FEEDBACK Laga själv restaurang

18
Hej alla, glad att ni tittar in...

Jo, Jag vet att det finns många restauranger som nischar sig genom att laga maten mitt framför kunden. Och maten som råa plockade av kunden själv. Det sitter bra på väldigt många kunder, så länge med att Restaurang är ju en restaurang=Service.

Men vad tycker ni om en restaurang designat så att varje bord har låt säga en "stek platta" (liknar japansk, korenskt stil av restauranger) för att sedan låta kunden steka maten själv?

Det springer runt servitrisar och hjälper till och har öppen öga för eventuella önskemål.

Ja, en restaurang som ger kunden en chans att laga maten själv. (råvarorna som tex biffstek är marinerade så det enda kunden behöver göra är att steka maten)
Lagade Varmrätter finns också för servering. !

Vad har ni för synpunkter för denna ide?

Själv tycker jag att det är en häftig upplevelse och upplevelsen är prioriteten i denna ide. Det finns idag många liknande restauranger i Asien.... Men har inte jättestor koll på svenska restaurang besökarnas smak.

Skulle ni tycka att det inte liknar en restaurang längre? (kanske "När jag går till en restaurang så vill jag bli serverad" attityden?)

Och rädslan för smuts? jag kan tänka mig första intrycket om att man kan bli sketig. Och sketig kanske man inte vill bli speciellt om man har hela dagen/kvällen framför sig.

Yes jag vill ha kritik på denna ide, bara idemässigt inga vanliga restaurang problem bara själva iden. Jag är öppen för eventuella problemlösare också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_barbecue
Denna sida beskriver mer om denna ide....

Tack för er tid =)

