Aktiebolag (AB)

1
För att starta ett AB så måste man ha 100 000 som är knutna till bolaget. Antingen i aktiekapital, inventarier eller maskiner som är nödvändiga i verksamheten. Ellerhur?

Till skillnad från om man funderar på att välja bolagsformen "enskild firma", där din ekonomi är företagets/bolagets.

Dessa 100 000 som är knutna till AB, vad har dom för betydelse & vad händer med dessa om företaget skulle gå i konkurrs?
1324
2
Se dessa 100 000:- som dina aktier i bolaget. Och vad händer om ett bolag som man har aktier i går i KK. Jo aktien blir värd 0:- så man förlorar detta kapital. [br][br]Hans[br]
52
7
[quote author=Bingo link=topic=5122.msg24695#msg24695 date=1237055584][br]För att starta ett AB så måste man ha 100 000 som är knutna till bolaget. Antingen i aktiekapital, inventarier eller maskiner som är nödvändiga i verksamheten. Ellerhur?[br][/quote][br][br]Aktiekapitalet måste alltid vara minst 100.000:- när du startar. Vad du sedan har denna summa placerad i kan variera, ex. lager, maskiner, inventarier, kundfordringar.[br][br][br][quote author=Bingo link=topic=5122.msg24695#msg24695 date=1237055584][br]Dessa 100 000 som är knutna till AB, vad har dom för betydelse & vad händer med dessa om företaget skulle gå i konkurrs?[br][/quote][br][br]Det är när dessa 100 000 är slut som bolaget skall begäras i konkurs. De är slut när du gått med 100 000 i förlust. Dvs du har betalt ut dessa pengar utan att ha fått någonting som du kan bokföra som en tillgång, ex lön, hyra, inköp av förbrukningmtrl osv. När du köper något med värde ex. varulager eller maskin som kostar över 20kkr,  så är det värt lika mycket som du betalde för det i balansräkningen.[br]
2360
37
Varför ska så många envisas med att ha AB i början.  Det blir som en hetsjakt, Med en enskil firma kan man lunka på hur länge som helst  och har du underskott de första åren kan du sedan kvitta mot vinst., Ingen dyr administration som AB kräver. Idag ser jag snarare misstänksamt om man direkt skapar ett AB, vad är man så rädd för, och vad ska jag vara rädd för, tänker man blåsa mig? Ska du ta kredit så gäller säkerhet vid bägge fallen. osv.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
90
[quote author=lars arenander link=topic=5122.msg24701#msg24701 date=1237134520][br]Varför ska så många envisas med att ha AB i början.  Det blir som en hetsjakt, Med en enskil firma kan man lunka på hur länge som helst  och har du underskott de första åren kan du sedan kvitta mot vinst., Ingen dyr administration som AB kräver. Idag ser jag snarare misstänksamt om man direkt skapar ett AB, vad är man så rädd för, och vad ska jag vara rädd för, tänker man blåsa mig? Ska du ta kredit så gäller säkerhet vid bägge fallen. osv.[br][/quote][br][br]Sådär tänker jag också fast jag är nykomling. Tycker det bara är lurt när folk startar AB direkt. Inte för att det behöver vara det men men. Lars du får en applåd av mig iaf! (igen ;))
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
109
[quote author=OLIN link=topic=5122.msg24723#msg24723 date=1237219173][br][quote author=lars arenander link=topic=5122.msg24701#msg24701 date=1237134520][br]Varför ska så många envisas med att ha AB i början.  Det blir som en hetsjakt, Med en enskil firma kan man lunka på hur länge som helst  och har du underskott de första åren kan du sedan kvitta mot vinst., Ingen dyr administration som AB kräver. Idag ser jag snarare misstänksamt om man direkt skapar ett AB, vad är man så rädd för, och vad ska jag vara rädd för, tänker man blåsa mig? Ska du ta kredit så gäller säkerhet vid bägge fallen. osv.[br][/quote][br][br]Sådär tänker jag också fast jag är nykomling. Tycker det bara är lurt när folk startar AB direkt. Inte för att det behöver vara det men men. Lars du får en applåd av mig iaf! (igen ;))[br][/quote][br][br]Jag har haft problem med företag som inte betalar som de ska och i samtliga fall har det varit AB bakom. efter en massa googlande på ägarna kommer man ofta fram till att de har i system att starta AB, pressa ut pengar ur bolaget och sätta det i konkurs. [br]Känns säkrare att göra affärer med enskilda firmor då dessa blir personligt betalningsansvariga istället för en styrelse med ansvarsfrihet..  ;)
1165
Det finns nog fördelar och problem med alla företagsformer. Själv har jag stort förtroende för aktiebolag som funnits i några år, som har en stabil verksamhet och vinst och som är utan betalningsanmärkningar. Insynen är relativt god i de bolagen genom kravet på reviderade årsredovisningar. Men visst kan det gömma sig en och annan ful fisk där också.[br][br]Däremot är jag allergisk mot det jag lite populistiskt brukar kalla för "företagarnas trasproletariat". Vanligen män som kör i risiga bilar, trafikförsäkrade i bästa fall, inte sällan med körförbud p.g.a. utebliven besiktning och/eller obetald skatt. De brukar ha just enskild firma, rader av betalningsanmärkningar, stort skuldsaldo hos kronofogden, små deklarerade inkomster och en rätt vid och bred verksamhet inom allt från skogsavverkning till konsultande. En krona i kredit till dem är detsamma som en kundförlust är min erfarenhet (om man inte orkar driva in slantarna den fula vägen).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.