Starta företag i framtiden.

6
Det är så att jag vill starta eget företag om 10-15 år för just nu är jag 16år. Min ide är att starta en klädesoutlet eller köpa bostäder i utlandet och sälja ellet uthyra husen. Vilken ide tror bäst på, vill tjäna miljoner. Denna frågan hör inte hit men jag frågar ändån, är boken Juniorföretagaren.
Vill starta företag i framtiden
2066
2
Om du vill tjäna miljoner är det väl dumt att vänta 15 år med att börja tjäna dem. Du behöver bara lägg undan 67 tusen per år så har du din första miljon (+ränta) om 15 år. De flesta affärsideér går att tjäna pengar på, det beror helt på genomförandet. Du kan till och med sälja halvfärdiga möbler som köparna själva får skruva ihop... det gick bra för Kamprad.[br][br]Din sista icke-fråga förstår jag inte alls, menade du att fråga om boken är bra? Har aldrig läst den.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Om du vill bli väldigt rik skall du göra något som ingen annan gjort förut, eller också får du göra det bättre än alla andra. [br][br]Under tiden som du blir flygfärdig kan jag rekommendera att du försöker titta lite på djupet på framgångsrika svenska företag och hur de gör för att bli marknadsledande. Vad är hemligheten bakom framgången i IKEA, Alfa Laval, Scania, Volvo Lastvagnar, Clas Ohlson, Tetra Pak, Ericson, ICA och andra ledande företag. Vad skiljer dem från konkurrenterna? Hur kan dessa avgörande skillnader implementeras på dina idéer i den bransch du vill in?[br][br]När du har det klart för dig ligger vägen till miljarderna öppen.
6
Med min affäride med kläder är att sälja dyra märken som gucci, marc jacobs med flera. Med hus menar jag att köpa gamla hus renovera de eller köpa mark och bygga fina hus som rika personer har men att mindre rika kan också bo där.
Vill starta företag i framtiden
1165
Innan du får sälja dyra och exklusiva kläder så bör du ha en bevisad branschkännedom, vara en erkänt duktig affärsman och kunna peta in rätt mycket pengar i varulager och butik. Det är fel ände att börja, och det finns en hel del butiker som redan säljer dessa märken med exklusivitetsavtal. Men har man 20 år i branschen med egen butik som sålt i segmenten nedanför prestigemärkena så kan det mycket väl vara så att man får chansen när någon vill göra en förändring bland återförsäljarna.[br][br]Fastigheter kan man bli rik på om man kan marknaden och är skicklig på att renovera billigt. Inte så att man måste stå med hammaren själv, men det gäller att kunna ta beslut om vad som behöver renoveras och vad man låta bli att renovera för att istället ta framtida underhållskostnader. Det är en relativt kapitalkrävande bransch, räkna med att du behöver ha ett antal miljoner själv att stoppa in i rörelsen.
2360
37
Redan för lite drygt 50 år sedan såg jag att man kunde blir mycket rik på fastigheter. Mina föräldrars vän var byggmästare och byggde en stor villa åt sig med 4-5 lägenheter att hyra ut. Jag ska nog göra något liknande att köpa ett stort hus när jag blir gammal. Din idé om hus och mark är helt rätt. Du kanske inte tjänar det du drömmer om men en bit på väg. Skriv till mig på min E-post så jag får veta hur det går för dig om du belutar som jag föreslår.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Har inte sett något förslag från dig Lars, bara en berättelse om vad du vill göra när du blir gammal. Är det inte bättre att killen skriver ett inlägg här så alla får ta del av det än att skicka ett privat mail till dig?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Din idé om  hus är helt rätt. (Se tidigare inlägg). Med minimal fantasi kan man föreställa sig att killen inte väntar mer än nödvändigt och då menar jag högst några år.  Läser man sedan tidningar och hör på plats i Riga hur tongångarna går och var man med om 90-talet här ang. hus och lägenhetsprisers nedgång så ser iaf jag liknande tendenser där. Det betyder att man inom några år kan göra goda affärer UTOMLANDS. Givetvis ska han ta råd av dig om du ger honom något som han frågar efter kläder eller hus och lägenheter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Är ingen bra byggare men är en bra försäljare, det tycker jag, min familj och mina lärare. Vilket tycker ni att jag ska satsa på???? :D ;D :) :trost
Vill starta företag i framtiden
2066
2
Det du tycker är roligast! Det du kan tänka dig att läsa på och lära dig mest om.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Satsa på det som känns roligt, satsa på att få så breda kunskaper som möjligt inom många olika områden. Kunskaper är aldrig tungt att gå och bära på, och jag lovar att man är en bättre säljare om man kan produkten, marknaden och en massa trivialiteter som hjälper till att komma köparen in på livet.[br][br]En bra utbildning är aldrig fel att ha med sig, och skall du göra affärer utomlands skall du satsa mycket på språk.
6
går bara 1dag i skolan, men har ingen pratik. Blev mobbad, dassaddoppad och den tog min nya jacka från mitt skåp. De går inte kvar längre men deras kompisar gör det och de håller på med mig.
Vill starta företag i framtiden
2360
37
Polisanmälan mot dessa samt mot skolan kan vara ett bra sätt att få slut på sådant. Tala med dina föräldrar att göra något. Bara att du tagit dig hit visar på initiativ.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
De har slutat på skolan och deras kompisar har bytt klass och lärare ser efter dem. Efter jul ska jag börja 5dagar. Går på iv-programet
Vill starta företag i framtiden
Mathias,[br]försök komma igenom rimligt mycket skolor (åtminstone gymnasie, men gärna några år på högskola/universitet också).[br]Är du verkligen en bra säljare? Då hade jag rekommenderat att börja företagande i liten skala. Dels att du måste ta fram en affärsidé (vad och hur skall jag göra?), marknadsanalys (åt vem skall jag sälja, vem skall jag vara smartare än, och vem vill jag agera tillsammans med), budget, etc.[br]Ibland kan man starta med bara någon tusenlapp, men ibland krävs det större kapital.[br]Starta i liten skala och bli smartare och skapa erfarenheter. Vad du sysslar med de första åren spelar mindre roll, men det är ju en fördel om det är något du verkligen tycker om eller kan väl. Sen kan man dra upp större planer/drömmar - det är oftast inte enkelt att dra ihop en massa miljoner och ju fortare du vill att det skall gå desto fortare måste du räkna med att bli av med allt och börja om från början...[br][br]Hursomhelst  -  lycka till (och jobba HÅRT, för det behövs oftast)[br]
6
Vet ni någon bra boken där det finns hur man kan läsa, hur man börjar starta företag???
Vill starta företag i framtiden
1165
Jag kan rekommendera http://www.ungforetagsamhet.se/ eftersom du går på gymnasiet. Det kan finnas möjlighet för dig att driva ett litet företag på skoltid och lära sig mycket om vad det handlar om.[br][br]Här i Söderhamn där jag bor har de varje år ett antal unga gymnasieelever som under ett sommarlov får driva ett företag med stöttning från kommunen, skolan och företagarna. Det kan finns liknande saker på fler ställen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.