Hjälp med att starta café

8
Hejhej

Jag funderar på att starta ett café men har lite funderingar vad som gäller.
Jag hade inte tänkt att det ska vara ett traditionellt café (åtminstonde inte till en början) utan jag tänkte att det ska vara att man kör ut t.ex fika till företag, alltså inte ha någon servering. Är det andra regler då?
Eventuellt så blir det halvfabrikat, åtminstonde av bullar och bakade saker. Tänkte även ha baguetter etc, men där blir det väl färdigbakat bröd och sedan sköter jag påläggen.
Är det här kanske en jättedålig idé? Kom gärna med andra tips annars..

Uppskattar hjälp  🙂

Mvh
Jossan
758
1
Näe - jag hoppade inte högt i alla fall ???[br]För stora kostnader i förhållande till inkomsterna.[br]En tanke är att du istället hyr in dig i en befintlig verksamhet, med ett unikt koncept, som skulle kunna komplettera den igång varande verksamheten.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
8
Mja, alltså grejen är ju att jag egentligen redan jobbar 100% på ett företag (som jag är delägare i) men jag skulle vilja göra något nytt (medans), och ett café har alltid varit en dröm för mig.. Nu har jag tillgång till lokal, men kanske inte tillräckligt med tid därav idén med endast utkörning.. Men det kanske inte är så smart :(
14
Här i min hemstad har vi ett lokalt bageri som jag vet att kör ut en massa produkter till olika företag, allt mellan munkar, wienerbröd och bullar till fyllda baguetter, pastejer och pajer.[br]Dom kör ut dagligen till de flesta stora fabrikerna på orten, och även till mindre företag.[br]Vad jag har förstått så går det nog rätt så bra för detta företag, okej dom bakar allt själva från grunden, och använder sig av många lokala råvaror. [br]Detta är ganska vanligt här i Finland iallafall  8)[br]Fråga gärna om d är nåt du vill veta mera om, och Lycka till!!
8
[quote author=roadrunner link=topic=4721.msg22915#msg22915 date=1228852482][br]Här i min hemstad har vi ett lokalt bageri som jag vet att kör ut en massa produkter till olika företag, allt mellan munkar, wienerbröd och bullar till fyllda baguetter, pastejer och pajer.[br]Dom kör ut dagligen till de flesta stora fabrikerna på orten, och även till mindre företag.[br]Vad jag har förstått så går det nog rätt så bra för detta företag, okej dom bakar allt själva från grunden, och använder sig av många lokala råvaror. [br]Detta är ganska vanligt här i Finland iallafall  8)[br]Fråga gärna om d är nåt du vill veta mera om, och Lycka till!![br][/quote][br][br]Exakt något sånt jag tänkt mig, fast jag kanske inte bakar allt sälv, utan jag köper in från någon bagare etc. [br]Så jag undrar bara, för att ha ett riktigt café eller bageri är det ju jättemycket regler för och det är ju jättekomplicerat som jag förstår att det ska vara bra ventilation och allt, men hur är det man jag bara vill ha enligt ovan? Kan väl inte alls vara lika strängt?[br]Skulle jag kunna stå och förbereda baguetter i mitt egna kök kvällen före (som exempel)?[br][br]
758
1
Du får absolut inte stå hemma i köket och förbereda dina smörgåsar.[br]Du måste ha en godkänd livsmedelslokal, med allt vad detta innebär.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
8
Ok misstänkte nästan det.[br]Men det enda jag undrar är om det är samma regler om man har servering eller inte?[br]Borde ju rent teoretisk inte vara lika strängt om man inte har servering?
2360
37
Att vara företagare är ingen dans på rosor utan mycket arbete, så fortsätt och dröm. Själv har jag så många projekt jag skulle vilja göra, och en del blir av, men jag behöver inte arbeta som du jag är pensionär  och njuter att att vara lite ledig emellanåt.  Oh, jag glömde en sak Jag är inte ledig, jag har en slavdrivare till arbetgivare som håller mig sysselsatt :giggle :giggle :bravo :winner, min son 6½ år. :LOOOL :LOOOL
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
[quote author=lejoss link=topic=4721.msg22919#msg22919 date=1228856241][br]Ok misstänkte nästan det.[br]Men det enda jag undrar är om det är samma regler om man har servering eller inte?[br]Borde ju rent teoretisk inte vara lika strängt om man inte har servering?[br][/quote][br][br]Väljer du att utesluta serveringsdelen, så slipper du att handikapp anpassa en gäst-toalett.[br]Du slipper också fläktsystem i serveringsutrymmet e.t.c[br]Serveringen påverkar inte kravspecifikationen för köket.[br][br]Ta bara en sådan sak som "fettavskiljare" 8) som ska kopplas till samtliga avlopp inkl golvbrunnarna. bara den kan kosta flera hundra tusen kronor i inköp och montering.[br]Det kan vara en god idé att se om man kan komma över en befintlig verksamhet som har[br]dessa faciliteter.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
8
Hm, okej. Nu gick min dröm i bitar :( men men, då får jag väl hitta på något annat då!
1165
