behöver råd, starta egen film butik

1
Hejsan jag behäver hjälp med att starta eget
har haft nåra år funderingar på att starta eget. där ja bor finns de ingen film butik förutom ica men man måste vara 18år för och hyra film. här bor de 10000 folk.
Det ja har funderat på är att starta egen filmbutik där man har filmer chips godis tobak tidningar och eventuelt bagueter och kaffe ja behöver er hjälp o säga va ni tycker om min affärs idé??
632
3
Inte för att vara elak. Men spontant känns den ganska dålig. Du säger att du bor på en ort med 10 000 invånare. Det blir svårt att få många av dem att komma till dig tror jag. För filmen kan de fixa via internet, och godis, tobak mm är nog billigare på ICA.[br][br]Du behöver komma på något väldigt speciellt för att lyckas tror jag, och även om du kommer på någon riktigt bra idé så är nog kundunderlaget för litet. Jag skulle nog inte bry mig om att starta detta om jag inte hade 5-10 ggr större befolkning på orten.[br][br]Tänk också på att en sådan butik bör öppna senast kl 10, varje dag, må-sö. Bör inte stända före 22 en vanlig dag och inte före 23 på helgerna. Förutsatt att du själv jobbar alla dessa timmar så gissar jag att du åtminstone vill ha ut en bruttolön på 20 000. Då kostar det ca 30 000 kr i månaden för din lönekostnad. Ska du vara ledig något så blir ju såklart lönekostnaden högre. Lägg därtill lite försäkringar osv.[br][br]Sen har du lokalkostnad, gissar på åtminstone 5 000 kr i månaden även om det är en mindre ort. [br][br]Nu tänker jag inte gå igenom allt, men vad jag menar är att det blir en hel del kostnader, oerhört mycket jobb och det är nog inte så lätt som man kanske tror att dra in dessa pengar.[br][br][br]Andra är välkomna att såga mig, om ni anser att jag är helt ute och cyklar, men detta är min spontana uppfattning.
305
2
Tror att det är svårt att driva videobutik i dagsläget. De flesta laddar ner, tittar på alla filmer som går på tv, går på bio eller streamer via internet.[br]Har bekanta som driver videobutik i en lika stor stad som du pratar om och de har haft det väldigt jobbigt i flera år nu tack vare alla internettjänster.
2
Hej![br][br]Jag har funderingar på att starta en filmbutik i en redan befintlig affär på i vårt samhälle. Det är den enda butiken vi har, där det säljs mat, blommor och inredningssaker. Affären är populär och har flera andra affärstjänster.[br]Jag funderar på att prata med personalen men vill gärna ha råd och tips innan.[br][br]Det här med att folk hyr filmer på nätet är inte stort, jag tror inte på den idén. Folk måste ju ha godis och läsk, detta köps i samband med filmuthyrningen på plats. Det finns lata människor men det mysiga med att gå eller åka och hyra film och köpa något gott slår allt.[br][br]Själv föredrar jag att hyra film samt köpa något gott på plats.[br][br]Tack på förhand, Emmelie [br][br]
Skrivet av Emmelie
305
2
[quote author=Emmelie link=topic=6607.msg31905#msg31905 date=1268583276][br]Hej![br][br]Jag har funderingar på att starta en filmbutik i en redan befintlig affär på i vårt samhälle. Det är den enda butiken vi har, där det säljs mat, blommor och inredningssaker. Affären är populär och har flera andra affärstjänster.[br]Jag funderar på att prata med personalen men vill gärna ha råd och tips innan.[br][br]Det här med att folk hyr filmer på nätet är inte stort, jag tror inte på den idén. Folk måste ju ha godis och läsk, detta köps i samband med filmuthyrningen på plats. Det finns lata människor men det mysiga med att gå eller åka och hyra film och köpa något gott slår allt.[br][br]Själv föredrar jag att hyra film samt köpa något gott på plats.[br][br]Tack på förhand, Emmelie [br][br][br][/quote][br][br]Jag tror tyvärr att trenden går mot att ladda ner eller gå på bio. Men bevisa gärna att jag har fel.
1165
Jag bor själv "på landet" i ett litet samhälle med en butik och en pizzeria. Jag skulle passa mig för att försöka leva på att hyra ut film. Det är godiset och läsken dagens videobutiker tjänar pengar på, och den försäljningen lär väl din befintliga butik ta hand om. [br][br]Ett problem till är väl att det i princip bara är fredagar och lördagar som det sker någon uthyrning att tala om, och det räcker inte riktigt för att leva på.[br][br]Den verkliga dödaren av filmer var när de här inspelningsboxarna kom. Med ett abonnemang på Canal + eller TV1000 och lite planering så har man ofta ett antal fräscha filmer att välja mellan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.