Feedback på cateringidé

8
Hejsan
Jag har fått en idé som jag gärna vill ha feedback på. Min "idé" i kort består av att erbjuda företag/arbetare i min stad utkörning av smörgåsar, baguetter och liknande till frukost och lunch.
Nu pratar vi nybakat bröd med färska råvaror, till samma pris som ICA-mackor som man i min mening inte kan kalla färska (eller goda för den delen...).
Visst, idén är inte unik och slagkraftig i sig och konkurrensen är stor, men tror det finns mycket att hämta i företagen om man bara marknadsför sig på ett smart sätt. T.ex en sån enkel sak som att personligen besöka företag och lämna några gratismackor vid frukosttid.

Ett av problemen är hur beställningsprocessen ska fungera. Jag kommer ju inte kunna matcha pizzeriornas 10 minuter, utan måste alltså få in frukostbeställningar dagen före, och lunchbeställningar säg senast kl 10:00 samma dag för att kunna bereda. (tanken är att jag ska driva det själv, ev ihop med en deltidsanställd). Detta är ett ganska stort problem eftersom jag tror folk drar sig för att beställa "lång tid" i förväg.
Möjligtvis kan man kanske få några abonnenter som exvis vill ha frukost varje fredag.

Spontana eller genomtänka åsikter om mina tankar är mycket välkomna  🙂
1165
Vi har en tjej här i stan som åker runt och säljer baguetter på företag. Det är lite som "glassbilen" med en rutt något så när efter tidtabell. Kommer man samma tid varje dag är det lättare att få en fast kundkrets som anpassar sina vanor efter när du kommer. Vill man ha besök av henne anmäler man det och så inkluderar hon det företaget i rutten så gott det går.[br][br]Fördelen är att man inte behöver förbeställning, och "krångel" utan det rullar på. Lite svinn blir det säkert, men det är det kalkylerat med.[br][br]Priserna bör vara anpassade i vart fall till jämna 5-kronor för att förenkla räknande och växel. Vissa företag vill kanske ha faktura en gång i månaden, och då får man väl ordna det.[br][br]Man kan komplettera med beställningar av frukostmackor till morgonmöten, smörgåstårtor till annat firande eller kanske läckert kaffebröd till viktiga mötet. Och så kan man alltid sälja en godbit till kaffet eller vansinnigt god juice till smörgåsarna.
8
Mycket intressant! Svinnet är ju ett problem, man kan aldrig veta om man kommer sälja 1 eller 10 mackor på varje ställe så man får ju helt enkelt ta i lite i överkant då. Svårt också när man har kanske 20 olika sorters produkter som jag har tänkt ha. Men sammantaget blir det kanske mer lönsamt på detta vis. Får räkna lite på det.[br][br]Vet du om hon kör två gånger per dag, typ frukost och lunch? Eller är det bara en gång om dagen?[br][br]Jag hade ju självklart tänkt att ha en miljöprofil på företaget också, så hade tänkt mig köra ut på en elmoped. Dock får man ju inte plats med så mycket baguetter på en elmoped kanske. Elbil kanske är ett alternativ?
1165
Här i stan går det bara ett varv om dagen, man hinner aldrig runt två varv. Men smörgåsar kan ju ligga i kylskåp en timme eller så i väntan på förtäring.[br][br]El-moped låter som en bra idé. Går kanske att ha en liten "cykelkärra" bakom om det skulle vara mycket grejer.
118
1
Modellen Swetrot nämner är utmärkt att börja med. Om du hellre föredrar att köra på beställning så får du försöka jobba upp en fast kundkrets med hjälp av modellen. Är man lite smart och kreativ så kan man säkerligen få ner svinnet ganska mycket. Gymnasieskolor och ålderdomshem är bra alternativ, t.ex.[br][br]Gillar idén och vet att det finns något liknande här i Malmö![br][br]Lycka till.
Jobbar på att förverkliga drömmar.