[quote author=lejoss link=topic=4721.msg22927#msg22927 date=1228895924][br]Hm, okej. Nu gick min dröm i bitar :( [/quote][br][br]Nä nä, inte ge upp!  :nicka[br][br]Din idé bygger ju egentligen inte på caféverksamheten om jag har fattat det hela rätt. Tro mig, men smörgåsar blir snabbt trött på att stå och göra. Men jag ser ju potentialen i din idé om "fikacatering". Att kunna beställa en fikakorg och få den levererad på rätt så kort tid kan vara en bra idé.[br][br]Du hämtar upp på något ställe som har rörelsen igång, och levererar till de fikasugna. Kanske också stående beställningar på lunchmackor etc. Ett bra "knep" för att få någon eldsjäl att hålla i sådan verksamhet är att erbjuda var tionde gratis. Det kan eldsjälen stoppa i egen ficka, eller äta gratis för, och då blir det lite roligare att hålla på och göra en del av ditt arbete.
10
[quote author=lejoss link=topic=4721.msg22927#msg22927 date=1228895924][br]Hm, okej. Nu gick min dröm i bitar :( men men, då får jag väl hitta på något annat då![br][/quote][br][br]Tycker inte du ska ge upp om denna idén utan fortsätta utveckla den. [br]Kanske kolla upp priser mer exakt ? kommer ju inte vara gratis men jag tror verkligen inte det behöver komma upp i några överdrivna summor.[br][br]Finns det några lokaler att hyra eller köpa i närheten? kanske något som blivit nerlagt, där finns ju chansen att du hittar någon fin lokal som är färdig att användas.
219
1
Tycker du ska kolla upp om det inte finns något "sommarcafé" som du kan arrendera under en sommar. Då får du känna på hur det är.[br]Hembygdsföreningar brukar hyra ut cafér.[br]Sen är det upp till varje kommun att godkänna lokaler. Vissa kommuner är mycket hårdare än andra....[br]Och hyr du, är ju lokalen redan godkänd.[br][br]Jag har testat att arrendera ett café maj-okt. Jättekul var det. Låg jättemysigt. En bra erfarenhet.[br]Jag tjänade inte storkovan men blev rikare på annat sätt. Det gick runt och jag förlorade inte på rörelsen. Jag fick mer erfarenhet och hade underbart roligt och som du nämde vill man ju uppleva sina drömmar....inte bara drömma dom  :bravo
8
Tack så jättemycket för alla snälla svar!  :)[br]Jag har en lokal som ligger dessutom väldigt bra till, men det är bara en lokal.. Utan kök och så :/ Så det kostar ju en hel del att fixa den så den blir godkänd av kommun etc. Inte ens säkert att man får fixa om den ju, och så måste man väl fixa tillstånd och allt möjligt..[br][br]Nä, de här får nog fortsätta att vara en dröm :( Skulle nog ändå aldrig fungera eftersom jag redan jobbar 100% och det skulle innebära att jag behöver en anställd, och då får man ju ingen förtjänst istället  >:(  :-X[br][br]För det här med sommarcafé - visserligen en rolig idé men inte riktigt så som jag tänkt mig, jag har ju mer tänkt mig ett café utan servering fast med hemkörning till företag liksom, och så som [b]swetrot [/b] beskriver. Ni vet kanske att det t.ex finns prenumeration på färsk frukt till jobbet? Så fast för fikabröd till jobbet  ;D[br][br]Men andra idéer får ni gärna komma med annars =D[br][br]
8
[b]Sod[/b] - Har du någon aning om var man kan vända sig för att kolla om någon hembygdsförening vill hyra ut sitt café? Vad innebär det egentligen? Blir det jag som liksom "äger" caféet över sommaren då?
14
Och sedan finns ju alltid alternativet att köpa in och börja med begagnade maskiner och apparater, finns ju en hel massa till salu(en del ganska förmånligt också) t.ex på blocket. Storkök förnyar, restauranger och cafeér går i konkurs osv, håll ögona öppna och sök lite omkring så hittar du säkert de maskiner du behöver. [br]De blir alldeles dina egna, utgifterna blir mycket mindre och dessutom naturvänligt att återanvända  :bravo[br]
2360
37
På 80-talet hade jag ett företag som gjorde program till en  som hyrde ut växter Rent &Plant och ju mer växterna växte hos kunderna desto mer kunde man ta ut utav nästa hyreskund. Smart men jag tror de drog på sig för stora kostnader. Att ha kostnadskontroll är A&O. Till detta hade man ett samabete med akvarieföretag samt fruktföretag så varför inte även kaféprodukter i mysig miljö. Men det här kräver mera tid av dig.. Det ena kanske ger det andra. En sak som jag vet uppskattades för var att man inte jäktade iväg om man fick en signal om detta. Det skapade väldigt mycket kontakter vid just sådana tillfällen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
33
Du skulle kunna hyra in dig i ett redan existerande kök, göra iordning beställninarna på kvällen, och köra ut dom innan du börjar jobba. Kolla med kök som inte används på kvällarna. Jag skulle rekomendera skolkök eller andra komunala kök. Gör nämligen själv så när jag förbereder mat till mina gäster.[br]/Andreas
8
Tack för svaret Vilse! =) Ska absolut kolla upp det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.