Digital kokbok

3
Jag ligger bakom programmet Scandinaviansoft Cookbook som är en digital kokbok för Windows.

Programmet finns både på svenska och engelska. Det är ett enkelt program som fyller samma funktion som vanliga kokböcker - man samlar recept.

Det finns inga funktioner för hur mycket recepten innehåller vad gäller kalorier etc, utan det handlar enbart om receptorganisering.

Har tillslut insett att programmet inte säljer sig självt, så det är dags att börja marknadsföra det, eller lägga ner och börja på nästa projekt.

Frågorna är: Är det värt att lägga ner pengar på detta projekt och i så fall; på vad?
Ska jag marknadsföra mig på nätet eller i tidningar?
Vilken marknad ska jag satsa på - den svenska eller amerikanska?

Väldig tacksam för tips, råd och synpunkter!
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.scandinaviansoft.se
632
3
Vad kostar det att köpa? Jag tycker att det är en bra idé i grunden, men jag skulle aldrig betala för det.[br][br]En kokbok som ligger i lådan kan jag möjligtvis betala för eftersom den är smidig att ha bredvid mig i köket, då slipper jag ha datorn bland fett och sörja.[br][br]Problemet, eller i alla fall svårigheten, med att att lyckas sälja detta tror jag är att du så enkelt kan hitta gratis recept på internet så lätt. Ica, Coop, Arla mm har alla relativt stort utbud, och det kostar inte ett öre.
3
Programmet kostar 99:- (9.95$).[br][br]Utbudet av recept är enormt i dagsläget, men det verkar ändå finnas en marknad för program av det här slaget. Att ICA, Arla etc. erbjuder gratis recept och annat på sina sidor är i sig inget problem. Användarna av programmet kan kopiera och klistra in recept från dessa sidor till sitt program, om dom så önskar.[br][br]Det finns trots allt ganska många som är intresserade av att samla på recept och det är dessa som är målgruppen. Sen vet jag förstås inte hur stor den gruppen är, men förra programmet sålde i flera tusen exemplar utan någon direkt marknadsföringskostnad. Dessvärre är läget annorlunda idag, så det går inte riktigt lika lätt...[br][br]Förra programmet var på svenska och såldes enbart i Sverige. Med det här programmet hoppas jag nå utanför Sveriges gränser där marknaden är många gånger större (liksom konkurensen).
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.scandinaviansoft.se
632
3
Okej! Kanske missförstod jag lite vad det var du sålde. [br][br]Det du säljer är alltså en kokbok med mängder av recept, i digital form, och man har även möjligheten att själv lägga till recept efter hand?[br][br]
3
Det stämmer bra att det är ett program med recept, i digital form, och man har även möjlighet att skriva in egna, redigera, skriva ut etc.[br][br]Egentligen samma sak som ICA och Arlas sidor, men istället för en hemsida, så är det ett Windows-program och recepten sparas på din egna dator.
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.scandinaviansoft.se
2066
2
Kalorier, mått-/viktomräkning, antal personer (storlek på recept), [b]bra[/b] sökfunktion är i mitt tycke en bra början för att jag ens skulle fundera på att betala för det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
fredrikohlson
Apples iPad, som jag tror är en flopp, men i ditt fall tror jag den skulle vara till väldigt stor nytta. Det första jag tänkte när jag läste om iPad'en var.. "Där har vi världens bästa och mest miljövänliga manick att prenumerera och läsa alla möjliga tidsskrifter i". Med det menar jag på att du kanske borde rikta in dig på att göra programmet tillgängligt i mobilen och i iPad'en, för att underlätta och slippa ha datorn i köket, eller pendla mellan datorrummet och köket. Det borde även fungera på en Mac.[br][br]Om du fixar så att jag kan använda kokboken i mobilen så har du en köpare! =)
32
Hej![br][br]En annan grej jag skulle gilla vore att programmet [br]tänker till själv. Nya blandningar man kan göra i recept [br]som kan ge annorlunda smak. Rekommenderad dryck (t.ex. vin) m.m.[br][br]Lycka till![br][br]MVh[br]//Santos[br]
Har ni 2-3 min extra? Vänligen gör denna undersökning!
http://cid-e0606c89235d93a1.skydrive.live.com/browse.aspx/.Public
Tack för er medverkan! Skicka svar till [email protected]
1
Jag söker just nu efter någon produkt som man lätt kan ha i köket, liksom har dom funktionerna som ditt program har. Som någon annan skrev så vill jag även ha funktion för kalorier, mått-/viktomräkning, antal personer (storlek på recept) men även möjlighet att lägga upp min egna veckomatsedel med direktlänkar till recepten, möjlighet till inköpslista. Att göra det till en applikation för IPhone, IPod, IPad skulle nog vara en stor fördel eftersom inte alla har möjlighet till dator i köket. Eller att hitta en produktutvecklare som du kan ha ett samarbete med och göra ditt program mer lättillgängligt där du lagar din mat, skulle vara genialiskt. Ex på sådan produkt är Demy http://www.mydemy.com/[br]Överhuvudtaget vill jag ha möjlighet att synkronisera mellan datorn och en mobil enhet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.