Flera förslag på webbaserad affärsidé

4
Hejsan, är ny här då jag hittade forumet idag. Har hängt på flashback med mer eller mindre seriösa personer tidigare, får hoppas man får vettigare svar här.

Det är som så att jag skulle kunna säga att jag är ganska grym på att programmera webbsiter och liknande, men inte lika grym på att komma på idéer. Eller åtminstone inte på att utveckla idéerna jag får då jag har svårt att se dem bärkraftiga.

Här är några idéer jag har haft:
1. Starta en eventsite för stockholm, dock finns det redan flera stora aktörer inom den branchen.
2. Starta en reseguide för att hitta sevärdheter etc i stockholm, även här finns det flera konkurrenter som lär vara svåra att rubba.
3. Starta en portal för bara stockholmskids, idén kom lagom tills jag fick se att playahead fick lägga ner. Så tror inte på den idén heller tyvärr.
4. Rippa nyheter från google news rss på en egen site. Tveksam till vad lagen säger om detta dock, och jag tror i sig inte att det skulle bli någon hit.
5. Starta en site, eller ett forum, för samtliga fans till AIK, dif, bajen (och bp om de nu har några). Dock tror jag att det lär spåra ur fullständigt då det redan gör det på stan trots att det inte ens är matchdag, och tror inte att jag skulle kunna stå för det som skrivs där.

Detta är vad jag kommit fram till, jag vill inte driva någon webbyrå, vilket jag gjort under det senaste året. För jag brinner inte för att jobba åt annat folk, jag vill göra något som jag får pyssla med under lång tid och som är "mitt eget" även om vi är flera personer i företaget.

Sen att allt är stockholmsbaserat tror jag inte spelar någon större roll, "bönder" lär ändå sippra in med jämna mellanrum skulle jag tro. Stockholm är bara utgångspunkten, sen om det växer utanför denhär stan är det bara positivt.

Kom gärna med förslag på hur jag kan utveckla mina idéer för att ha en möjlighet att skapa en extrainkomst, alternativt bara brainstorma så finns det säkert något att plocka från varje individ.