8
Gymnasieskolor och ålderdomshem låter bra. Min tanke var från början att koncentrera mig på industriområdena, men det finns nog mycket att hämta i offentliga sektorn också. Inte minst vård och omsorgssegmentet, där finns det säkerligen många smörgås- och fikasugna medelålders kvinnor =).[br][br]Funderar lite på hur själva stoppen ska gå till. Har funderat på två varianter...Ponera att en kund ringt och anmält att de vill ha ett besök av mig idag. Ett sätt är att ringa några minuter innan man kommer, så att kunden kommer ut till gatan. Ett annat sätt är att ta med sig en stor korg där jag har kanske 2 stycken av varje produkt upplagda lite snyggt, och gå in själv. Detta kanske väcker lite positiv uppmärksamhet som i sin tur kan leda till ett köp av någon som inte tänkt köpa från början?[br][br]Att ha lite fika också är en bra idé. Har åtminstone tänkt att ha med kanelbullar. Det känns som man får börja smått, för att känna av vad kunderna efterfrågar.[br][br]Egenpressad dagsfärsk juice, kan det vara något? Det är ju faktiskt jättelätt att göra själv, även om det kanske inte finns så mycket ekonomi i det. Eller köper hellre folk Brämhultsjuice...?
758
1
Tänk på att transporten av mackorna måste ske med kylbil :nicka
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
I en annan tråd tipsade jag om elbil och reklam, -här har vi fortsättningen, förutom att man gör reklam för sig själv gör man reklam för de olika prodkter man säljer och får en intäkt på det med, ta med lite fruktkorgar också de går nog åt också och så glöm inte att gödsla med visitkort/reklamkort- det är guld värt. Jag vet inte hur många gånger saker bara har flutit på tack vare reklamen som är praktiskt taget gratis och direkt och ge inte 1 utan minst 5 kort så har du 4 nya kunder från en frälse :winner :bravo :giggle.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
8
Sinnenas: Jag letade efter detta på lsv;s hemsida. Kan säga att det var inte alltför lätt att hitta bland EU-författningar, föreskrifter, Sveriges författningar med mera med mera.... Grrrrr Vet du exakt vad som gäller angående detta? Det räcker inte med någon form av kylbehållare alltså, typ kylbox med isklampar i...?[br][br]Lars: Tack för tipsen! Fick syn på din tråd, det är en bra idé. Har nog gett upp tanken på att ha en moped då det blir för omständigt och inte minst svårt på vintern...Elbil är kanske värt att titta närmare på.
758
1
Kylklampar och en frigolitlåda räcker för att hålla kylan en varm sommardag,[br]under en transportsträcka mellan två punkter.[br]I ditt fall så handlar det om att du måste öppna lådan flera gånger och då duger inte kylklampar längre.[br]Inte ens att vanligt kylskåp räcker för att få en konstant kyla.[br]Det fordras någon form av "fläktkylning"[br]En mindre skåpbil som du inreder med frigolit och rostfria väggar och ett tillhörande kylaggregat behöver inte bli så dyrt.[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
118
1
Nog för att man ska följa regler och lagar, men ibland kan det vara bra att testa idén först innan man börjar investera i seriösa kylsystem..
Jobbar på att förverkliga drömmar.
2360
37
Jag har en kylbox ganska stor med 2 handtag. Man kan koppla till el eller ciggutaget i bilen. Jag har tänkt sätta ut den på blocket men har inte hunnit. Den har uppfyllt det ändamål jag haft den under en kort tid. Är du eller någon intresserad vet ni var jag finns.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
[quote author=digoutyoursoul link=topic=5333.msg25786#msg25786 date=1241989667][br]Nog för att man ska följa regler och lagar, men ibland kan det vara bra att testa idén först innan man börjar investera i seriösa kylsystem.. [br][/quote][br]Problemet är att man inte får tillstånd, innan man uppfyller alla de krav som ställs.[br]Testa kan man göra om man kan låna någon annans kylbil.[br][br]Oavsett vilken verksamhet man än tänker bedriva som är reglerad i lag, så måste man först[br]ha de tillstånd som krävs. Hur skulle det annars se ut?
