Starta klädmärke - Ifrån idé till produkt i butik?

1
Hejsan alla glada! 🙂
(och alla ledsna är mer än välkommna att skicka ett PM om ni vill ha någon att snacka med!  🙂)

Skall försöka hålla detta så kortfattat men informativt som möjligt.

Jag och min goda vän har äntligen bestämt oss för att vi skall göra det vi länge har velat att göra - att starta vårat egna klädmärke.
Vi tänkte att vi skall börja att utgå ifrån t-shirts/toppar, sedan så fort som möjligt rikta in oss även på tröjor och jackor. Kanske rent ut av ha tröjor i våran linje direkt vid lansering.

Vi har ett namn på märket, vi har börjat designa tryck och vi vet hur våra kläder skall se ut - och kanske viktigast av allt är att vi förhoppningsvis har tillräckligt med självdistans för att inse att våra plagg har något som kommer få kunden att föra blicken från ett annat märke åt vårat håll istället.

Det som skulle vara intressant att veta nu är hur man tar sig till nästa steg, att hitta en lämplig tillverkare?
Vi är alltså ute efter någon som kan tillverka t-shirts/kläder och även göra trycken åt oss, med våra egna etiketter på kläderna. Tryck skall inte bara finnas på bröstet, utan även på andra ställen på t-shirtsen, som t.ex. nacke och ärmar.

Det skulle även vara intressant att veta om det finns folk här som har erfarenhet av branschen, som kan dela med sig av vad man skall tänka på och vad vi har att förvänta oss.
Jag har kollat runt, och de flesta som har startat sitt märke har tidigare erfarenhet av att jobba i antingen en egen liten butik, eller för en större klädkedja. Den kunskap de har måste man väl kunna erhålla utifrån?

Jag vill passa på att tacka för vad som verkar vara ett fantastiskt forum - jag gjorde lite forumsökningar innan jag gjorde detta inlägget men hittade inget som gav svar på alla mina frågor.

Hoppas ni alla får en trevlig vecka! 🙂

Vänligen,
Alexander
118
1
Har ingen direkt erfarenhet, men misstänker att det är en ganska tuff konkurrens. Konkurrens är bra om du frågar mig, men ändå en viktig fråga enligt mig.[br][br]Varför skulle jag, kille 23 år med "koll", köpa en t-shirt av er? Vad får mig att välja era plagg framför andra?
Jobbar på att förverkliga drömmar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.