Bli grossist

1
Hej!

Har en liten idé om att importera en produkt till Sverige som finns i utlandet. Tanken är sedan att jag ska sälja denna vidare till affärer, restauranger m.m.
Kan förövrigt meddela att det handlar om en dryck.
Tidigare vet jag att denna dryck har levererats av en större svensk grosist, men av okänd anledning har dem slutat.

Till en början kommer jag att sälja den i mindre skalor.

Min fråga hur svårt är det att bli grosist, och hur stor tror ni att chansen är att tillverkaren godkänner ett helt nystartat företag?

Tack på förhand!

1165
Allt som har med livsmedel är jädrigt tufft att få någon snurr på som liten och nystartad. Branschen kontrolleras av de stora jättarna som ICA, Coop & Axfood. På dryckessidan har du Pripps och Spendrups som tillsammans med CocaCola och i viss mån Åbro som delat upp marknaden mellan sig. På Kiosksidan är Reitan med seveneleven och Pressbyrån en gigant, och så har du bensinstationerna som alla tillhör de stora kedjorna. Snabbmaten kontrolleras till stor del av kedjor som donken, Max, Sibylla och liknande. Alla är stora kolosser som är rätt så jobbiga att förhandla med.[br][br]Att du är ny spelar inte så stor roll för dem, utan det är snarare deras ekonomiska krav som brukar bli det stora hindret. Det är inte ovanligt med krav på 120 dagar netto, leverans fraktfritt till 1000 butiker, full returrätt, skyltning till varje butik (på din bekostnad) och därtill ett mastigt marknadsföringsbidrag till något kampanjblad och krav på stor marknadsföring i rikstäckande media. Det står som regel massor av leverantörer på kö vars största våta dröm är att få in sina varor hos en stor kedja, så de kan göra så.[br][br]Kan du branschen och har bra kapital att skjuta till så går det naturligtvis, men det finns sannerligen lättare områden att bearbeta.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.