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
8
Om jag fattat det rätt på verkets hemsida så är det "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 852/2004 av den 29 april 2004 om livsmedelshygien" som gäller. Där står följande om transporter:[br] "När det är nödvändigt skall de fordon och/eller containrar som används för att transportera livsmedel kunna hålla livsmedlen vid rätt temperatur och göra det möjligt att kontrollera att temperaturen hålls."[br][br]Jag får nog ta kontakt med dom och se exakt vad som gäller. [br][br]digoutyoursoul: Vill inget hellre än att kunna testa idén men vill ju inte åka dit för något. Det är samma med lokal. Idealet hade varit om jag kunde bereda smörgåsarna i hemmet i början för att känna av marknaden, men det går ju inte heller...  :(
758
1
Rätt temperatur för dina smörgåsar ska vara mellan +6 - 8 grader under den tid som dessa  förvaras i bilen och utbjuds till försäljning.[br]Genom att packa smörgåsarna i flera mindre kartonger med kylklampar i och endast öppna en kartong i taget och sälja slut innan du öppna nästa kartong, kan vara ett sätt att lösa temperaturproblemet.[br][br]Jag ser en risk i att kunden vill se smörgåsen innan han eller hon väljer att köpa den[br]och detta kan innebära många öppningar av kartongen.[br]Detta problem kan lösas genom att visa bilder på smörgåsarna istället.[br][br]Miljökontoret skiter fullständigt i om du har en kylbil eller inte :nicka[br]Dom är endast intresserad av att du kan hålla rätt temperatur.[br][br]Fördelarna däremot med en riktig kylanläggning är enorma ur ett försäljningsperspektiv.[br]Plexiglasdörrar och bakom dessa förvaras härliga ny gjorda mackor till allmän beskådan.[br][br]Rent allmänt, så tror jag inte på idén att åka runt med en bil och sälja smörgåsar.[br]Däremot så fungerar det alldeles utmärkt att åka på beställning och då räcker det mer än väl med en kartong med kylklampar.[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1165
Det mesta av livsmedelskontrollen idag bygger på så kallad egenkontroll. Du behöver visa att du har kunskaper nog att själv ansvara för att dina smörgåsar förvaras under förhållanden som överensstämmer med lagstiftningen. Hälsovårdsmyndigheten i din kommun gör stickprovsundersökningar där de vill se protokoll på kontinuerlig temperaturmätning, rutiner för att säkerställa förvaring, hållbarhetstid etc. Allt för att dina kunder, och kommunens invånare, INTE skall bli magsjuka.[br][br]För det är där du skall vara rädd. Ponera att du investerat 4-500.000kr i en godkänd lokal samt elbil och första veckan orsakar du 40 sjukskrivningsfall med svår magsjuka till följd av att din skagenröra och räksallad på några smörgåsar innehöll alldeles för höga halter av bakterier. Åldringar på äldreboende riskerar att dö av en sådan magsjuka, och att "dumpa" överblivna smörgåsar där som inte legat kallt under hela dagen kan bli rätt ödesdigert.[br][br]Det blir tufft att resa sig ur det sedan...
