Enskild Firma eller Aktiebolag?

3
Hej!

Jag är i startgroparna för att starta upp en egen firma. Har tidigare arbetat åt mindre webbyårer som frilans - flashutvecklare.

Jag räknar med att fakturera ungefär 150 000 - 200 000 kr ex moms om året och ta ut hela överskottet i lön fördelat månadsvis. Några direkta utgifter förutom lite datorer och dylikt kommer jag inte att ha, inga lån, inga investeringar i nya projekt osv.

När det gäller säkerheten och ansvarat i enskild firma vs. aktiebolag tycker jag att då jag inte kommer att ha några stora utgifter så bör jag inte heller löpa någon risk att åka dit på några skulder förutom om jag skulle räkna fel på skatten.

Jag vill ha det så enkelt som möjligt för mig med bokföring och deklarering vilket gör enskild firma lockande, däremot känner jag inte riktigt till den bolagsformen så bra, vilka risker som finns och om det är ekonomiskt ofördelaktigt eller dylikt?

Jag räknar inte med att bolaget skall komma att växa eller så, utan jag kommer driva det vid sidan av mina studier för att slippa ta CSN och sedan troligen avveckla det när jag har pluggat klart om några år. Startplåten på 100 000 kr för aktiebolag har jag tillgänglig ifall den skulle behövas.

Vad tror ni? Alla visa ord och erfarenheter uppskattas!
1165
Eftersom dina engagemang utåt är små så är enskild firma inte någon särskilt stor risk. Det enda man skall tänka på som programmerare är om man utför arbeten som sedan skall användas för massproduktion, t.ex. mobiltelefoner eller liknande. Där kan ens ansvar för eventuella buggar bli mycket stort, och förutom ansvarsförsäkring är det inte helt fel att "bara" riskera sitt bolag istället för hela sin ekonomi. Likaså om du tar större jobb och lejer ut på underkonsulter, och där det finns viten för sena leveranser etc i kontraktet, då är det också skönt att inte ha enskild firma.
3
Tack för ett vettigt och begripligt svar! Då jag mest producerar små applikationer för webben som går att uppdatera vid fel och som bara finns i "1" exemplar så tror jag att ansvarsbiten ligger inom ramarna för vad som kan vara resonabelt för en enskild firma.[br][br]Det är dock bra att ha i åtanke om ett större jobb skulle dyka upp, då kanske jag bör revidera min bolagsform etc.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.