Bra idéer som kan fungera?

22
Hej!

Jag funderar på en affärsidé och om den kan vara något att ha och om den är genomförbar.

Idén går ut på att sälja någon eller några specifika varor (någon form av nisch!). Sedan ska det gå till så att varje vecka eller varje dag ska det finnas specialpriser (till rea-pris) på vissa utvalda produkter. Nya varje dag eller varje vecka.

Fick en idé av en annan (fast nästan likadan) att starta en sajt där man säljer erbjudanden endast om tillräckligt många personer nappar på erbjudandena (se www.groupon.com). Det är en amerikansk sajt som säljer presentkort av olika slag till kraftigt rabatterade priser om tillräckligt många personer vill ta del av erbjudandet den dagen.

Nå vad säger ni? Tips och idéer välkomnas verkligen!
1165
Googla lite på "Lets buyit", ett företag som for upp som en sol under dot.com-eran och sedan stöp i backen med rätt stora skulder. Deras främsta framgång var väl när de sålde julgranar för 50kr/st inkl frakt, som dessvärre inte kom fram till mottagarna förrän i mellandagarna...[br][br]Jag tror det är väldigt svårt att tjäna pengar på att förmedla "otroligt" bra priser. Det blir liksom inte så mycket över om man dels skall pressa priset en hel del, dels marknadsföra det hela, och sedan försöka få till stånd en provision också.[br][br]Att säljande företag som elektronikkedjor, klädaffärer och liknande har tokpriser ibland är ju något som stärker deras varumärke, lockar kunder och ger dem chansen att sälja andra saker med bättre marginal. Men med din idé finns inte de möjligheterna att täcka upp för en rätt så dålig affär. För det är som regel en dålig affär att sälja någonting så billigt att folk inte kan motstå att köpa.
22
Det är sant som det du skriver. Det var lite det jag misstänkte att ha såna extrema rabatterade priser kan inte ge företaget några stora intäkter direkt.[br][br]Detta är ju bara en idé och kommer att förbli en sådan.[br][br]Tack för kloka tankar och svar! Du kanske har en grym affärsidé på lager? ;D[br][br]
1165
Om man är intresserad av att sälja saker skulle jag kika runt lite bland en rad 40/50-talister som sitter med uppbyggda agenturer i företag som de vill avsluta sitt engagemang i. [br]I finanskrisens spår så går det omkull en hel del företag som också sitter med en del uppbyggda varumärken som man kan jobba vidare med.[br]Företrädesvis då en bransch som man har ett visst intresse av, och gärna kunskap om.[br]
22
Ja det är nog faktiskt ingen dum idé! Många småföretag går nog på knäna i dagens finansiella situation. Tack för de tipsen!
4
Undrar lite om det finns nån möjlighet att överblicka sådanna företag som har stupat, lr är påväg? Luddig fråga kanske, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.