Joe
1165
Spontant kan jag inte se mig själv gå på den restaurangen en enda gång i mitt liv. Det är ju inte bara biffen, utan också allt det andra på tallriken som skall till. Och kommer potatisgratängen, såsen och grönsakerna från köket kanske man kan steka biffen där också. Förstår inte riktigt varför den delen skall flyttas ut till kunden.
76
1
Nja, idén är väl lite kul i och för sig men personligen går jag på restaurang när jag inte tycker att jag orkar eller har tid för matlagning oftast. Om vi gör ett planerat besök så är det för att restaurangen har väldigt god mat vilket då förstås beror på en viss kock. [br][br]Nej, jag tror inte riktigt du kan få bäring på idén.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
321
Jag tror mer på Kramers idé om en pizzeria där kunden själv får baka sin pizza. I en storstad kan man vara smal, för där finns det kunder till det mesta. [br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
109
Jag tänker inte vara lika negativ som övriga :) älskar nämligen att gå på koreanska grill hak med mina vänner, finns inget mysigare än att grilla sin egen mat medans man sitter och dricker öl och snackar om det senaste. Tror absolut det skulle funka i en större stad (inget jag gjort i Sverige av naturliga skäl då det inte finns där, men i Beijing gör jag det ofta).[br][br]Däremot så finns det nog flera myndigheter som har ett å annat att tycka om att "laga mat" i ett rum med anslutning till toalett och som har blommor. Samt att du inte lär komma undan med en liten peng på installation av fläktar vid varje bord. [br]
758
1
Det finns massor av liknande varianter i Sverige som Fondue och täljsten osv.[br]Principen är den samma att gästerna laga sin egen mat vid bordet.[br]Ett sådant koncept fungerar i både mindre och större städer.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
822
48
[quote author=Filibastis link=topic=5667.msg27440#msg27440 date=1249986597][br]Jag tror mer på Kramers idé om en pizzeria där kunden själv får baka sin pizza. I en storstad kan man vara smal, för där finns det kunder till det mesta. [br][br]Filibastis[br][/quote][br][br]Haha, precis vad jag tänkte! I serien hånades Kramer men jag tycker pizza-idén var skoj.[br][br]Annan mat är jag osäker på om jag vill laga ute på en restaurang. Jag gillar att laga mat men då är det i sällskap med människor och hemma hos någon.[br][br]Du kan ju alltid starta en omröstning här i forumet.
18
Sådär nu finns det en omröstning.. hoppas fler folk tittar in =)[br][br]Jo, tanken med denna ide är upplevelsen i sig.. Och vissa kanske trodde eller fått intrycket att man gör väldigt mycket själv. Men det gör man inte alls utan man har kanske ett par chopsticks eller liknande för att vända på köttet. det är det enda kunden behöver göra. [br][br]Här är lite info som kan ge er en bättre förståelse för denna mat kultur i Korea: http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_barbecue [br]Vote! Vote!
822
48
Grillat kött ändrar helt klart min uppfattning :-D
2066
2
Jag skulle absolut testa. Det är lite samma idé som med fondue, något jag också gärna skulle se en lokal restaurang som hade på menyn :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
758
1
För er som undrar vad Täljsten är :vissla, så kommer här en länk:[br][br]http://www.magasin.nu/nav1351?type=sc&product=139020 [br][br]Stenen värms upp i ugnen och sedan kan man steka sitt eget kött på den.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
På 60-talet sågade man täljsten i Ånn för kaminer då den bevarade värmen längre. Idéen om allmän matlagning på restaurang tycker jag inte låter bra, däremot fondue i hemmet är mycket trevligt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
I Stockholm lär det finnas en restaurang där ägaren bestämmer vad man ska äta.[br]Han ser på en, om man skulle uppskatta en sjötunga eller inte.[br][br]Här bestämmer gästen vad man ska betala för maten:[br]http://svt.se/2.22584/1.1645178/restaurangen_dar_gasterna_bestammer_priset [br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
38
Jag är förstummad hur skeptiska ni är till själva konceptet. Ett helt land orkar konka dåliga möbeldelar hem för att sätta ihop dem i timmar, men att steka lite lövbiff det orkar man inte för att det är ju matlagning. [br][br]Matlagning innebär oftast att man måste tänka ut vad man skall äta, köpa alla råvaror och sen laga till allt. Det sistnämnda brukar ta kortast tid. Nu får man alla råvaror kryddade och klara och det är bara slänga på dem på stekplattan, ungefär som Teppanyaki vid bordet. Maten blir fräsch och jag får den som jag vill (blodig eller genomstekt) för varje bit jag tar upp. Bitarna är som två 5-kronor av lövbiff och en massa grönsaker.[br][br]Jag har varit på sådana ställen i Tokyo och det är hur skönt som helst - och jag har hört rykten om att det finns en sån i Stockholm, men själv har jag aldrig lyckas hitta en (man känner igen dem på att det finns ett stort hål i mitten av "lågbordet".[br][br]Punchy, sätter du upp en sån så kommer jag garanterat. Ladda ner Gordon's Kitchen Nightmares och se till att hålla menyn kort. Det bara en tidsfråga innan för många rätter mördar en kock och maten blir dålig. Dem här varmrätterna ifrån köket skall du bara ha ett fåtal av - folk skall dit och "grilla" annars blir det "just another Korean + grill"[br][br]Å andra sidan det man oftast ser folk beställa på asiatiska ställen är "Tikka Masala" eller "Tre små rätter" - det har man nu käkat ett par hundra gånger så varför ta en risk? Sorligt. (Visste ni förresten att kräftor associeras med insekter i många länder så enligt vissa "äter vi insekter kokta med alldeles för mycket dill och salt").[br][br]Så frågan om du kan tjäna några pengar på det? Restaurang branschen är tuff, det är långa dagar 12-16 timmar och i och med att så många kör svart är det nästa omöjligt att köra helt vitt. [br][br]Du kommer att få satsa mycket på PR och bjuda in journalister så dem kan bekanta sig med konceptet "steka sin egen mat" (jag kan fortfarande inte greppa att folk inte känner till det här - det finns säkert en sån restaurang på Mallis också - jag var på en i Cypern.[br][br]Det osar ju en del men "skitig" blir man inte. "Skitig" blir man i bästa fall av skaldjur med skal på. Man skulle kanske inte gå dit på en lunch om man har viktigt kundmöte på eftermiddagen, men sen på kvällen tror jag inte att det spelar nån roll. Har man sprittillstånd så lär ingen tänka på det  :vissla För vissa kan matoset bara förbättra situationen.[br][br]Hur det ser ut med olika myndigheter etc vet jag inte heller - men som sagt du kan boka ett bort för 4 redan nu! "Samuraj" var namnet  :bravo[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.