Hjälp mig i planeringsstadiet

5
Jag har i ungefär ett års tid utvecklat en platform för att tillhandahålla en speltjänst på nätet, idén går ut på att mina kunder ska kunna utmana varandra och därmed vinna/förlora pengar. Vi kan säga att det är ett pokerbolag, jag ska starta, för koncept är väldigt likt (det handlar dock inte om nått kortspel, men själva strukteren är väldigt likt).

Mina problem nu är att lotteriinspektionen inte tillåter mig att tillhanda håller den här tjänsten genom ett bolag i Sverige.
Jag har kollat in företags formen ltd i England som verkar vara passa mig bra, men jag har mycket svårt att hitta om lagar och regler för "lotteriverksamhet" i England. Andra länder jag är intresserad i är Estland och Lettland men samma sak där, mycket svårt att hitta information vad som gäller angående "lotteriverksamhet".

Finns det nån som kan hjälpa mig? Vart ska jag vända mig för att få mer information om dessa frågor?!

Tack i förväg!
Mattias
2360
37
Lettland är ett land med bra företagsklimat, men hur det är just i det här fallet vet jag inte på rak arm, men vi hjälper till att starta SIA- bolag där och då tar vi naturligvis reda på just sådana saker.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
Unibet är reggat på Malta, flera andra spelbolag är också reggade där. Några har valt Cypern. Kanske det kan vara en hint om var lagstiftningen är bäst för sådana saker?[br][br]
6
Har själv varit med om att marknadsföra pokersiter i Sverige och bedrivit verksamhet som lätt kan förknippas med detta. Huvudregeln är att all form av lotteri inom Sverige är förbjuden om man inte innehar tillstånd. Tillstånd kan enbart delas ut vid särskilda förhållanden t. ex för föreningar mm. Lotterilagen är i många fall "luddig" eller rättare sagt, den lämnar utrymme för misstolkningar, bara en sån sak som att klassa poker som ett löotteri och inte bridge.....[br][br]För att vara på den säkra sidan så kan jag tipsa dig om att ringa direkt till lotteriinspektionen och höra dig för, de är proffs på detta och är jätteglada att kunna hjälpa till. En rak dialog med en av deras jurister är det absolut bästa sättet att få svar på dina frågor. De finns till för att hjälpa och inte sätta käppar i hjulen för dig.
8
Hej![br]Runt 80% av alla svenska spelbolag är registrerade på Malta, och det är ju av en anledning.[br]Jag jobbar dagligen med sådana här frågor. Skicka gärna ett meddelande så kanska jag kan hjälpa till med något, eller iaf komma med ett eller annat bra tips :)[br][br]Mvh[br]Victor
1
Malta[br]Cypern[br]Gibraltar[br][br]Tänk på att EU-based är en stor fördel inom ex. pokern då EU-basen innebär att spelarna slipper skatten. Av de lite större bolagen så försöker de flesta komma undan detta genom ex. att ha huvudkontor på ett ställe men server alternativt spelnätverket man tillhör har en annan bas och genom att peka på detta kan man ibland undvika beskattningen. Som liten företagare är det förmodligen absolut bäst att "göra rätt från början". Är dock relativt komplicerad om du stöter på problem redan vid kartläggning av regelverk och lagar :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.