Hur mycket är företag villiga att betala för tidningsannonser?

12
Hej hej.
Har för ett tag sen fått förtroendet att ta hand om en lokaltidning som skickas ut via mail till ungefär 1300 företag och 2000 privatpersoner.
Tidningen finansieras genom annonser, vilka gäller under hela året. Dvs att köper du en helsida så sitter den i tidningen året ut.

Jag vill nu effektivisera denna tidning genom att ha mer innehåll och därmed mer annonser utan att det blir en annonstidning med lite artiklar i.
Förra året drog tidningen in ungefär 90 000 kr i intäkter, och jag känner att det måste finnas mer att klämma ur den.
Jag tänkte att man skulle kunna dela upp annonseringen i flera block, 1 månad, 3 månader, 6 månader eller ett helt år.
Eftersom det är en lokaltidning så är inte Haparanda så intresserade av vad som händer här, men de är intresserade av vad som händer där, såklart. Därför kan jag inte expandera den nuvarande tidningen utan måste ha kommunspecifika nyheter.

Till frågorna:
1. Tror ni att företag är villiga att satsa på annonser i en helt ny tidning som skickas ut via mail? Priserna går just nu mellan 2000 kr till 11 000 kr beroende på storlek.

2. Eftersom det blir aningen körigt att göra en tidning i månaden i t.ex. 14 kommuner så måste jag ha människor som gör tidningen och bor i kommunen.
Vad är ett fair arvode till dessa personer?

Fler frågor kommer säkert uppstå men jag väljer att hålla inlägget kort.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.