Importverksamhet - Sälja till återförsäljare

24
Jag har en liten idé som jag tänkte ni skulle få kritisera. Jag har hittat en del intressanta produkter i Hong Kong som jag tror kan sälja bra i Sverige. Det handlar om högtalare som kan kopplas till iPod, iPhone, datorer, och mobiltelefoner bl. a.

Jag skulle kunna erbjuda återförsäljare marginaler mellan 30 och 60 % på inköpspris och själv kunna ligga däromkring.

Ett exempel:
Jag köper in högtalare för 300 kr inklusive frakter och tullavgifter, exkl. moms. Sedan säljer jag den till ÅF som betalar 450 exkl. moms, som sedan säljer varan för 639,2 exkl. moms (799 inkl. moms). Jag tror att 799 till slutkund är rimligt för just den här produkten ska jag tillägga. Detta ger mig en marginal på 50% och ÅF 42%.

Problemet är som alltid pengar och jag har inte råd att ligga med stora lager. Lösningen jag har tänkt mig är att t. ex. ha en hemsida, liknande webshop med alla produkter jag kan importera och skriva ut rekommenderat utpris till kund. Då kan intresserade återförsäljare se produkterna och få en speciell lista med åf-priser. Sen har jag en leveranstid på ca 3 till 4 veckor.

En av fördelarna jag ser för mina tänkta kunder är ju att dom t. ex. själva slipper importproceduren och kontakter med utländska företag för att hitta produkter att sälja.

Nedan några frågor jag söker era synpunkter på, även andra funderingar är välkomna!


    [li]Vad ser ni för möjligheter?[/li]
    [li]Vilka problem ser ni?[/li]
    [li]Vilka lösningar på problemen finns?[/li]
    [li]Är det en hållbar idé[/li]


Tacksam för svar!

Redigering:
Här är en snabb webshop jag trixat med som på något sätt illustrerar vad jag försöker åstadkomma.

http://www.grossisten.webshoponline.se
1165
1: Ser ut att vara kul saker, kan bli populärt hos konsumenten om kvaliteten på produkterna är bra. För 799kr förväntar sig konsumenten en hel del, du är definitivt i premiumsegmentet vilket nog är ett måste för att lyckas.[br][br]2: Du ger dig in i en av de mest konkurrensutsatta branscherna Sverige har. Det finns redan långt över 100 olika distributörer av hemelektronik som är vana vid att arbeta med 3-6% marginal. Dessutom importerar de åtskilliga contianers per dygn och har rejäla finansiella muskler. Risken är mycket stor att någon av dem hittar dessa saker, köper hem och säljer för 350kr till ÅF, samt har dem på lager.[br][br]3: Lansera eget märke och mönsterskyddad design.[br][br]4: Jag tror inte att det är hållbart utan rejäla pengar så att du kan lansera ett eget märke i stor skala i flera länder samtidigt.
109
Som swetrot säger,[br]det är inget problem att hitta de där högtalarna på alibaba, tog mig ca 2 minuter att hitta en som såg liknande ut.. 3-4 veckor blir då inte ok tid att vänta då jag kan få hem dem från kina på 2-3 veckor via ups/dhl och de sköter ju tullen.[br][br]Satsa på OEM och sätt ditt egna märke på dem, "Freddes boom blaster" eller något :) och arbeta in namnet så att slutkonsumenten vet att "freddes" prylar är bra. då kommer man hellre köpa ditt märke än no-name prylar. Sen är det nog även viktigt att ha ett litet lager iaf så du kan leverera på en vecka.[br][br]Så svårt att sälja direkt till ÅF idag när alibaba och liknande sidor finns, de köper ju helst in själva direkt från tillverkaren så de slipper mellanhänder.
720
[quote author=freddelini link=topic=5641.msg27304#msg27304 date=1249255297][br][br][b]Ett exempel:[/b][br]Jag köper in högtalare för 300 kr inklusive frakter och tullavgifter, exkl. moms. Sedan säljer jag den till ÅF som betalar 450 exkl. moms, som sedan säljer varan för 639,2 exkl. moms (799 inkl. moms). Jag tror att 799 till slutkund är rimligt för just den här produkten ska jag tillägga. Detta ger mig en marginal på 50% och ÅF 42%. [br][br][/quote][br][br]Nej, detta ger dig en marginal på 33% och återförsäljaren på 29%. Däremot har du pålägg på 50 och 42 procent.
24
Ja det är ju just det att det är en otroligt konkurrensutsatt marknad. Sen vet jag inte vad det är för kvalitet på dom där grejerna, har beställt hem ett provexemplar och ska titta vidare på det. [br][br]Man skulle hitta en produkt som inte finns i sverige och sen fixa ensamrätt på att sälja den. Säg att man gör det, är det lagligt att fixa ensamrätt, man sätter ju konkurrensen ur spel så att säga.[br][br]Tack för synpunkterna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.