Tack på förhand, mvh wannabe12
2066
2
Vet att du sa att du inte vill driva webbyrå, men hur är det med att arbeta frilans som programmerare? Om du är så grym som du tror borde det inte vara några större problem. Du slipper komma på ideér, och du får utlopp för programmerandet.[br]Är tanken att du ska tjäna pengar på det här eller är det ett kul projekt du är ute efter? Kolla på tavlan "Sökes", det finns en del projekt som söker folk/sammarbeten, där får du också möjlighet att komplettera någon som har en idé med behövlig kunskap.[br][br]Jag skulle jag också råda dig att tagga ner på stockholmsmentaliteten, att kalla de 8+ miljoner invånare i Sverige som inte bor i sthlm för "bönder" är ganska arrogant.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Frilans hade ju varit trevligt, men grejen är ju fortfarande att man vill vara med och fortsätta utveckla siterna man bygger och inte bara bygga siter åt Bosse hanssons snickarverkstad.[br][br]Jag är ute efter först och främst en kul idé att testa, men man måste ju tro på idén också. Behöver inte tjäna grova pengar på detta, då jag har heltidsanställning på ett annat företag som webbutvecklare nu, men hade varit roligt att dra in några extra tusenlappar i månaden att lägga på sparkontot, eller varför inte bo gratis.[br][br]Sen vet jag inte riktigt, men det bor väl bara 9 miljoner i Sverige? Och det bor 2 miljoner i storstockholm, så runt 7 miljoner borde det bara vara som inte bor här. ;) Var inte meningen att verka arrogant förövrigt, ångrar mig nu och ber att få kalla de för övriga invånare i vårt avlånga land.
2066
2
Har tyvärr inga färdiga projekt på lager att erbjuda. Om du jobbar med ett större företag, tänk facebook, google, aftonbladet, eller kanske mer troligt till att börja med - något nytt community eller blogg...något etc så har de ofta ett konstant behov av att vidareutvecklas, det behöver inte räcka med att göra sidan och sen inte se den igen.[br]Tänk på att kolla upp konkurrensklausuler och sånt om du tänker jobba med samma sak på fritiden som i din anställning.[br][br][br]För övrigt, off topic, så bor det (31/12 -09) 9.340.682 människor i Sverige, 2.019.182 i stockholms län och 829.417 i stockholms kommun vilket ger strax över 8,5 milj invånare utanför sthlm. Ville bara illustrera ett exempel, inte vara så petig men har inget större emot att vara det om du föredrar :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
De flesta stockholmssajter är för stockholmare. Och det är klubbar hit, klubbar dit, fräsiga evenemang som listas tillsammans med små kitchiga butiker. Som "lantis" har man noll identifikation med det där. [br][br]Som lantis vill man veta hur man skall gå från centralen dit man kommit med tåg för att komma till NK eller PUB. Som lantis vill man veta var man egentligen kan parkera bilen, och hur man kommer dit. Man vill veta om det verkligen är så långt att gå mellan Västerlånggatan och IKEA, och om man planerar att träffa någon för att shoppa kanske inte Kaknästornet är den bästa platsen att mötas.[br][br]Mitt tips är att du gör en stockholmsguide för lantisar. Stryk bort allt pretto och inse att det i svenska fotoalbum sitter hundratusentals semesterbilder föreställandes Sergels Torg. Inte för att det hände något speciellt där, utan för att den som tog fotot har varit där. Sådana sajter saknas.
4
[quote author=swetrot link=topic=7094.msg33059#msg33059 date=1273873227][br]De flesta stockholmssajter är för stockholmare. Och det är klubbar hit, klubbar dit, fräsiga evenemang som listas tillsammans med små kitchiga butiker. Som "lantis" har man noll identifikation med det där. [br][br]Som lantis vill man veta hur man skall gå från centralen dit man kommit med tåg för att komma till NK eller PUB. Som lantis vill man veta var man egentligen kan parkera bilen, och hur man kommer dit. Man vill veta om det verkligen är så långt att gå mellan Västerlånggatan och IKEA, och om man planerar att träffa någon för att shoppa kanske inte Kaknästornet är den bästa platsen att mötas.[br][br]Mitt tips är att du gör en stockholmsguide för lantisar. Stryk bort allt pretto och inse att det i svenska fotoalbum sitter hundratusentals semesterbilder föreställandes Sergels Torg. Inte för att det hände något speciellt där, utan för att den som tog fotot har varit där. Sådana sajter saknas.[br][/quote][br][br]Wow, dedär har jag aldrig tänkt på faktiskt. Det blir att skriva ner allt man kommer på med en gång. Nu vet jag ju inte om du är "lantis", eller om du bor här, men vad är det man är ute efter i stan som lantis? Är det typ Grönan, muséer, shoppingcenters och sånt man är ute efter? Eller är det likaväl kyrkor, stadsvandring, arenor osv? [br][br]Grymt stort tack för idéen swetrot!
4
[quote author=Jonathan link=topic=7094.msg33058#msg33058 date=1273871582]Tänk på att kolla upp konkurrensklausuler och sånt om du tänker jobba med samma sak på fritiden som i din anställning.[br][br][br]För övrigt, off topic, så bor det (31/12 -09) 9.340.682 människor i Sverige, 2.019.182 i stockholms län och 829.417 i stockholms kommun vilket ger strax över 8,5 milj invånare utanför sthlm. Ville bara illustrera ett exempel, inte vara så petig men har inget större emot att vara det om du föredrar :)[br][/quote][br][br]Dedär har jag full koll på, har enbart förbud att arbeta med företag som kan anses konkurrera med företaget jag jobbar på. Och de är ganska unika så det är inga större problem på den fronten.[br][br]Oft: Jaja, länet och kommunen är olika ;) Men allt som går nå med tuben anser jag som sthlm, nästan t.o.m. pendeltågen, eller inte riktigt, men nästan :)
1165
[quote author=wannabe12 link=topic=7094.msg33062#msg33062 date=1273874936][br]Wow, dedär har jag aldrig tänkt på faktiskt. Det blir att skriva ner allt man kommer på med en gång. Nu vet jag ju inte om du är "lantis", eller om du bor här, men vad är det man är ute efter i stan som lantis? Är det typ Grönan, muséer, shoppingcenters och sånt man är ute efter? Eller är det likaväl kyrkor, stadsvandring, arenor osv? [br][br]Grymt stort tack för idéen swetrot![br][/quote][br][br]Jag var "lantis" i 28år, flyttade till Stockholm sedan under den glada IT-yran, bodde där i0 år, och är nu återigen lantis. (Ledsnade på att tillbringa alldeles för många timmar med att titta på framförvarande bils bromslysen).[br][br]Som lantis är man defintivt intresserad av hur man tar sig till muséer, arenor och shopping. Men kanske också lite förslag på promenader bland roliga butiker som inte måste vara Drottninggatan eller Västerlånggatan. [br][br]Framför allt har man mycket dålig koll på var sådant som Svampen, Stadshuset, Riksdagen, Slottet, Globen, Sjöhistoriska, Naturhistoriska och Cirkus ligger egentligen. Och skall man se en krogshow på Berns eller en musikal på Götateatern är det mycket kollande på kartor innan man hittar dit.
31
Lantis...dryg liten skit..Haha.. Men det har fler påpekat ser jag. Annars en bra idé swetrot  :bravo.
The 80s rocked..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.