att fokusera på det jag gör bäst, och då pratar jag endast om ca 10 verifikat per månad, om ens det.[br][br]Vidare kan idén förbättras. Som Lars säger kan det vara svårt att höja, men det kan man säkert lösa med olika prisplaner, t.ex upp till en viss mängd timmar/arbete/verifikat - 1500:-/mån, upp till ytterligare en viss mängd timmar/arbete/verifikat - 2500:-/mån osv... Fast det känns som om denna typ av verksamhet redan existerar eller har jag helt fel?[br][br]/C[br][br]
2360
37
Till återkommande kunder ger man en viss rabatt på sina priser som enl. mej ej bör vara för lågt. På det sättet får trogna kunder mer och mer rabatt och andra förmåner.  Jag hade som ex HM som handlade under 30 år inredning. Inte nog med att de var en trogen kund man handlade mer och mer och ut över Europa genom mig. En annan sådan var SAS. På rabatter kan man sedan lägga en årsbonus till de riktigt stora, så är det bra att bygga upp det hela.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.