8
Jag är dålig på kyla och isolering och sånt där, men kan inte tänka mig att en kylbil kan hålla kylan på varorna bättre än en proffesionell kompressordriven kylbox...eller...? På dessa boxar kan man ju t.o.m ange vilken temperatur man vill ha, och de kostar ca 5000-10000:-.[br][br]Visst, boxen får jobba hårt när den öppnas med jämna mellanrum, men på en kylbil så är det å andra sidan en stor dörr som öppnas?[br][br]swetrot: Ja det skulle INTE vara roligt, då sitter man rejält i skiten. Det gäller att ha koll på grejerna. Passande slogan kanske kan vara "dödligt goda mackor"? ;D
2360
37
:D eller  så goda att man nästan dör av dem, tolkat som du vill :giggle :giggle :bravo :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Ibland är allt väldigt komplicerat. Jag har ätit "bollar" med något och räkor, friterade över öppen eld i Brasilien, kyckling från "restaurangen" vid en sandväg i Afrika (där strömmen enbart fungerade halva dygnet), och en hel del annat från konstiga ställen. Enda gången jag blivit riktigt dålig var av mat från en tågstation i Spanien. Man undrar ju hur överdrivet allt egentligen är...[br]Ursäkta ett oväsentligt svar... Oh, om jag fortfarande hade varit anställd med fasta tider hade jag lätt köpt mackor av dig, med eller utan kylklampar, bara det är olika smaker och gärna roliga specialalternativ (fast det finns många som enbart vill ha samma sak, dag ut och dag in... tråkigt :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Olika roliga smaker ska det finnas Jonathan, har hittills planerat på 8 olika sorter, däribland baguetter med italienskt, grekiskt och franskt tema. Lite mer blygsamma varianter kommer ju också finnas för de "tråkiga" ;), samt något bantaralternativ.[br][br]Förslag på någon speciell variant som kan fungera tas tacksamt emot! :bravo
2066
2
Kan inte svara för hur gångbart det är generellt, men jag skulle vilja testa:[br]* Baguette med rikligt med Roquefort-ost, valnötter eller pinje, lufttorkad skinka.[br]* Rökt renkött med nästan vad som helst - eller bara :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
En "elvismacka" är ett kul alternativ, med mycket av lite av varje på. På fredagar och avlöningsdagar vill man "lyxa" lite, så den kan få kosta lite mera.
8
Det var exklusiva grejer, tack för tipsen! Roquefort kan bli gott.[br][br]Var inte riktigt säker på vad Elvismacka var gör något, så jag googlade och hittade denna definition på luxikon.se:[br][br]"En smörgås som består av en hel limpa bröd och innehåller diverse excentriska kombinationer av ingredienser som ofta ter sig frånstötande och äcklande för andra än skaparen själv. Smörgåsen kan ses som en symbol för de ofta smaklösa och dekadenta excesser ett konsumtionssamhälle med för mycket valfrihet och för svaga traditioner kan ge upphov till."  :D
758
1
Kvinnor i allmänhet vill gärna dela en baguette med någon, dom blir mätta ändå  :blink[br]Erbjud baguetterna i olika storlekar istället :nicka[br]Exempelvis Bruses "Special baguette" Lilla, mellan och stora baguetten :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
5
När jag jobbade i USA och i England så kom det på båda ställena en person med en "frukostvagn" respektive "lunchlåda".[br][br]Damen med "frukostvagnen" i USA var ungefär som på tågen i Sverige, hon rullade förbi med en massa olika godsaker: smörgåsar, muffins, kakor, läsk, juice, kaffe... [br]Jag tror det mesta var plastinpackat. Hon måste ha haft kontorschefens tillåtelse att rulla igenom kontoret varje dag. För företaget sparade de ju snarast arbetstid att vi inte stack över till affären och handlade istället.[br][br]I England kom det en kille med en stor låda runt 11:30 så om man hade mycket att göra kunde man handla av honom istället för att gå ut och äta. Till saken hör kanske att engelsmännen gärna äter bara en sandwich till lunch (i motsats till svenskar som gärna vill ha lagad lunch). Jag vet inte om han hade en kylbil men lådan som han kom in på kontoret var en helt vanlig, stor trälåda, som inte ens hade lock. Han brukade ha smörgåsar, pastasallader, pastarätter i platsbyttor (som man kunde micra), fruktsallad i plastbyttor, juicer i tetra-förpackning, läskburkar. Han bara kom in i receptionen på UNGEFÄR samma tid varje dag och så var det nån som såg honom och hojtade till de andra "the sandwich guy is here!!!" Så det löste sig liksom att folk såg att han var där. [br][br]I båda fallen var det de anställda som privat köpte maten, inte företaget. Det var helt enkelt ett sätt att falla för en god frukostmuffins eller ett sätt att köpa lunch och jobba över lunchen....[br][br]Lycka till med din svenska variant!!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.