Din nya försäkringslösning.

3
Hejsan!

Ny här på forumet, men vill spåna på en idé.
Jag har jobbat inom försäkringsbranschen i totalt 8 år nu, både som rådgivare, säljare, samt skadereglerare. Jag stöter ständigt på människor som betalar för mycket för sina försäkringslösningar, och som ibland sparar upptill 6.000-7.000 på att ändra om sina lösningar.

Jag har ständigt funderat på en idé kring att erbjuda kunder en totalt internetbaserad försäkringslösning. Den bygger på att kunden avger sitt intresse för att spara pengar, och att jag därefter samlar åt mig uppgifter kring deras nuvarande lösningar, samt rabattavtal för att därefter hitta en bra lösning. Skulle det vara som så att kunden exempelvis sparar 1000:- om året för att ändra om sin försäkringslösning så sköter jag hela transaktionen samt tar 20% av profiten i betalning. Alltså 200:- betalt för att spara 1000:-.

Skulle det vara som så att försäkringstagaren bara vill förbättra sitt skydd och ha det bästa så tar man exempelvis betalt 400:- för denna tjänsten?
Det bygger inte på avtal med några försäkringsbolag, utan bara med kunden. På så vis kan man rekomendera en likvärdig lösning, alternativt bättre till ett lägre pris. Skulle kunden välja att inte acceptera lösningen så debiteras inget.

Det finns konkurrens, det är jag medveten om, men de flesta inriktar sig på just livförsäkringar som pensionsförsäkringar. Den enda STORA konkurrenten är insplanet, men de har endast avtal med ett fåtal små bolag och brukar därtill vanligtvis hänvisa till dem, dessutom tar de inte hänvis till organisationer, avtal, medlemskap osv. Samt i många fall erbjuder en något högre kostnad än vad man egentligen kan få.

Hela idén bygger på att jag tjänar mer pengar på att erbjuda en bättre och billigare lösning än kunden har idag. Hur låter det? Och vad kan man rimligtvis ta betalt?

Om jag kan spara in dig 2.000:- per år, vad hade du varit villig att betala för det?
Allt kommer vara internetbaserat, man lämnar en intresseanmälan, godkänner avtalet, erhåller ett förslag inom en vecka och fattar därefter sitt beslut. Väljer man att godkänna det debiteras en summa för lösningen och jag ordnar flytten, skulle man neka förslaget så debiteras inget.
1165
Jag tror det finns en motvilja hos många att betala något till dig öppet. Om det syns att du tjänar pengar så backar alldeles för många.[br][br]En annan invändning är att det baske mig inte är lätt att jämföra villkor på hem/husförsäkringar och påstå att den ena sedan är billigare än den andra. Ju mer man tränger ned i det finstilta, desto mer skillnader hittar man, och att prissätta om ett rättsskydd har ett maxbelopp på tre eller fem basbelopp låter sig inte göras helt lätt.[br][br]En del försäkringsbolag arbetar dessutom med återbäring, vilket brukar ge någon tusenlapp tillbaka för min egen del. [br][br]Jag betvivlar inte din skicklighet och kunskap om marknaden, men jag är inte säker på att den är så lätt att kommersialisera.
3
Nej jag förstår absolut hur du resonerar! Villkor är otroligt viktigt, men hela idén bygger på att man inte erbjuder en sämre lösning, och det är faktiskt fullt möjligt att göra, och skulle några delmoment vara sämre så belyser man det för kunden. Jag har jobbat på 3 olika försäkringsbolag, tre av de största. När det gäller villkoren är de otroligt standardiserade, beroende på vad kunden vill ha så kan man definitivt uppfylla de kraven.[br][br]Länsförsäkringar är det enda bolaget som för tillfället arbetar med återbäring (Länsbonus) och det tar man också hänsyn till i sitt förslag, men det kan naturligtvis variera år från år. Dock bygger idén på att förslaget är billigare första året, men kan inte garanteras nästa år då försäkringsbolag har en vana för att höja sina premier. Men om man tar ett exempel, om jag kan erbjuda dig att spara 2000:- på ett år genom endast en signatur på en fullmakt, hade du då varit villig att betala mig för den tjänsten? Säg exempelvis, 200:-? Det är en vinst för dig på hela 1.800 på det året, som mycket troligen också håller i sig.[br][br]Problemet med andra bolag som erbjuder denna tjänsten för tillfället är att de missar så otroligt många avtal och medlemskaps bonusar. Exempelvis får man rabatt genom att vara medlem i Svenska Turistföreningen eller Rädda Barnen. En del får också rabatt på 25% genom att vara medlemmar i Kungliga Högvakten eller för den delen 10% genom att vara medlem i ett korrekt fackförbund. Och väljer du att teckna din villaförsäkring genom att speciellt "LEV" avtal som det kallas för i försäkringsbranschen så kan du till och med få din villaförsäkring gratis första året. Är detta inte en bra tjänst att erbjuda?[br][br]För tillfället så ser jag bara fördelar egentligen, för en låg kostnad. Men det går definitivt att begrunda det faktum att folk avskräcks att de dem anlitar tjänar pengar, men är det egentligen inte en självklarhet?
102
Spontant vill jag svara så här:[br]Jag betalar dej gladeligen 20% av vad jag sparar om du ser över mina försäkringar![br](Men passa dej för "Första året billigt, sen blir det detsamma", du vet vad jag menar...)[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
3
Hej Peo![br][br]Naturligtvis blir det inte detsamma år två. Fast man kan ju aldrig garantera, försäkringsbolag höjer sina premier varje år, och ännu mer om massor av skador har skett. Men vanligtvis sker premiehöjningar med 0,72% på ett standard hushåll, och det är ju inget man kan förhindra. Dock bör man ha en mycket rimligare nivå på sina premier vid bytet, i och med att man utgår från samtliga försäkringsbolag och inte de man har avtal med. Dessutom tjänar bolaget mer pengar på att föreslå en bra och billigare lösning än vad kunden har för tillfället, vilket gagnar bägge parterna.[br][br]Men kul att du gillar idén!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.