Entreprenörskap vid sidan av studierna

7
Hej, jag läser ekonomi och är inne på mitt första år. Har under en längre tid blivit riktigt sugen på att starta upp något eget, även då jag inte har någon idé klar.

1. Då jag fortfarande vill kunna studera känns det som om e handel vore ett gott alternativ. Har fått för mig att det inte är allt för tidskrävande, har jag fel?

2. Har ännu inte någon affärsidé men många har påpekat att man ska försöka ägna sig åt något man är intresserad utav. Kläder och all typ av design är något jag alltid tyckt varit väldigt roligt. Men för ex kläder så känns det redan som om det finns hur mycket som helst ute på nätet.

Mvh
1165
Du har fel så till vida att så gott som all sorts lyckat företagande är tidskrävande. E-handel är inget undantag, även om man själv i någon mån kan styra när tiden skall läggas ned till skillnad från om man har en fysisk butik då öppettiderna styr.[br][br]Om man är skicklig och effektiv handlar det kanske om 500 timmars arbete att starta ett företag med en webshop från det att man bestämmer sig för att nu ska jag, tills man är uppe och rullar. [br][br]Jag tillhör också dem som tycker att man skall försöka sig på att sälja något som man har ett hum om. Det är så mycket lättare om man kan terminologin, förstår branschen och känner till de viktiga aktörerna där. Kläder må ha tuff konkurrens, men konsumenterna efterfrågar också mängder av olika stilar och marginalerna är ju rätt OK på sådant.[br]
2066
2
Det fungerar att plugga och driva företag samtidigt, precis som det fungerar att ha två heltidsjobb samtidigt, eller läsa många fler kurser än bara de som ingår i heltidsstudier. Det har som med allt annat att göra med prioriteringar och motivation, samt med hur du är som person och så vidare.[br]Lycka till!
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
31
Att studera och driva företag kan vara mycket lönsamt, både på kort och lång sikt. Men det tar ofta mer tid än man kanske tror att starta upp så båda sakerna kan bli lidande, men prova.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.